A nők szeretik saját képükre formálni a környezetüket, és ebbe a műszaki cikkek is beletartoznak. Nem kell azonnal csipketerítős laptopokra gondolni, de tény: ha valaki nő létére képes beállítani magának az e-mail postafiókját, esetleg pár html-kódot is ismer, nem kötelező azonnal kockás ingben és linux-pingvines pólóban járnia. A női lélek az apró részletekben fejezi ki magát, így erőteljes öndefiniáló értékkel rendelkezhet például egy macska formájú USB-memória, ami a számítógépbe dugva nyávog is.
A nők vásárlóereje gyorsabban növekszik, mint a férfiaké, ezért az eddig hagyományosan a férfiakat célzó műszaki cégek újabban megcélozták maguknak a női fogyasztókat. A gyártók azonban úgy gondolják, a női piac meghódításához nőkre szabott termékek szükségesek, ezt pedig - ahogy ez a Londonban, Párizsban és New Yorkban nemrégen tartott divatheteken is kitűnt - cserélhető laptopfedelekkel, csinos kézitáskává összehajtható, nagyméretű LCD-monitorokkal, vagy épp ékszernek álcázott telefonokkal gondolták elérni. A nők elcsábítására szolgált például a Siemens kezdeményezése, akik az Escada nevű divatcéggel, a Motorola pedig Vivienne Westwood angol divattervezőnővel összefogva tervezett limitált szériájú telefont. A Nokia az elsők közt volt ezen a téren: 2002-ben dobták piacra nemesfémből és drágakövekből készült borítású ékszertelefon-kollekciójukat Vertu márkanéven, bár árkategóriája miatt ez nem vált széles körben elterjedtté.

A csajok a tesztnyuszik

Tekintse meg képeinket!
Genevieve Bell, az Intel egyik munkatársa szerint a nők növekvő vásárlóereje és elvárásai határozhatják meg azt, hogy a gyártók a különböző műszaki cikkeket hogyan tervezik és értékesítik. Szerinte a nők a vásárlói igények jó előrejelzői, hisz a tapasztalat szerint ha a valami nem elég jó nekik, az kudarcot vall a tömegpiacon is. A Siemens például nemrég állította le Xelibri márkanévű telefonsorozatát, amelyek művészi igénnyel megtervezett készülékek voltak, mégsem arattak sikert: a ShinyShiny nevű trendfigyelő site szerint azért, mert a külsővel korántsem állt arányban a készülékek csekély tudása, mindehhez képest borsos áruk pedig főképp nem vonzotta a vásárlókat.

Nem kell rózsaszínnek lennie

Mia Kim, a Popgadget című weboldal szerkesztője üdvözli azt, hogy a műszaki cégek elismerik a nőket, de nem örül annak, hogyan vélekednek ezek a cégek a nők kívánságairól. "Rózsaszín termékeket gyártanak, és tükröt kapcsolnak a mobiltelefonhoz, az azonban eszükbe sem jut, hogy nőbarát médiakampányt folytassanak, vagy a nőket is vonzó elárusítóhelyeket alakítsanak ki" - vélekedett a szerkesztő. "A nők szép dolgokat akarnak ugyan, de egy egyszerű berendezés is lehet szép. Nem kell feltétlenül csengőkkel és sípokkal felszerelni ahhoz, hogy vonzó legyen. Tény azonban, hogy a nőknek talán nehezebb eladni a műszaki berendezéseket, mert tudni akarják, hogy mi hogyan működik, mielőtt megvásárolják."

A műgagyi is trendi

Bár Kim kisasszonynak igaza van, a nőknek az önérzet mellett szerencsére humoruk is van. Ennek tudható be, hogy szintén a nők azok, akik - talán a visszafogottan elegás dizájnú holmikba beleunva - előszeretettel vásárolják az "olyan ciki, hogy már menő" kategóriájú kütyüket is. Így a pasztellszín - vagy akár strasszokkal kirakott - mini iPod-ok mellett például kultikus tárggyá nőhet egy - házilag akár rózsaszín prémszegéllyel is felhabosított - pink HelloKitty-laptop, és valószínűleg nem komoly IT-szakembereket céloztak meg a szusinak, ajakrúzsnak, vagy épp kacsának álcázott USB-memóriákkal sem. Ez utóbbiak közül a Velvet kedvence a macska formájú - természetesen több színben is rendelhető - darab, amely a számítógépbe dugva még nyávog is egyet. Szintén a "csajos" igényeket szem előtt tartva tervezte a Panasonic G70-es szériájú kinyitható telefonját, amely nemcsak összecsukott állapotában emlékeztet púderkompakra, de kinyitva is: kijelzője ugyanis tükörként is használható. A Velvet azonban - a Popgadget főszerkesztőjével ellentétben - ezt nem felháborítónak, hanem viccesnek találja.

Barbie már nem csak állatorvos lehet

Klikk a képre!
Azt, hogy a nők valóban egyre egyenrangúbban mozognak a technológia világában, egy másik mérvadó jelenség is megerősíti: a Mattel 2003-as Collectors' Edition sorozatában - a technológiai emancipáció jegyében - már feltűnt az "1 Modern Circle Barbie", akinek divatosan mátrixos szabású nadrágkosztümje mellett laptop és mobiltelefon alkotja a kiegészítőit (mindehhez persze vagány, narancssárga haj dukál). Ennél is tovább megy az Otaku Barbie, aki a legtrendibb geekcsajhoz méltó Hello Kitty pólóban és farmerban feszít, japán popot hallgat és laptopjára anime-ket tölt le. Igaz, Otaku Barbie egyelőre csak művészeti projektként jött létre és nem lehet megvásárolni, de tekintve, hogy a Mattel a legtöbb trendre jó érzékkel rámozdul, lehet, hogy már csak idő kérdése a "hivatalos" Geek Barbie verzió is. Az életre való felkészülést nem lehet elég korán elkezdeni, és a jövő kislányai talán nemcsak topmodellek vagy állatorvosok akarnak majd lenni, ha koraérett négyévesként már az oviban is hekkereset játszhatnak.