A holland középiskolás lányok ruhákra, cipőkre és kozmetikumokra, míg a fiúk üdítőre, alkoholra és ropira költik a pénzüket. A zenei CD-k iránti kereslet jelentősen visszaesett - áll egy pénzügyi kutató vállalkozás, a Nibud tanulmányában.

A holland diákok havonta átlagosan 126 eurót költenek, két év alatt 10 euróval nőtt ez a zsebpénz-keret. Különféle munkákkal átlagosan 113 eurót kerestek 2002-ben, míg tavaly 115 euró volt ugyanez az adat. A pénzköltés két év alatt 9 százalékkal lett több, viszont a "bevétel" csak egy százalékkal nőtt. Az adatok azt mutatják, hogy a tanulók 11 euróval költenek többet annál, mint amennyit keresnek, s a különbséget természetesen kölcsönkérésből fedezik.

A kutatásból az is kiderült, hogy egyre többen vásárolnak és fogyasztanak alkoholt. 2002-ben a diákok 30 százaléka költött pénzt (átlagosan havi 40 eurót) italra, 2004-ben viszont már 34 százalékuk (49 eurót). Kirívó az alkohol szerepe az idősebbek életében: a 18 évesek 70 százaléka átlagosan 60 eurót költ alkoholra havonta. Igaz viszont, hogy az EU dohányzásellenes kampányának hatása kezd megmutatkozni: kisebbek lettek a fiatalok cigarettára fordított kiadásai, ami jelzi, hogy a fiatalok kevesebbet dohányoznak.

A két évvel ezelőtti adatokhoz képest diákok többet használják a mobiltelefont, de kevesebbet költenek telefonszámlára: 17 euró helyett 15 eurót. A diákok kevesebb CD-t vásárolnak. A Nibud becslése szerint a középiskolákban tanuló fiatalok évi 1,1 milliárd eurós piacot jelentenek Hollandiában.