Ha azt halljuk: „az óra svájci”, akkor biztosak lehetünk benne, hogy az illető annyira tájékozott az órák világában, mint Vágási Feri az internet kapcsán. Az egyedi ízlés persze mindannyiunk sajátja, de jelentőség és termék érték szempontjából akár a német, akár a japán órákat kihagyni a képletből beszűkíti a látómezőnket.

Kelet felé fordulva például a Grand Seiko „White Birch” becenevű modellje 2021-ben (GPHG – Év férfi karórája) és 2022-ben (Reddot – Best of the best) is egy-egy fontos díjat nyert meg, illetve órás körökben szintén nagy kíváncsiság övezte. Az elismerésekkel a márka számára duplán fontos mérföldkővé vált ez az óra, hiszen az általuk meghirdetett új stílus iránynak (Evolution 9) is egyben ez a modell volt az első hírnöke.

Idén ismét díjazta a Grand Seikót az órák Oszkárjának tartott GPHG alapítvány (Grand Prix d'Horlogerie de Geneve), a Kodo névre hallgató csúcsmodelljük fontos elismerést zsebelt be. Emellett nem ültek a tavalyi győztes, White Birch babérjain sem: 2022-ben megkapta a legújabb öt napos járástartalékkal rendelkező Spring Drive szerkezetet, változatlan külalakkal.

Persze minden adat, vágókép és ízes gondolat valójában csupán a vásárlásig fontos. Ezután derül ki igazán, hogy amit a márka felépített maga köré és amibe bele is éltük magunkat, kiállja-e az „evés” próbáját. A friss, Spring Drive szerkezettel szerelt változatot csuklóra véve én is erre voltam kíváncsi, vagyis hogy érzésben hogyan érvényesül a Grand Seiko és még inkább, hogy koherens-e az új irány három alappillére: megjelenés, leolvashatóság és viselési komfort.

Megjelenés

Ha kissé profán módon szeretném megközelíteni, akkor ez az a luxusóra, amelyben a 4-es, 6-oson is nyugodtan közlekedhetünk és egyelőre a kevésbé jártas barátaink/üzletfeleink sem fogják azonnal leimádkozni a kezünkről. Egyrészt, bár az óra nagyon látványos szemből, az összhangjában nincs semmi rikoltozó vagy tolakodó, másrészt a Grand Seikónak nincs még olyan széles, laikus körökben elterjedt ismertsége, mint egyes svájci társainak. Egyelőre.

Ugyanakkor az esztétikára és órákra érzékeny tekintetek megakadnak rajta, avatott szemekben pedig azonnal megjelenik a csillogás, és összenézés esetén finom biccentéssel küldik a jelet: „wow!” Kicsit olyan érzés, mintha ugyanannak a titkos társaságnak a tagjai lennénk; bennfentesek, akik tudnak valamit, másképpen gondolkodnak, mint a többiek. Mindezt miért?

A puritán csat, a tok hosszú, finom élei, valamint a felületkezelések tudatos váltakozása egymással összhangban, precízen megalkotott dizájn iránytűként vezetik a szemünket a kívánt irányba, a számlap felé. A csat a legátlagosabb része a 40 mm átmérőjű órának, egyszerű, letisztult: nincs különösebben díszítve vagy bonyolítva különböző szemek kombinációjával, de minden része pontosan kivitelezett. Ezen az árszinten jellemzőbbek a komplikáltabb megoldások, a márka házán belül is vannak olyan darabok, amelyek külön nézve kedvesebbek a szememnek, de azoknál a tokozás és az adott óra stílusa is némileg eltér.

Az óra tokjában egyesül a tudatos formatervezés és a megmunkálást mesterszinten végző japán szakemberek tudása.

A hosszú vonalvezetés az ívelt füleknek köszönhetően elegánsan markáns hatást kelt. Precíz élváltások jellemzik, a polírozott felületek pedig a Zaratsu technikának köszönhetően hűebben adják vissza arcunk minden redőjét, mint a Gonosz királyné mindig nyers varázstükre. Ha őszinte akarok lenni, csak ennek a nézegetésével hosszú perceket játszottam, olykor utazások közben is inkább ebbe merültem bele, mint a telefonom nyomkodásába. Szálcsiszolást kapott minden velünk szemben elhelyezkedő felület, amelyek a csattal összhangban keretezik, valamint hatékonyan kiemelik a számlapot.

Itt vegyünk is gyorsan egy nagy levegőt, mert a White Birch számlapjával még ezen a szinten is egészen kivételeset tett le az asztalra a Grand Seiko. Akár képeken, akár élőben nézzük, lenyűgöző a játékossága. Meglátásom szerint azért kimagasló a számlap megjelenése, mert egyszerre van mögötte koherens kreativitás és elképesztően részletgazdag kivitelezés. A mintázata nem csak egy szép textúra, hanem az órát gyártó japán manufaktúra helyi természeti kincseiből – fehér nyírfaerdők kérgének felülete – merített ihlet megtestesülése. A természet elismerése és megfigyelése fontos része a japán művészetnek és egyik alap forrása lett a Grand Seiko saját dizájnnyelvének is. Ez a fajta hitelesség és koherencia átszövi az egész órát, így a tökéletes fizikai tervezést és kivitelezést élettel tölti fel, amit a csuklónkon viselve is érzünk.

A sok izgalmas és változatos részlet tulajdonképpen egyetlen egésszé áll össze, így rápillantva kifejezetten kellemes, nyugtató érzés a szemnek. Az óra kidolgozottsága és összetettsége nem megrohamozza az érzékeinket, hanem finoman ragad el és köt le percekre.

