Fekete Katalin antropológus egyedül utazott el Szudánba, hogy fellépjen a női körülmetélés ellen. Ottléte alatt sok szudánival barátkozott össze, és részt vett számos körülmetélésen, melyeket szinte futószalagon végeznek a szudáni fővárosban. A helyi nők azonban nem mindig osztották felháborodását.

"Két hónapot voltam Szudánban; azért mentem oda, mert nagyon érdekelt az ottani nők élete, és felháborítónak tartom, hogy még mindig ilyen elterjedt a női körülmetélés. Mindenki azt mondta, ez a legnagyobb tabutéma, és senki nem fog róla beszélni. Ehhez képest mindenki nagyon barátságos volt, és mind a férfiak, mind a nők nagyon nyitottak voltak. Egymás között tabunak számít a körülmetélés, de egy fehér nővel, akit tudták, hogy ez semmiképpen sem érint, mindent megbeszéltek" - avat be a történtekbe Fekete Katalin.

Fekete Kata vizsgálódásában elsősorban a főváros, Kartúm egyetemeire koncentrált. A fiatalok, de azon belül is inkább a fiúk véleménye érdekelte a körülmetéléssel kapcsolatban, hiszen mint mondja, ők kulcsszerepet játszanak e hagyomány fennmaradásában. A tudományos szempontokat félretéve Fekete Kata a női körülmetélés megszüntetéséért küzd, és aggasztónak tartja, hogy az illetékes civil szervezetek tíz év alatt nem sok mindent értek el a témában, és még mindig

90 százalék a körülmetélt lányok aránya.

#alt#
Tekintse meg képeinket!
Ennek oka az antropológusnő tapasztalatai alapján valószínűleg az, hogy még az egyetemre járó lányok 20-30 százaléka is egyet ért ezzel a szokással, a teljes társadalom női tagjait tekintve pedig még nagyobb azon nőknek az aránya, akik egyelőre nem kívánnak szembeszállni a női körülmetéléssel. "Két egyetemen végeztem felméréseket: egy magánegyetemen, ahová a haladó szellemű fiatalok járnak, ők ugyanúgy öltöznek, mint mi, és az iszlám egyetemen, ahol a lányoknak még az arcát sem lehet látni. Ezen az egyetemen természetesen nagyobb a női körülmetélést támogató fiatalok aránya, de meglepődve tapasztaltam, hogy a magánegyetemen is akadtak szep számmal, akik ebbe a táborba sorolhatók."

Fekete Kata szerint Szudánban a női körülmetélésnek alapvetően négyféle magyarázata van, egyik a puszta tradíció. Másik, hogy a nő "jó kislány" legyen, úgy gondolják, ha körül van metélve, kevésbé csalja meg a férjét. Emellett a maszturbációt is meg akarják előzni, ezért végzik el a körülmetélést 6-8 éves korban, amikor még biztosan nem próbálták a kislányok. Harmadrészt sok helyen máshogy nem tud férjhez menni. A körülmetéléstől szűkebb lesz a hüvely, és úgy tartják ez nagyobb élvezetet, nyújt a férfinak, ezért az anyák alávetik lányaikat a műtétnek, mert félnek, hogy egy férfinak sem fog majd kelleni. Negyedszer van egy esztétikai-higiénia ok is, úgy vélik körülmetélt nemi szervet könnyebb tisztán tartani, illetve, hogy a női nemi szerv csúnya és, hogy a férfiaknak csak úgy nyeri el a tetszését, ha körülmetélik.

Fekete Katalin úgy találta, a lányok többsége felnőtt korában is élesen

emlékszik a körülmetélés okozta fájdalomra.

"A legtöbben azt válaszolták, hogy szinte egészen biztosak voltak benne, hogy meg fognak halni. Volt, aki azt mondta, olyan érzés volt, mintha megerőszakolták volna. A legrosszabb, hogy senki nem készíti fel őket, mielőtt odakerülnek a műtőasztalra, senki nem mond nekik semmit. És a legabszurdabb, hogy sokszor a kislányok követelik ki a beavatkozást, a körülmetélés napja ugyanis olyan, mint a születésnap" - elemzi Fekete Katalin a tapasztalatait. A lányok új ruhát és rengeteg ajándékot kapnak, gyönyörűen felöltöztetik őket; a kislánynak csak annyit mondanak, hogy holnaptól nagylány lesz. Az osztálytársak meg csak a nagy felhajtást, és a sok ajándékot látják, ezért ők is elkezdik otthon követelni, hogy nekik is kell ünnepség. Aztán a kislánynak csak akkor kezd gyanús lenni az ünnepség, amikor lefogják a műtőasztalon. Felvilágosultabb szülők ma már álkörülmetélést tartanak,ugyanúgy megvannak az ajándékok, a szép ruha, de műtét helyett csak teáznak. Igaz, ez egyelőre ritka.

