Az elgondolás lényege tehát az, hogy egy szellemileg kiemelkedő képességű diák az életkoránál idősebb társaival tanulna együtt. Aki viszont a felkészülés során nem képes elérni a meghatározott szintet, nála fiatalabbakkal kerülne egy csoportba, így biztosítanák számára a felzárkózáshoz szükséges időt és körülményeket.
Kritikával fogadták a tervet
A meglepő tervet elsőként ugyan teljes támogatásáról biztosította az oktatásügyi államtitkár, a kontinensen azonban kritikával fogadták. Francia vélemény szerint a brit javaslat aggasztó maximalizmussal járhat. A diákok előmenetele ugyan számos szempontból független az életkoruktól, de nem lehet egyetlen érvvel vállalni az elszigetelés kockázatát.
"Ha az ész háromszázzal fut óránként, a gyomor és a szív nem ugyanazzal a sebességgel követi. Az iskolának nem csupán az intelligencia szempontjainak kell megfelelnie, hanem az egyén társadalmi beilleszkedését is segítenie kell a külső, affektív és a belső, emotív hatások alakításával. Ezeknek összhangban kell lenniük a gyerekek életkorával" - nyilatkozta egy olasz professzor.
Figyelemre méltó a Blair-kormány egyik korábbi oktatásügyi javaslata is. Eszerint 2011-ig egyetlen diploma kiadásával váltanák fel az érettségi vizsgát a brit középiskolákban.