Farkas Laura cikkét is majdnem a legjobbak közé sorolta a zsűri,akik kifejtették, egy adott szempontból remek anyagot készített a szépségversenyző. Az említett szempont azonban nem annyira vidám, a zsűri ugyanis akkor látná viszont szívesen a Velveten ezt a nekrológnak is megfelelő anyagot, amikor Herczeg Zoltán divattervező a mennyei trendmezőkre távozik. Azt nem tudjuk, hogy a szépségversenyző ezt bóknak vette-e vagy sem, a cikket mindenesetre ezúton közöljük.
Egy ember másképp: Herczeg Zoltán divattervező
Herczeg Zoltán divattervezővel az április 2-án tartott új kollekciójának bemutatója ürügyén beszélgettem. Valójában kíváncsi voltam, hogy a köztudatban a lázadó, mindig tarka, bohém személyiség mögött milyen a valódi arca. Munkássága hogyan indult el, mire épül, és miből táplálkozik.
Zoltán sokak gyermekkorából is ismerten, bátyja által már nem hordott, kinőtt holmikban nőtt fel. Saját bevallása szerint, a kamaszkort idióta és borzalmas ruhákban, borzalmas külsővel élte át. Az egyetemi környezetben megnyílt számára a világ, egyre színesebb lett, kibontakozott szabadságkedvelő személyisége. A 90-es évek zenekarainak ruháihoz nem tudott hozzáférni, így megvarratta azokat és az általa tervezett holmikat. Az egyetemi évek végére csak saját tervezésű cuccokban járt, mikor felmerült a kérdés, hogy másnak mért nem készít ruhákat. Teljesen a nullából építette fel karrierjét.
Vajon az az ember aki saját maga megváltoztatására kezdett el foglalkozni a külső formálásával, munkaként , hivatásként vagy hobbiként tekint foglalkozására?
Ha végig nézzük a Herczeg kollekciót, erre a kérdésre nem biztos, hogy elsőre választ tudnánk adni. A bohém, laza utcai ruházattól, az extravaganciával fűszerezett öltönyös viseletig felvonul előttünk minden, ami kifejezi az alkotót. Találgatás helyett Zoltán választ adott a kérdésemre. „alapvetően mind a három. Amikor nagyon kreatívnak érzem magam, akkor hivatás. Amikor nehezebben megy az alkotás, akkor munka. És hobby. Mindig. Ha nem az lenne, nem csinálnám."
A divatot lehet teremteni és követni. Herczeg Zoltán azok közé a tervezők közé tartozik, aki nem követ. Érez, gondol, alkot. Teremt. Maga a zene, főként a rockzenei szubkultúra képviselőinek öltözéke inspirálja. Leny Krevicz, Robbie Williams – a teljesség igénye nélkül – ők motiválják. Ahogyan ezek a sztárok üzennek külsejükkel, úgy üzen a Herczeg kollekció is.
„Külsőnkkel rengeteg információt küldünk a külvilágnak. Ha meglátsz valamit, akkor elsőként a ruhát látod meg. Színes vagy nem. Trendi vagy nem trendi. Koszos vagy tiszta. Üzened, hogy milyen szubkultúrák érintenek meg. Harmóniában van-e a személyiséged. Ezt mind látod, ha ez a sok-sok szempont nem is körvonalazódik." A tervező arról is beszélt, hogy a külsőnkkel való üzenet a külvilágnak mennyire befolyásolja akár a munkakeresést, a párválasztást és életünk jelentős többségű területét.
„A ruhánkkal öntudatlanul kommunikálunk.." –vallja Herczeg.
Ezekből a gondolatokból számomra egy még színesebb ember személyisége rajzolódott ki, mint azt első látásra gondoltam.
A bohém, extravagáns, mindig feltűnő szabadságkedvelő külső mögött pont egy ilyen érzésekkel, mély gondolatokkal teli egyéniség rejlik.
Személyiségének színességét mi sem fejezi ki jobban, mint az, hogy az öt legfontosabb dolog számára a szeretet, szabadság, család, alkotás-teremtés és a művészet. Klasszikus értékek, melyek minden korban, térben és helyzetben aktuálisak. Legnagyobb kihívás számára „embernek maradni". A gondolat nem ma született, de sokunknak, mint ahogyan a tervezőnek is a legnagyobb feladat.
Hiszem, hogy minden ember oly színes, hogy nem mindig láthatjuk minden arcát. Herczeg Zoltánnak egy új arcával ismerkedhettünk meg. Ruhái hirdetik személyisége lényegét: a „szabadságot, a sehova nem tartozást".