Lehet, hogy ön is napi szinten pörgeti a Facebookot vagy az Instagramot, de van egy termék, amibe a Meta döbbenetes összegeket ölt – és amiről szinte alig hallani. Mi a rejtélyes projekt, amibe Mark Zuckerberg szinte vakon önti a pénzt? Most kiderült!

Amikor a Facebook 2021-ben hivatalosan is Metára változtatta a nevét, sokan csak kapkodták a fejüket. Zuckerberg akkoriban grandiózus álmokat kergetett: a cél az volt, hogy a közösségi óriáscéget átalakítsák egy vadonatúj digitális világ, a metaverzum felépítőjévé.

Egy olyan virtuális tér született volna, ahol az emberek találkozhatnak, dolgozhatnak, vásárolhatnak, vagy akár bulizhatnak – mindezt VR-szemüvegeken keresztül.

Az akkori várakozások hatalmasak voltak. A CCS Insight elemzője, Leo Gebbie szerint 2020-2021 körül valóban mindenki azt hitte, hogy eljött a virtuális valóság nagy robbanásának ideje.

A Facebook világossá akarta tenni, hogy sokkal több, mint egy szimpla közösségi oldal

– magyarázta Gebbie.

Csakhogy a metaverzum nagy dobása elmaradt. A hétköznapi felhasználók többsége ma is csak a szokásos applikációkat használja, miközben a metaverzum-projektek szinte teljesen eltűntek a köztudatból.

Ez persze nem akadályozta meg Mark Zuckerberget abban, hogy 47 milliárd dollárt költsön el az álom megvalósítására. Igen, jól olvasta: 47 milliárdot. És még nincs vége.

Zuckerberg továbbra is hisz abban, hogy a metaverzum a jövő. Szerinte a legnagyobb újítás az lesz, hogy a virtuális világokban „igazán jelen tudunk majd lenni” egymás számára – nem csak üzeneteket küldeni, hanem szinte fizikailag is átélni a találkozásokat.

A Meta vezetése nyíltan elismeri, hogy ez az út még legalább egy évtizedig tart. Nicola Mendelsohn, a cég globális hirdetési kapcsolatokért felelős vezetője úgy fogalmazott:

Még legalább tíz év kell ahhoz, hogy a metaverzum víziója valóra váljon!

Közben a cég anyagi mérlege azért korántsem ennyire fényes: a Business Insider szerint a Meta 2019 óta közel 50 milliárd dolláros veszteséget termelt a metaverzum projektjein. Dan Ives, a Wedbush Securities elemzője szerint a Meta „gyakorlatilag a jövőbe fekteti a pénzét”, miközben a jelenben is bőven akad kihívásuk.

Akárhogyan is alakul, egy biztos: Mark Zuckerberg nem adja fel. Még akkor sem, ha eddig a metaverzum nem robbant be a köztudatba úgy, ahogyan azt pár éve mindenki várta.

Hogy megérte-e az eddigi 47 milliárd dollár? Nos, erre talán majd egy évtized múlva kapunk választ.

(Borítókép: Mark Zuckerberg. Fotó: Getty Images)