Már regisztrálhatnak az étteremvezetők azon az új honlapon, amelyen – mint egy online moziműsorban – hely és idő szerint is kereshetők lesznek speciális menü-bor ajánlataik. A rendszer célja, hogy a gasztronómiai örömöket borral társítani vágyók bárhol, bármikor megtalálják a nekik tetsző éttermi ajánlatokat. A szakértők a csúcsgasztronómia alatti kategóriában várnak egészséges versenyt a rendszertől.

Augusztustól novemberig tartó kampányt indított a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrum Vezérigazgatósága (AMC) egy új honlap támogatására, amely moziműsor-szerűen kereshetővé teszi az éttermek komplex menü-bor ajánlatait. „Az a célunk, hogy a borbarátok bárhol, bármikor megtalálják a nekik szóló legkedvezőbb ajánlatokat” – mondta dr. Simon Péter, az AMC igazgatója. Az éttermek feltölthetik étel, és hozzá illő bor ajánlataikat, a rendszer pedig hely, és időpont szerint kereshetővé teszi azokat. Így az online programajánlókhoz hasonló felület jön létre, ahol akár mobilon keresztül is bárki megtalálhatja az időben, térben és persze ízlése szerint is neki leginkább megfelelő ajánlatot.

A regisztráló éttermek étel és bor párosításokat tölthetnek föl az oldalra, akár egy egész menüsor – előétel, leves, főétel, desszert – erejéig. Az ajánlat állhat ennél kevesebb, akár egy fogásból is, a lényeg, hogy minden ételhez egy hozzá kitűnően fogyasztható bort ajánljon a séf, vagy a sommelier. „Az a célunk, hogy egy jól áttekinthető, használható felülettel támogassuk a gasztronómia és a kulturált borfogyasztás összekapcsolását” – nyilatkozta a kampánnyal kapcsolatban az AMC igazgatója.

Az oldal az ételsor árát egy összegben adja meg, de minden bor mellett fel kell tüntetni a bor szokásos árát és az abból adott kedvezmény mértékét, aminek minimum 10 százalékot el kell érnie. A kedvezmény mértékét mindig az aktuális borlapon szereplő palackos bor árához kell viszonyítani. Az éttermek azt vállalják, hogy az általuk megadott idősávban a menü mellé kimérve szolgálják fel a bort. Az éttermek az akciós menüt választó vendég kérése szerint legfeljebb fejenként 2 deciliter erejéig töltenek az adott borból a vendégnek, és azt is vállalják, hogy a számla kiállításakor automatikusan a vendég kérése nélkül is a kedvezményes árat számítják fel a borokra. A honlap mindenkori üzemeltetője a szabályokat megsértő éttermeket kizárhatja a rendszerből.

Az AMC kiterjedt PR-cikk sorozattal támogatja a www.bor.hu oldal aloldalaként működő honlapot. A cikkekben konkrét éttermi ajánlatok lesznek olvashatók, így a jó előre ajánlatokat beküldő éttermek esélyt kapnak arra, hogy ételsoraik megjelenjenek az Index, a Magyar Konyha, a Heti Válasz, a Nők Lapja Café, vagy a Metropol oldalain.

Az oldal támogatására közösségi média felületet is biztosítanak a szervezők. Ezen 4 fős hétvégi bortúrák felajánlásával arra ösztönzik a menüsorok fogyasztóit, hogy fényképeik és saját borkritikáik közzétételével, valamint a menü-bor kombinációk ötös skálán történő értékelésével járuljanak hozzá a magyar gasztronómia fejlődéséhez. „Nem tartunk attól, hogy meggondolatlan, vagy lejárató kritikákat posztolnának ki a vendégek, a közösségi média tapasztalatai számunkra azt mutatják, hogy az emberek igenis komolyan veszik az ilyen kezdeményezéseket és ha kialakul egy erős közösség, akkor az távol tartja magától azokat, akik el akarják rontani a játékukat” – mondja dr. Simon Péter.

„Remek ötletnek tartom az éttermi moziműsor összeállítását, mert az utóbbi időben megnőtt az érdeklődés a gasztronómia iránt, az éttermek meg a kelleténél egy kicsit nagyobb súlyt fektettek a Michelin csillagok megszerzésére, miközben az emberek pénztárcája egyre kevésbé bírja ezt a tempót” – mondja Kereszty Gábor az Aranyszarvas és a Két Szerecsen tulajdonosa. Kereszty szerint a kezdeményezés rámutathat arra, hogy a csúcsgasztronómiát képviselő néhány étterem alatti széles kategóriában is vannak nagyszerű éttermek, bisztrók és borbárok Magyarországon, és ezek között egészséges versenyt indíthat el az oldal a kifinomult ízlésű, borkedvelő közönség megnyerésére.

Kereszty szerint mindenkinek alkalmazkodnia kell a megváltozott viszonyokhoz. Aki nem tud olcsóbban színvonalas ételeket, kulturált kiszolgálást és kellemes környezetet biztosítani, az a következő években nem tud talpon maradni. „Ha ezen az oldalon egészséges rivalizálás alakul ki az odafigyelő éttermek között, a Facebookon keresztül pedig komoly visszajelzéseket kapunk arról, hogy az emberek mit szeretnének látni, akkor jobban tudunk majd alkalmazkodni a kereslet csökkenéséhez, mert jelenleg mindenki kétségbeesetten keresi a helyét és a közönségét a szakmában” – mondja Kereszty Gábor.