Ez egy Copy/Paste típusú poszt lesz, ugyanis az történt, hogy a Belvárosi Színházban a jövő héten mutatják be Dühöngő ifjúság című darabot, és ebből az alkalomból kaptunk szabad felhasználásra egy interjút, amit L. Horváth Katalin készített az előadás női főszereplőjével, Kovács Patríciával. A 39 éves színésznőt aki a színházból nem ismeri, az talán a Félvilág című tévéfilmben látta, vagy esetleg a Hungary's Got Talent zsűritagjaként ismerte meg két évvel ezelőtt.

Az a sokéves tapasztalatunk, hogy az ilyen szabad felhasználású interjúk általában nem túl érdekesek, ezért nem is posztolunk ilyesmit rendszeresen a Velvetre. Ezt viszont élvezettel olvastam végig az utolsó mondatig, szóval most kivételt teszünk, jöjjön egy jó kis copy/paste!

Március 16-ától a Belvárosi Színházban látható az Orlai Produkció Dühöngő ifjúság című előadása. John Osborne klasszikussá lett drámájának fiataljai új elvárásokkal, új frusztrációkkal és új hangon szóltak hozzá a világhoz. A társadalmi elvárásoknak megfelelni képtelen főhőst, Jimmy Porter jazztrombitást Szabó Kimmel Tamás alakítja, a feleségét, Alisont, Kovács Patrícia formálja meg. A további szerepeket Járó Zsuzsa, Ötvös András és Papp János játssza. A próbaidőszakban Kovács Patrícát kérdeztük.

A Dühöngő ifjúság plakátján a szereplők vasalókat tartó kezeit látjuk, amely vasalókkal egymás kezét vasalják. Mit szimbolizál a kép?

A darabban – csakúgy, mint az életben – nem fogadjuk el egymást olyannak, amilyenek valójában vagyunk, hanem megpróbáljuk kivasalni a másikat, hogy olyan legyen, amilyennek látni szeretnék. Egymást nyomasztjuk a vasalóval, ki akarjuk simítani a gyűrődéseket, el akarjuk fedni a csúnyaságokat, a rosszaságokat. Mindenki nagyon önző módon létezik, folyamatosan nyúzzuk egymást verbálisan.

– A jazztrombitás feleségét játszod. Milyen a karaktered?

Olyan nő, aki alig szólal meg, akkor sem nyitja ki a száját, amikor családi cirkuszok vannak. Inkább belefordul például a vasalásba, és megpróbálja túlélni egyik napot a másik után. A férje folyamatosan megalázza, ő csak nyel, nincsenek sem szavai, sem tettei arra, hogy kiálljon magáért. Éveken keresztül hagyja, hogy verbálisan elnyomják. Ez egy furcsa családon belüli erőszak. A férfi azt érzi, hogy semmilyen érzelmet nem tud kicsikarni a feleségéből, mert bármit tesz vele, jégcsap marad, és csak vasal, vasal, vasal. Más-más viselkedést várnak el egymástól, és folyamatosan félreértik egymást. Azt hiszem, ez ma nagyon aktuális, sok párkapcsolatban élnek így.

– De egyszer csak robban a feszültség, gondolom.

– A jazztrombitás, akit Szabó Kimmel Tamás játszik, nagyon ellentmondásos, de vonzó férfikarakter, egyszerre lehet gyűlölni és szeretni. Teljes mértékben tönkreteszi a feleségét és a barátait. Saját magával van baja, de a környezetén veri le, mindenkit bokszzsáknak használ. Aztán a bejáratott életükben egyszer csak megjelenik egy idegen, a feleség gyerekkori barátnője, aki kinyitja a nő szemét, és onnantól kezdve, mint a biliárdasztalon a gellert kapott golyók, más irányba haladnak a dolgok.

– Jó hangulatban zajlanak a próbák?

– Egy ilyen darabot nem könnyű próbálni, mert nagy érzelmeket kell mutatni, van sírás és nevetés is, de egységben, szépen, igazán jól próbálunk. Egyfélét gondolunk a színházról, és az ízlésünk is hasonló. Külön szépsége a darabnak, hogy közös albérletben élünk a szerepbeli férjem barátjával (Ötvös András játssza), és sok férfibeszélgetés zajlik közöttük. Nagyon érdekes férfibarátság ez.

