Elgondolkodott már azon, kik döntik el, hogy melyek legyenek a jövő évi divatszínek? Vajon kit hibáztathatunk a mostanában mindent elöntő pink- és magentaáradatért, és ki a felelős az elmúlt év terepszínű divatjáért?
Az összeesküvés-elméletek kedvelőit minden bizonnyal felvillanyozza a tény, hogy egy titokzatos bizottság foglalkozik a színválasztással. Az évente kétszer az egyesült államokbeli Alexandriában ülésező Color Marketing Group (CMG, színmarketing-csoport) 1962 óta gyakorol teljhatalmat Földünk divatbiznisze felett.

Tekintse meg képeinket!
A szervezet ülésein a CMG 1500, a divatipar különböző szakterületeiről érkező tagja összeül, hogy eldöntse, mely színek számítanak majd divatosnak két év múlva. A színjósló szakemberek a tizenhat színt tartalmazó hosszútávú előrejelzés mellett a kurrens divatpalettát is közlik, megadva azokat a színeket, melyek jelenleg éppen trendinek számítanak. A legfrissebb előrejelzés szerint dobhatjuk ki az összes fekete ruhánkat, mert eljött a szemet vidító élénk színek ideje.

A CMG előrejelzései senkire nézvést nem kötelezőek, inkább amolyan önbeteljesítő jóslatok. A csoport döntéseit ignoráló gyárosok azonban nagy valószínűséggel számíthatnak arra, hogy hoppon maradnak versenytársaikkal szemben. A megjósolt palettát követő gyártók ruhái ugyanis jól mutatnak együtt, a szakadároké azonban valószínűleg nem passzol majd ezekhez.

A változás szele avokádózöldet hoz

Napjainkban a divatszínekben olyan nagy változások történnek, mint a nyolcvanas évek végén, amikor ez emberek elkezdtek rikító színeket hordani. Akkoriban a kékek ciánosabbá váltak, a vörösnek pedig a kékes tónusai kerültek előtérbe, és a ruhák színpalettáján megjelent a sárga.

A mostani színtrendváltás az utóbbi évek khakimániát követi. Idén a divat világában jellemző a sok pasztellárnyalatú rózsaszín, a barackszín, a zsályaszín, a barnás-szürke, a búzavirágkék, és a barna számtalan árnyalata. Ezek mind remekül passzolnak a khakiszínhez.

Idén a kékek szürkésebbé váltak, a szürkék kékesebbé, a pirosak narancssárgássá és a sárgák arany vagy bronzos árnyalatúvá. Idén a leghangsúlyosabb szín a sötétvörös. A sötétszürke és a nagyon sötét barna jött divatba, a fekete pedig divatjamúlttá vált. Egyeseknek ijesztő lehet, hogy újra menő a sötét narancssárga, az avokádózöld, és az aranysárga. A színszakértők szerint az idei év jelmondata: "A szürke az új fekete."

2004

A CMG szerint az idei színek tiszták, és terápiás jelleggel hatnak az érzékszervekre. Idén a fehér, a világos színek és az áttetsző irányába tolódik el a skála, áll a CMG sajtóközleményében. 2004-ben a divat háza táján a CMG a vanília, a hortenzia, a skarabeuszzöld, a bizsuvörös, a zsiráfbarna, és a nugát fantázianevekkel illetett színeket jósolja uralkodónak. Ne lepődjünk meg ezeken a neveken; az otthoni viseletre szánt ruháknál például a Hockney-kék, a Soho-zöld, az opportunista rézszínű, a nagy kékség és a jó föld színfantáziákat jövendölték meg.

Hogyan választja ki a CMG a divatszíneket?

Klikk a képre!
A hivatalos magyarázat szerint a szakértők döntésüknél a gazdasági helyzetet és a szociális trendeket is figyelembe veszik, írja a Slate egy korábbi cikke. A gazdaság stagnálása esetén pasztellszínek várhatóak, fellendülés esetén pedig a telített színek. A találkozó úgy néz ki, hogy körülbelül hatszáz ember ül együtt kis csoportokban, és közösen próbálják kitalálni a frankót.

A szürkét például 1998-ban nagyrészt azért választották ki, mert az ezredforduló közeledtével az űrkorszak és a technológia került a közgondolkodás fókuszpontjába. "Az emberek a szürkét a futurizmussal, az ezüstös metállal és az eloxált alumíniummal azonosították" - mondta el a CMG szóvivője. Hogy a kék 1998-ban miért ment annyira, a következővel magyarázta: "A víz miatt. Akkoriban nagy közös társadalmi figyelmet kapott a természetes vizek kiapadása, és a környezetvédelmi gondok miatt a designerek figyelme is a vizek kéksége felé fordult."

Teresa Nielsen Hayden, a Making Light blog írója úgy véli, az új színek megválasztásánál két szempont vezérli a CMG embereit. Egyrészt jól kell mutatniuk a tavalyi trend szerinti ruhák társaságában, például így passzol az idei rózsaszín a tavalyi khakihez. Másrészt azonban a ruhavásárlási kedv növeléséhez fontos, hogy a régebbi ruhákkal már ne mutassanak jól az új színek: ezért lett most hirtelen kegyvesztett az elmúlt évtized alapszínének számító fekete.