"A körülmetélések szinte futószalagon mennek, amíg ott voltam, egy óra alatt hat lányt műtött meg a doktornő" - mutat rá a körülmetélés abszurditására az antropológus. "A kislánnyal mindig ott van az anyuka és nagymama, aki felügyeli az egészet. A kislányt felteszik a műtőasztalra, ruháját felhajtják az arcára, egy nő a fejét fogja, és folyamatosan beszél hozzá, két nő pedig a lábát fogja. Érzéstelenítés után elszorítja a csiklót, és lecsippenti, pár perc az egész, és nincs szinte egy csepp vér sem; ez a női körülmetélések legenyhébb, úgy nevezett 21. századi formája. Az utóbbi tíz évben Szudánban egyáltalán

nem csökkent a körülmetélések száma.

#alt#
Klikk a képre!
Most próbálják a szudáni nőket bevonni, és elhitetni velük, senki nem lesz attól jobb kislány, hogy körül van metélve. Talán az egyetlen eredmény tíz év alatt, hogy már nem annyira radikálisan végzik a körülmetélést" - mutat rá a küzdelem nehézségeire Fekete Kata. A női körülmetélésnek négy fajtája van, a legdurvább az úgy nevezett fáraó, amikor mindent eltávolítanak, tehát a klitoriszt, valamint a kis és a nagyajkakat, és össze is varrják a hüvelyt, hogy még véletlenül se lehessen senkivel a lány házasság előtt. A legenyhébb fajta pedig a szunna, ilyenkor a klitoriszt, vagy annak egy részét távolítják el. Fekete Kata szerint eredményként könyvelhető el, hogy a radikális körülmetélés egyre kevésbé népszerű, habár a körülmetélést végző bábáknak a radikális módszer nagyobb bevételt hoz.

"A körülmetélést végző orvosok másik fő bevételi forrása a kamasz lányok "szétnyitása" A tinilányok elmennek a bábához, hogy nyissa szét az összevarrt hüvelyüket, kiélik magukat, aztán házasság előtt újra összevarratják, hogy leendő férjük szűznek higgye őket" - elemzi plasztikusan Fekete Kata, hogyan játsszák ki a nők a tradíciót. De a radikális körülmetéléstől nem csak a nő, hanem a férfi is szenved, annyira beszűkítik ugyanis a hüvelyt, hogy van, hogy házasság után egy évig is próbálkoznak az ágyban, nem beszélve a szülésnél adódó komplikációkról. "Érdekes módon az általam megkérdezett lányok 25 százaléka azt válaszolta, hogy kifejezetten élvezi a szexet, de ez nyilván partnertől is függ. Mindenesetre már a férfiak is elutasítják a körülmetélés durva fajtáját, mert rájöttek, hogy az ily módon megcsonkított nők csecsemője sok esetben meghal, mire világra jön. A szunnát viszont buzgón támogatják, mivel úgy gondolják, ez a vallásuk szoros része." Fekete Katalin szerint a szexuális öröm Szudánban még egyértelműen a férfiak előjoga, és változások e téren csak lassan várhatók.

Tények a körülmetélésről
A férfiak körülmetélése az ókor sok népénél előforduló szokás volt, amely abban áll, hogy a fityma egy részét lemetszik. Megvolt a régi egyiptomiaknál, föníciaiaknál és hébereknél. Megvan még ma is a zsidóknál és mohamedánoknál. Az utóbbiak a körülmetélést a 3. év betöltése után, a zsidók nyolc nappal a gyermek születése után szokták elvégezni. Valószínű, hogy a különböző népeknél más-más képzetek adtak alkalmat a szokás meghonosodására. A zsidóknál különösen nagy jelentőségre tett szert a bibliai elbeszélés folytán (Mózes, I. 17. fejezet), amely szerint a körülmetélés a szövetségnek a jele, amelyet isten Ábrahámmal kötött. A női körülmetélés, amely tulajdonképpen a női nemiszerv csonkítása Afrika, Ázsia és a Közel-Kelet egyes területein élő szokás, többnyire vallástól független, és évente több millió fiatal korú lányon végzik el. Sok helyen képzetlen, idősebb nők hajtják végre, kezdetlen eszközökkel. Szudánban a női körülmetélés illegális, öt év börtönnel is büntethető, a törvénynek azonban eddig nem sikerült érvényt szerezni, és a nagy médiavisszhang még tovább fokozta a körülmetélést körülölelő titoktartást.