Kalandos múltra tekint vissza az Orient Expressz nevű luxusvonat, amelynek első, eredeti változata 1883. június 5-én indult útnak Párizsból az egykori Konstantinápoly felé. Célja az volt, hogy összekösse a nyugatot kelettel, miközben fényűző környezetet biztosít a felső tízezerhez tartozó utazóközönség számára.
Az ötletgazda, egy bizonyos Georges Nagelmackers nevű bankár nem spórolt sem a szerelvényen, sem annak berendezésén: forgóvázas kocsikat vásárolt étkező- és hálókocsikkal ellátva, amelyeket kézzel megmunkált fa és réz tartozékok, díszítőelemek és bútorok, valamint gyönyörű üvegek varázsoltak egyedivé. Minden részletet aprólékosan kidolgoztak, hogy a társadalmi elit kedvében járjanak és egyben maradandót alkossanak.
A Párizst Isztambullal összekötő, az útközben Budapesten is áthaladó Orient Expressz igazi legendává vált, ám nemcsak az exkluzivitás szimbólumaként emlékeznek rá: a járat útjait keresztező katasztrófák és balesetek hírhedtté is tették a járatot, amelynek már az első útja is nehézkesre sikeredett.
Az idők során hótorlaszok, földcsuszamlás, árvíz, ütközések, kisiklás, rablótámadás borzolta az utasok kedélyét, 1901-ben pedig még az ütközőbakon is túlfutott a vonat, hogy aztán a frankfurti pályaudvar éttermében álljon meg.
A sorozatos szerencsétlenségek ihlették meg Agatha Christie-t, akinek Gyilkosság az Orient Expresszen című műve azzal is megismertette a luxusvonatot, aki azelőtt sosem hallott róla.
Kevesen tudják, de az Orient Expressz ma is közlekedik, habár nem menetrend szerint, hanem amolyan nosztalgiajáratként a London-Velence, továbbá az eredeti Párizs-Isztambul vonalon, útba ejtve a magyar fővárost is.
A kocsijait természetesen felújították, ám az egyik eredeti állapotban lévő hálókocsi ma is fellelhető a német Gadebusch városának történelmi állomásépületében.
Új, exkluzív járat indul
Hogy visszahozzák a régi korok pompáját, még a koronavírus-járvány idején bejelentették, hogy a francia Accor Group üzemeltetésében indítanak egy frissen épített luxusvonatot La Dolce Vita néven. A szerelvény enteriőrjét a milánói Dimorestudio tervezte, amely az olasz formatervezés aranykorát, egyben az '50-es, '60-as és '70-es évek retrohullámát hozza vissza a kocsikba, mindezt modern megoldásokkal ötvözve.
A vagonsorban összesen 12 deluxe kabint, 18 lakosztályt és egy külön elnöki lakosztályt, egy éttermet, lounge bárt és további pihenő-szórakoztató helyiségeket alakítottak ki, hogy az utasok főúri kényelemben élvezhessék Olaszországot.
A déli nemzetet egy olyan oldaláról mutatja be az utazóknak az Orient Expressz különjárata, amilyen oldaláról eddig nem ismerhették. Az expressz összesen 14 tartományon, azokon belül is vadregényes, járatlanabb utakon halad át, bemutatva az ország rejtett csodáit. Az utasok számára olyan opcionális programokat kínálnak, mint a Piemont tartományi szarvasgomba-keresés, a milánói Scala egy előadása, vagy éppen egy apró szicíliai falu felkeresése. Milánón túl természetesen más nagyobb állomásokon is megáll a vonat, mint Firenze és Róma.
Utóbbi desztináción egy, a Pantheon közelében található, hotellé alakított 17. századi barokk palazzóban, a Minervában alhatnak majd az utasok, akik már 2022 nyarán leadhatták előfoglalásaikat az Orient Expressz La Dolce Vita járatára.
Ha ön is szívesen bebarangolná Olaszország 14 tartományát, részt venne a nem mindennapi programokon, megízlelné a legfinomabb itáliai ételeket, mindezek után pedig útba ejtené Párizst, Isztambult és Splitet, még mindig nincs késő jegyet foglalni az idén induló luxusutazásra.
(Földjáró)
(Borítókép: Az Orient Expressz La Dolce Vita nevű járat egyik hálófülkéje. Fotó: YouTube)