A Ferrari autók története mindig is a luxus és a teljesítmény szinonimája volt. Azonban néhány modell különösen kiemelkedik a többi közül, és az 1957-es 625 TRC is ilyen. A becslések szerint ez a ritka modell akár 11 millió dollárért (4 milliárd forintért) is elkelhet a következő aukción.
Ahhoz, hogy megértsük a 625 TRC helyét a Ferrari történetében, meg kell ismernünk John von Neumannt, az embert, aki ezt az autót üzembe helyezte és kulcsszerepet játszott abban, hogy az olasz márka meghódítsa Kaliforniát, amely az egyik legbefolyásosabb piacává vált.
Az 1921-ben Ausztriában született John von Neumann egy kiemelkedő sebész fiaként, Heinrich Neumannként látta meg a napvilágot. Családja 1939-ben Bécsből New Yorkba emigrált Hitler hatalomra jutását követően. John von Neumann rajongott az autókért, és a második világháború nagy részében a katonai hírszerzésben szolgált, köszönhetően folyékony nyelvtudásának.
A háború után Los Angelesbe költözött, ahol Roger Barlow International Motors-nál kezdte eladói karrierjét. John Von Neumann hamar elmerült a sportautók világában, és alapító tagja lett a California Sports Car Clubnak.
John von Neumann Ferrari iránti rajongása 1954-ben kezdődött, amikor megvásárolt egy használt 2 literes 500-as Mondialt. 1957-ben már egy külön bemutatótermet nyitott az N Cahuenga Boulevard 1767. szám alatt, és a Ferrari Kalifornia hivatalos képviselőjévé vált.
A Ferrari 1953 és 1957 között gyártott négyhengeres sportautóinak többségét magánszemélyek vették meg, de néhány különleges modellt kifejezetten nagy versenyekre építettek.
Az 1955-ös Le Mans-i 24 órás katasztrófát követően az AC de l’Ouest bejelentette, hogy a prototípus osztály kapacitását 2,5 literre korlátozzák. Enzo Ferrari ezért a Lampredi Tipo 625 Grand Prix motorját használta fel az új négyhengeres sportmodellhez, az 500 Testa Rossa-hoz.
John von Neumann megrendelésére a Ferrari egy erősebb „hot-rod” változatot épített, amely 25%-kal nagyobb teljesítményt nyújtott a standard 500 TRC-hez képest.
Az új autó a kezdetektől fogva sikeres volt a versenypályán, és John von Neumann, Richie Ginther és Ken Miles pilóták segítségével jelentős eredményeket értek el. 1957 áprilisában John von Neumann a mexikói Valle de Bravo melletti Avandaro pályán meg is nyerte az első versenyt.
Az 1957-ben készült 0680 MDTR alvázú 625 TRC Európában is versenyzett, és 1958-ban számos amerikai és mexikói versenyen is diadalmaskodott. A Ferrari a következő években folyamatosan fejlesztette a modellt, amelynek hatalmas sikere volt a versenypályán és a kereskedelmi piacon is.
Az évek során a 625 TRC többször is gazdát cserélt, és számos versenyen bizonyította kivételes teljesítményét. Az autó 1985-ben visszatért a versenypályára, és azóta is rendszeresen részt vesz különböző rendezvényeken. A legutóbbi restaurálása során a Ferrari visszanyerte eredeti dicsőségét, és ma is lenyűgözi a verseny- és autórajongókat szerte a világon.
A 625 TRC, amely most az RM Sotheby’s aukcióján kerül kalapács alá, várhatóan 11 millió dollárért (4 milliárd forintért) talál új gazdára. Az autó különleges története és kivételes állapota garantálja, hogy továbbra is a Ferrari rajongók és gyűjtők egyik legértékesebb kincse marad.
(Borítókép: 1957-es Ferrari 625 TRC. Fotó: Northfoto)