– Az egyféle színházi gondolkodás nem meglepő, hiszen Szabó Kimmel Tamás kivételével mindannyian Máté Gábor tanítványai voltatok. Mi jellemzi a mátésokat?

– Elsősorban az, hogy nagyon jól tudunk közösségben létezni. Látom az osztálytársaimon, hogy bármilyen színházba kerülnek, jó közösségi emberek lesznek. Másodsorban az, hogy kegyetlenül éles humorral nézzük saját magunkat és a világot. Máté Gábor mindenféle hisztériát, egót, színészi allűrt csírájában kiirtott belőlünk. Azt tanultuk tőle, hogy nem számít, ki a főszereplő, kinek van több mondata, ki nagyon, ki kevésbé ismert színész; egységben dolgoztunk. Másoknál inkább azt tapasztalom, hogy külön-külön, ez egójukkal mutatnak erőt, mi mátésok pedig együtt vagyunk nagy erő. Máté olyan, „nagy látószögű” színészeket nevel, akik nem katonákként, nem rutinból hajtják végre a feladatokat, hanem gondolkodó emberek, komplex képük van a színházról, fontos nekik a díszlet, a hang, a háttérszemélyzet, minden, ami az előadáshoz tartozik. Amikor nem ilyen típusú színházi morállal találkozom, nagyon nehezen viselem, mert nekem ez az alap.

– Megterhelő számodra ez a szerep?

– A próbákon lényegében azt gyakorlom, milyen egy hamutartóban elnyomott csikknek lenni, és ez nem komfortos érzés, ugyanakkor hálás szerep. Egy elnyomott nőt játszani, aki sokáig befelé él, nem mutatja ki az érzéseit, jófajta feladat. Ebből a befelé figyelésből magamról is sokat tanulok.

Van egy sajtóközlemény is további információkkal az előadásról, ezt itt a legördülőben lehet elolvasni.

Dühöngő ifjúság – Sajtóközlemény

2018. március 16-án, a Belvárosi Színházban mutatják be John Osborne világhírű klasszikusát, a Dühöngő ifjúságot, Nádasdy Ádám fordításában, Znamenák István rendezésében, Szabó Kimmel Tamás, Kovács Patrícia, Ötvös András, Járó Zsuzsa és Papp János szereplésével. A téma ismerős: mennyire kell és hogyan lehet megfelelni a társadalmi elvárásoknak, mit tehetnek a lázadó fiatalok azért, hogy változtassanak a számukra nehezen elfogadható társadalmi körülményeken. A bemutató aktualitását az adja, hogy ami egykor a huszonévesek problémája volt, mára későbbre kitolódott, és sokan még harminc fölött is céltalanul keresik a fogódzót az egyre idegenebb világban.

A főhős, Jimmy Porter (Szabó Kimmel Tamás) jazztrombitás, aki sokat vár az élettől, és képtelen elfogadni a társadalmi elvárásokat: nem akar beletörődni, hogy rá is a rettegett középosztálybeli életmód várhat. Felesége, Alison (Kovács Patrícia) viszont gazdag középosztálybeli lány, és apja (Papp János) elvei mentén egyre kevésbé érti meg a fiút, akinek szabad szellemébe egykor beleszeretett. A közös lakásban velük él a jó barát, Cliff (Ötvös András), aki afféle humoros villámhárítóként tompítja a néha csapkodó villámokat. Ezek a villámok még viharosabban csapkodnak, amikor megérkezik Alison régi barátnője, Helena (Járó Zsuzsa).

Osborne saját házasságának élményeit írta meg – alig több mint két hét alatt – ebben a forradalmi művében, mely egy csapásra ismertté és népszerűvé tette őt az egész világon. Először jelentek meg a színpadon a dühös fiatalok, akik új elvárásokkal, új problémákkal és új hangon szóltak hozzá a világhoz. A színdarab hamar klasszikussá vált, több filmes feldolgozást és számtalan színpadi felújítást megélt.

Szereplők: Szabó Kimmel Tamás, Kovács Patrícia, Ötvös András, Járó Zsuzsa, Papp János

Stáb: Díszlet - Znamenák István Fordító - Nádasdy Ádám Jelmez - Cselényi Nóra Dramaturg - Zöldi Gergely Grafika - Csáfordi László Rendező munkatársa - Kovács Henrietta Rendező - Znamenák István Producer - Orlai Tibor

Márciusi előadások: 2018. március 16.,17., 23. 19 óra, Belvárosi Színház