Az Aston Martin mérnökei a Forma-1-ből merítenek tapasztalatokat a cég új modelljének, a Valhallának a fejlesztése során.

Az Aston Martin újraírja a könyvet az utcai autók terén, ugyanis először készít far-középmotoros konstrukciót nem versenyautó számára. Az új modellel, a Valhallával kapcsolatban pedig nem is bízták a véletlenre: az Aston Martin F-1 istállójának konzultációs részlegét, az Aston Martin Performance Technologies-t vonták be a fejlesztésbe.

A Forma-1 mérnökeinek tudása kiemelkedően értékesnek bizonyult, hiszen a futóműhangolás 90%-át virtuális környezetben, szimulációval végezték el, és csupán az utolsó 10%-ra volt szükség valós tesztek elvégzésére. Ezen módszer a 999 példányban gyártott Valhalla fejlesztését rendkívül hatékonyan gyorsította fel.

Az F-1-es versenyautókhoz hasonlóan a Valhalla karosszériája is az aerodinamikai optimalizálás körül forog. A modell minden egyes eleme az aerodinamika szolgálatában áll, beleértve az aktív aerodinamikai rendszereket is. A karosszéria 240 km/órás sebességnél több mint 600 kg-nyi leszorító-erőt generál, emellett az autóban van egy különleges mód, amely alacsony légellenállást biztosít nagy tempónál. A légtérelők működésének és kialakításának finomítása folyadékáramlási szimulációval és légcsatorna tesztekkel történt.

Nem csak az aerodinamikában, de a szerkezet tervezésében is a legmodernebb technológiákra támaszkodtak. Az Aston Martin Performance Technologies a karbon-konstrukciós technikákat is megosztotta, különös figyelmet fordítva a törésteszt-szimulációkra. Ennek eredményeképpen csak a végleges utascellát kellett megvizsgálni a gyakorlatban.

A Valhalla motorja pedig igazán különleges: egy biturbó V8-as egység mellett három villanymotor dolgozik, összteljesítményük pedig meghaladja az 1014 lóerőt. A plug-in hibrid hajtásláncú modell gyártása 2024-ben veszi kezdetét.

Forrás: Autó-motor

(Borítókép: Aston Martin Valhalla Fotó: Getty Images)