Tavaly mutatta be minden idők legsportosabb, legkihegyezettebb hot hatch modelljét a Toyota. A GR Corolla Morizo Edition-t Akio Toyodáról, a cég elnökéről és előző vezérigazgatójáról nevezték el, aki Morizo álnéven rendszeresen indul japán túraautó-versenyeken és a Nürburgring 24 óráson is.
A szériából mindössze 200 darabot szállítottak az Egyesült Államokba, a limitált példányszám miatt pedig egy marylandi márkakereskedés, a Heritage Toyota Owings Mills úgy döntött, hogy a plafonon túlra tornássza az árakat.
A tavaly kiadott szériának egyetlen darabjáért a kereskedő 152 ezer 384 dollárt, mai árfolyamon 52 millió 712 ezer forintot kér, amely összeg majdnem a háromszorosa a gyártó által ajánlott 51 ezer 884 dolláros, vagyis 17 millió 947 ezer forintos fogyasztói árnak.
A kiemelkedően magas összeget a kereskedés azzal indokolta, hogy az autó ritkaságszámba megy, már-már gyűjtői darabnak számít.
Az Egyesült Államokban a Chevrolet és a Ford korábban határozottan elítélte a hasonló kereskedői gyakorlatot a limitált szériás modellek esetében, és lépéseket is tett a tisztességtelen kereskedői viselkedés megfékezésére, a Toyota USA azonban egyelőre nem nyilatkozott az ügyben.
A GR Corolla Morizo Edition – a normál GR Corollához hasonlóan – 304 lóerős, 1,6 literes G16E-GTS háromhengeres turbómotorral, állandó összkerékhajtással és az elöl-hátul mechanikus Torsen differenciálművekkel készül a legendás Motomachi gyár GR Factory üzemében, Japánban. Itt a kimagasló minőség érdekében jóval nagyobb részben alkalmaznak kézi összeszerelést, mint a tömeggyártott Toyota-modellek esetében, amihez megvan a tapasztalat is, hiszen korábban az A80-as Suprát és a Lexus LFA-t is itt gyártották.
A GR Corolla Morizo Edition motorját úgy hangolták a mérnökök, hogy 30 Nm-rel többet (400 Nm-t) adjon le, mint a GR Corolla motorja, ráadásul a limitált szériás modell 48 kilóval könnyebb is (1445 kg) a szénszálas tetőnek, valamint a hiányzó hátsó üléseknek, hátsó hangszóróknak, hátsó szélvédő ablaktörlő-mechanikának és hátsó ablakemelőknek köszönhetően. Hatfokozatú kézi váltója rövidebb áttételezésű, mint a normál GR Corolláé, a futóművében feszesebb rugókat és lengéscsillapítókat használnak, és a hasmagassága is 5 mm-el kisebb. Az egyedi, kovácsolt BBS felnikre 235/40 R18-as Yokohama Advan Apex V601 helyett 245/40 R18-as Michelin Pilot Sport Cup 2-es semi-slick gumikat húznak a gyárban – írja az automotive news.
(Borítókép: Toyota GR Corolla Morizo Edition, 2022. Fotó: Toyota Pressroom)