|
A CMG előrejelzései senkire nézvést nem kötelezőek, inkább amolyan önbeteljesítő jóslatok. A csoport döntéseit ignoráló gyárosok azonban nagy valószínűséggel számíthatnak arra, hogy hoppon maradnak versenytársaikkal szemben. A megjósolt palettát követő gyártók ruhái ugyanis jól mutatnak együtt, a szakadároké azonban valószínűleg nem passzol majd ezekhez.
A változás szele avokádózöldet hoz
A mostani színtrendváltás az utóbbi évek khakimániát követi. Idén a divat világában jellemző a sok pasztellárnyalatú rózsaszín, a barackszín, a zsályaszín, a barnás-szürke, a búzavirágkék, és a barna számtalan árnyalata. Ezek mind remekül passzolnak a khakiszínhez.
Idén a kékek szürkésebbé váltak, a szürkék kékesebbé, a pirosak narancssárgássá és a sárgák arany vagy bronzos árnyalatúvá. Idén a leghangsúlyosabb szín a sötétvörös. A sötétszürke és a nagyon sötét barna jött divatba, a fekete pedig divatjamúlttá vált. Egyeseknek ijesztő lehet, hogy újra menő a sötét narancssárga, az avokádózöld, és az aranysárga. A színszakértők szerint az idei év jelmondata: "A szürke az új fekete."
2004
A CMG szerint az idei színek tiszták, és terápiás jelleggel hatnak az érzékszervekre. Idén a fehér, a világos színek és az áttetsző irányába tolódik el a skála, áll a CMG sajtóközleményében. 2004-ben a divat háza táján a CMG a vanília, a hortenzia, a skarabeuszzöld, a bizsuvörös, a zsiráfbarna, és a nugát fantázianevekkel illetett színeket jósolja uralkodónak. Ne lepődjünk meg ezeken a neveken; az otthoni viseletre szánt ruháknál például a Hockney-kék, a Soho-zöld, az opportunista rézszínű, a nagy kékség és a jó föld színfantáziákat jövendölték meg.
Hogyan választja ki a CMG a divatszíneket?
A szürkét például 1998-ban nagyrészt azért választották ki, mert az ezredforduló közeledtével az űrkorszak és a technológia került a közgondolkodás fókuszpontjába. "Az emberek a szürkét a futurizmussal, az ezüstös metállal és az eloxált alumíniummal azonosították" - mondta el a CMG szóvivője. Hogy a kék 1998-ban miért ment annyira, a következővel magyarázta: "A víz miatt. Akkoriban nagy közös társadalmi figyelmet kapott a természetes vizek kiapadása, és a környezetvédelmi gondok miatt a designerek figyelme is a vizek kéksége felé fordult."
Teresa Nielsen Hayden, a Making Light blog írója úgy véli, az új színek megválasztásánál két szempont vezérli a CMG embereit. Egyrészt jól kell mutatniuk a tavalyi trend szerinti ruhák társaságában, például így passzol az idei rózsaszín a tavalyi khakihez. Másrészt azonban a ruhavásárlási kedv növeléséhez fontos, hogy a régebbi ruhákkal már ne mutassanak jól az új színek: ezért lett most hirtelen kegyvesztett az elmúlt évtized alapszínének számító fekete.
A hivatalos magyarázat szerint a szakértők döntésüknél a gazdasági helyzetet és a szociális trendeket is figyelembe veszik, írja a Slate egy korábbi cikke. A gazdaság stagnálása esetén pasztellszínek várhatóak, fellendülés esetén pedig a telített színek. A találkozó úgy néz ki, hogy körülbelül hatszáz ember ül együtt kis csoportokban, és közösen próbálják kitalálni a frankót.
Klikk a képre!