Kellő körültekintés hiányában pillanatok alatt az összes pénzünktől megfoszthatnak minket a netbankos csalók. Cikkünkben részletezzük, hogyan cserkészik be az áldozataikat a kiberbűnözők, valamint hogy mit tehetünk az ellen, hogy mi is célpontokká váljunk.

A digitalizálódással megszaporodtak a csalások, a legféltettebb kinccsé pedig a személyes adataink váltak. Ezeknek a birtokában ugyanis bárki visszaélhet a nevünkkel, vagy akár a bankszámláinkat is lenullázhatja. Utóbbi téren az egyik legelterjedtebb csalás jelenleg, hogy a bűnözők e-mailben vagy SMS-ben üzenetet küldenek például egy bank nevében arra hivatkozva, hogy a netbankunk biztonsági frissítésére vagy egy tranzakció megerősítésére van szükség, esetleg hogy gyanús aktivitást észleltek a fiókunkban.

Az üzenetben elhelyeznek egy linket, amely egy, a hivatalos banki oldalra megszólalásig hasonlító felületre vezet, így amikor megpróbálunk belépni, egyből ellopják az adatainkat, és azokkal az igazi netbankunkra belépve leemelik az összes pénzünket.

Ezt elkerülendő a legjobb, ha az ilyen és hasonló üzeneteket meg sem nyitjuk, illetve mindig fenntartással kezeljük, és inkább mi magunk járunk utána, hogy valóban fennáll-e bármilyen probléma. Ha mégis megnyitjuk a linket, még akkor sincs késő: a weboldal hitelességét könnyen ellenőrizhetjük az URL-cím alapján, amely minden hivatalos oldal esetében https-sel kezdődik, és egy lezárt lakat jele is látható mellette. Ez hivatott jelezni, hogy az oldal biztonságos minősítést kapott. Ha nem látunk lakatot, és https helyett http szerepel, akkor az oldal nem biztonságos, illetve ha a webcímben más eltérést is tapasztalunk, biztosak lehetünk benne, hogy hamis weboldalon tartózkodunk.

(Femcafé)

(Borítókép: Hacker. Illusztráció: Getty Images)