Leolvashatóság

A Grand Seiko azon márkák közé tartozik, ahol az alapfunkció soha nem eshetett áldozatául semmilyen úri huncutságnak. Tehát amikor bármilyen szögben vagy fényviszonyban – persze nem kukk sötétben – ránézünk, akkor az órának el kell látnia a fundamentális funkcióját, amire ki lett találva: könnyen le kell tudnunk olvasni a pontos időt. Az más kérdés, hogy a dizájn, funkcionális hatékonysága mellett, egyben szemet gyönyörködtető is, így nem csak egy pillanatig, hanem sokszor és hosszú percekig nézegetjük majd. Hiába az ilyen téren szerzett „rutinom”, és az amúgy érdekfeszítő téma, velem is előfordult az a közepesen kellemetlen helyzet, hogy egy meetingen azon kaptam magam, hogy az órámat bámulom.

Azt önmagában nem nehéz elérni, hogy egy óra könnyen leolvasható legyen. Mind a pilóta, mind a búvár stílusú órák között számos ilyen megoldás létezik. Ezek közös ismertetőjegyei a letisztultság és erős kontraszt, adott esetben a szemnek feltűnő színek, mint például a narancs.

Ezt összeegyeztetni a művészi szemlélettel, virtuózitással és eleganciával viszont nem könnyű feladat. A kulcs jelen esetben a fénnyel való tudatos játékban van, ami egyszerre két célt szolgál. Egyfelől az indexek és a mutatók felületváltásait és térbeli kiemelkedéseit úgy tervezték, hogy azok szinte bármely betekintési szögben tükrözzék vagy törjék a fényt, ezáltal egyfajta kontrasztot és térbeli mélységet generáljanak, így segítve szemünknek a számlapon való tájékozódást. Másfelől ennek a kivitelezése olyan szintű kidolgozottságot igényel, ami már önmagában megér egy misét, és világosan demonstrálja a márka házon belüli kivételes képességeit.

Az i-re a pontot a gyönyörű kékített másodpercmutató teszi fel, mely selymes mély színével kiugrik a számlap acélos világából. Külön csemege, hogy a Spring Drive szerkezetnek köszönhetően ennek a mutatónak a járása szinte teljesen folyamatos, majdhogynem „úszik” a számlapon, ami - legalább is órakedvelői szemmel – külön élményt nyújt a szemlélőnek... és igen, ez is el tudja vonni meeting közben a figyelmet.

Komfort

Az óra most is éppen rajtam van, írás közben, pedig viszonylag régóta hazaértem és elég késő is van már. Arra találták ki, hogy bár ránézésre egy nonstop vitrinben ülő ékszer is lehetne, a viselője bátran hordja, egész nap vele lehessen. Ehhez persze nem elég a strapabíró kialakítás, kell a viselési komfort is. Akinek már több óta is megfordult a kezén, tudja, hogy ez nem ilyen egyértelmű. A luxusiparban is sokszor esik áldozatául a kényelem a formának. Hogy mi a kényelmes, az persze relatív, de az ezt célzó törekvések objektíven nézve is tetten érhetőek.

A csat egyben van, minden szem szorosan kapcsolódik, mégis finom mozgással öleli körbe a csuklót. Különösen kényelmes a zár kialakítása a csukló alatt, amely megoldás egyébként már egy középkategóriás Seikónál is elérhető. Ezen az árszinten úgy gondolom, hogy nem szerencsés a mikro-állítási lehetőség hiánya, erre számos egyszerűbb és összetettebb megoldás is van, ami nagyon hasznos tud lenni. Itt egész és fél csat szemek állnak rendelkezésre a megfelelő csuklóra állításhoz. Nekem személy szerint nem volt gondom ezzel, megtaláltuk a pont tökéletes méretet, ami minden helyzetben komfortos viseletet biztosított.

A tokozás korábban ecsetelt gyönyörű megoldásai nem csak az esztétikumot, de a kényelmet is szolgálják, ívelt vonalvezetése remekül fekszik fel a csuklóra. Az új, vékonyabb szerkezetnek köszönhetően a tokmagasság is kellemes, kényelmesen simul be az óra az ingujj alá, ezzel is gördülékenyebb viseletet biztosítva a hétköznapokban.

Az acél kivitel súlyából adódóan kétségtelenül ad egyfajta jelenlét-érzést a csuklón, de ez számomra nem volt zavaró semmilyen élethelyzetben, rohanás közben vagy akár a nap végén sem. Számomra pont meg volt az az egyensúly, hogy éreztem a kezemen az órát, de az a csuklóm részeként viselkedett és nem kelt külön életre minden mozdulatnál.

Lélek a gépben

Talán ez foglalja össze a legjobban az órával kapcsolatos érzéseimet. Rengeteg dolgot ki lehet emelni a White Birch kapcsán és biztosan több olyan része is van, amely más számára kevésbé vonzó, de a legfőbb erőssége számomra az egyensúly és összhang. Egyszerűen minden pillanatban érezni a csuklón az óra kialakításába tett energiát és átgondoltságot. Minden apró részlet, művészeti és technikai megoldás azt a célt szolgálja, hogy olyan óránk legyen, amely egyszerre kivételes és természetes viselet.

Ugyan nem voltam ott a fejlesztésnél, de ilyen produktum egyszerűen nem hozható létre pusztán mérnöki precizitás és a modern technológia segítségével, csak az őszinte elhivatottság és szenvedély képes rá, hogy élettel töltsön meg egy darab zakatoló fémet.