Szamárpad
"Véleményem szerint alapvető emberi jogokat sért, hogy a tanulókat képességeik alapján ültetik le az iskolákban tudásszintjük felméréséhez" - mondta a beadványt benyújtó nyíregyházi tanár. Elmondta azt is, hogy bár a sorrendbe állítás titkos, de a mindenre figyelő diákok előtt az értékítélet világossá válik az ültetésnél, s a gyengébb képességű tanulók megszégyenülnek az utolsó padokban. Tar Ferenc elmondta, hogy már korábbi felmérésekkor, tavalyelőtt és tavaly is felhívta a figyelmet a szerinte elítélendő megkülönböztetésre, de nem volt reagálás, ezért fordult az állampolgári jogok biztosához a múlt hét végén, pénteken elküldött beadványával. A pedagógus hangsúlyozta: magánemberként tette meg kifogását, s ezért nem kívánja közzé tenni, hogy melyik nyíregyházi iskolában tanít.
Vissza az egész
Az Oktatási Minisztérium elismerte, hogy "jogos kifogások merültek fel" a kompetenciamérés lebonyolítása során, s közölte azt is, hogy ezekről szerdán értesült. A szaktárca az MTI-hez csütörtökön eljutatott közleményében tudatta: a minisztérium haladéktalanul felhívja a mérésben részt vevő iskolák figyelmét, hogy a május 17-én, hétfőn írandó kompetenciaméréskor a korábbiakkal ellentétben a tanulókat ne teljesítményük szerint, hanem az osztályban szokásos rend szerint ültessék.
Senki nem nyilatkozik
Takács Albert, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának helyettese, aki az üggyel foglalkozik, jelenleg külföldön tartózkodik. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok miniszteri biztosa az MTI-nek nem kívánt nyilatkozni, mivel a kérdéssel biztostársa foglalkozik. Hajdú Sándor, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai, Közművelődési és Képzési Intézet igazgatója csütörtökön a távirati iroda munkatársának nem kívánt állást foglalni arról, hogy sért-e állampolgári vagy adatvédelmi jogokat a felmérési ültetési sorrend. Azt ő is elismeri, hogy egy diák ötös vagy kettes osztályzata valóban nem tükrözi a valós képességeit, hiszen az iskolai osztályzatot számtalan tényező befolyásolhatja, így például van olyan tanuló, aki a családi körülményei miatt nem tud koncentrálni kellően a feleléseknél, dolgozat írásoknál.
Versenyhelyzet az iskolákban is
Hajdú Sándor ugyanakkor megemlítette: az egész világ a versenyről szól, arról, hogy ki a jobb, s ez az iskolákban sem lehet másképp. "Erre tekintettel én is kíváncsian várom az állampolgári jogok országgyűlési biztosának állásfoglalását az ügyben" - mondta a szabolcsi pedagógiai intézet vezetője.