Árverésre bocsátják azt a '79-ben gyártott, feltuningolt Ford Escortot, amellyel ugyanebben az évben megnyerte a Brit Ralibajnokság (British Rally Championship) Man-szigeti futamát, a Manx Rally-t a néhai Russel Brookes világhírű brit raliversenyző. A veterán autó induló árát 150-170 ezer fontban határozta meg az angol Silverstone Auctions gépjármű-aukciósház.

A ralis fenegyerekek, vagyis az úgynevezett Boy racer-ek szent grálja az a Ford Escort, amely egyike a gyártó 1979-es, háromtagú „Monte Tarmac Specials”-nek nevezett tarmac Mk2 Works Escorts különleges kiadásának. Az amerikai vállalat kifejezetten az 1979-es idényre gyártotta az autókat, amelyek közül az egyedüli jobbkormányos változat a Brit Ralibajnokság ötödik futamgyőztesének, Russel Brookes-nak az egykori kocsija – ezzel pedig a három egyedi raliautó közül is a legkivételesebb.

Az autóval a raliversenyző 434 kilométeren indult a brit koronafüggőségek közé tartozó Man-szigeten megrendezett Manx Rally-n, megszerezve az első helyet a Brit Ralibajnokság ötödik futamán.

Ezt követően a kocsi Írországba került a legkiválóbb helyi raliversenyző, Billy Coleman birtokába. Az idő előrehaladtával olyan kiemelkedő versenyzők is a kivételes autó volánja mögé ülhettek, mint a szintén ír származású Bertie Fisher és Vincent Bonner. 2003-ban az Escort a Montgomery Motorsport tulajdona lett, a vállalat pedig az eredeti karosszéria megőrzése mellett szinte teljesen átépítette a modellt, amely a mai napig Billy Coleman versenyszíneit viseli.

Feltuningolva

Az eredeti Ford Mk2 Escortot 4 sebességes kézi és 3 sebességes automata váltóval gyártották. Mindkettő elérhető volt 1,3 és 1,6 literes motorral: előbbi teljesítménye 65 lóerő volt és segítségével az autó 17 másodperc alatt gyorsult 100-ra, míg utóbbi esetben ugyanez 13 másodpercbe telt egy 99 lóerős motorral. Kettő és négyajtós verzióban, 40 literes tankkal gyártották a kocsikat, a legnehezebb modell 950 kilót nyomott. Legnagyobb elérhető sebessége 181 km/óra volt.

Bár mai szemmel nem egy gyors járgány, gondoljunk bele, mennyit tuningolt rajta a gyártó, ha segítségével megnyert egy 434 kilométeres ralifutamot Russel Brookes. 

„Ez egy olyan Ford Escort, amelyet még sohasem láttunk. Egy nagyon híres, jól dokumentált, megkérdőjelezhetetlen múlttal rendelkező 'Works'-modell, amely bármilyen komoly Ford versenyautó-kollekciót beragyogna" – jellemezte a raliautót a Silverstone Aukciósház.

A valaha volt egyik leggyorsabb tarmac-specifikus Escortban, amelyet a Ford Essex megyében található borehami motorsport központjában építettek, jelenleg 160 ezer 907 kilométer van. Az aukciósház 150-170 ezer fontban, mai árfolyamon 64-72 millió forintban állapította meg a kikiáltási árat, a licit május 20-án indul a Northamptonshire-i Sywell Aerodrome repülőtéren megrendezett Supercar Fest-en tartott aukción.

Kik azok a Boy racerek?

A kifejezést olyan fiatalok leírására használják, akik bármilyen nagy teljesítményű és/vagy bármilyen módon módosított, feltuningolt járművet nagy gyorsasággal, sokszor agresszív módon vezetnek. Az autótípus szinte bármi lehet, beleértve importált sportkompaktokat, valamint az eredetileg alacsony teljesítményű, gazdaságos autókat. Az Egyesült Államokban például hot rodoknak nevezik azokat a tipikusan amerikai, régi, klasszikus vagy akár modern kocsikat, amelyeket átépítettek vagy módosítottak nagy sebességre és gyorsulásra optimalizált motorokkal.

Egyes autórajongók és -tuningolók úgy érzik, a boy racer kifejezés deviánsnak és antiszociálisnak bélyegzi őket, olyanoknak, akik olcsón módosítják autójukat, hogy egy nagyobb teljesítményű jármű megjelenését utánozzák. Emiatt az általánosan kialakult nézet miatt sokan szeretnek elhatárolódni ettől a megnevezéstől. A boy racereket sok helyen a törvény is próbálja akadályozni a járművek bizonyos kozmetikai módosításait tiltó, valamint mozgásukat korlátozó szabályozásokkal.

 (Borítókép: Ford Mk2 Works Escort. Fotó: Northfoto)