Máig beváltatlan ígéretek maradtak azok a jóslatok, amelyek a teljesen önvezető autók 2020-as megjelenését vetítették előre.
Az önvezető funkciók fejlesztése komoly akadályokba ütközik, mivel olyan technológiáról van szó, amelyre sok helyen a törvényhozás és a lakosság sem áll készen. Nagyon úgy tűnik, hogy továbbra is évtizednyi távolságra vagyunk még a teljesen önvezető autóktól.
Már az önvezető autó definíciójának meghatározásánál is nehézségekbe ütközhetünk. Sok jármű képes bizonyos mértékű automatizmusra, ezek nagy része azonban a sofőr folyamatos kontrollját is igényli. Ilyen technológia például a tempomat – amely jó ideje mindennapi életünk része – vagy a sávtartást segítő okos funkció.
Az egyik legfejlettebb önvezető technológiával jelenleg a Tesla Autopilot rendelkezik. A legújabb Teslák képesek a környező forgalomhoz igazítani az autó sebességét, automatikusan kormányoznak, sávot váltanak és parkolnak. Mindezen felül a legfelszereltebb járművek okos hívófunkcióval is rendelkeznek – lényegében a tulajdonosuk elé gurulnak –, valamint a közlekedési lámpákat és stoptáblákat észlelő program is található bennük.
Az önvezető funkciókat a teljes figyelmet tanúsító vezetőknek szánjuk, akik két kézzel fogják a kormányt és készen állnak arra, hogy bármikor visszavegyék a vezetést az autótól
– olvasható a Tesla weboldalán.
A nagy kérdés, hogy mikor jut el Elon Musk vállalata arra a pontra, amikor elektromos autóik minden forgalmi szituációt képesek lesznek megoldani anélkül, hogy a sofőr aktív jelenléte szükséges lenne. Ezt a 2020-as év kezdetén az 5G technológia megjelenésével egy időre remélték, ám a szó szoros értelmében vett önvezető autók azóta is váratnak magukra.
A népszerű magyar műkereskedő és egyben autógyűjtő, Polgár Árpád korábban egy videóban mutatta meg követőinek, hogy milyen érzés egy Teslát „vezetni”. Az automata üzemmódról készült felvételt Instagramon osztotta meg.
Jogi akadályok
Mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy közel sem csak a technológiai fejlettség az önvezető autók térnyerésének feltétele. Az ehhez szükséges globális és nemzeti jogi szabályozások kidolgozása, valamint a biztosítási rendszerek teljes újratervezése hatalmas kihívást jelent már napjainkban is.