Magyarországon a takarítás elsősorban a nők feladata: míg a teremtés koronái hetente átlagosan egy alkalommal ragadják meg a porszívót, a hölgyek minden második nap, azaz hetente három alkalommal áldozzák idejüket és energiájukat arra, hogy otthonukban rend és tisztaság honoljon.
Idősebb, szegényebb és tisztább
A GfK Hungária Piackutató Intézet által végzett felmérés tanúsága szerint az otthoni rendrakás és takarítás gyakorisága az életkorral egyenes arányban növekszik, fordított viszont az arány, ha a háztartás nettó jövedelmével vetik össze. A legalacsonyabb jövedelemmel rendelkezők ugyanis gyakrabban takarítanak saját maguk, mint a tehetősebb családok, ami feltehetően annak tudható be, hogy utóbbiak inkább megengedhetik maguk, hogy mást bízzanak meg otthonuk tisztántartásával.
Míg a megkérdezett férfiaknak mindössze 3 százaléka takarít naponta, addig a hölgyek csaknem negyede (24 százaléka) csinosítja napi rendszerességgel otthonát. Az urak 14 és a hölgyek 44 százaléka hetente többször takarít, s hetente egy alkalommal takarít a férfiak 20 és a nők 24 százaléka. Kéthetente a férfiak 10 és a nők 3 százaléka takarít, havonta az urak 9 és a nők 1 százaléka. Még ennél is ritkábban fog neki a rendrakásnak a megkérdezett férfiak 27 százaléka és a nők 2 százaléka. A válaszadók egy része saját bevallása szerint sosem szokott takarítani, legalábbis ilyen értelemben nyilatkozott a férfiak 18 és a nők 1 százaléka.
A takarítószer-piac is megérzi a tavaszt
A takarításhoz tisztítószerek is szükségesek, amelyek forgalma a GfK Háztartáspanel adatai szerint tavaly Magyarországon közel 10 százalékkal nőttek: különösen sok fogy belőlük a tavaszi nagytakarítás idején.