A Nagy-Britanniában már lezajlott szavazás szerint David Beckham és Viktoria Beckham már nem menő, helyüket olyan nevek vették át, mint Johnny Depp, Brad Pitt, Keira Knightley és Jude Law. A Beckham házaspár népszerűsége több európai országban jelentősen visszaesett, a lengyeleknél még II. János Pál pápa is látványosan lekörözte őket a népszerűségi listán. A felmérésekből az is kiderült, hogy a lengyelek fizetnek a legtöbbet-, míg a magyarok a legkevesebbet a márkás áruért. Az európai polgárok számára amúgy New York és Párizs legmenőbb város. Az is kiderülni látszik, hogy a menő szó már ciki, helyette a coolt kell használni. Legalábbis a zsűri szerint.
Végre mi is megtudhatjuk, mi a cool!
A nemzetközi CoolBrands program keretén belül Magyarországon is lezajlottak az első szavazások, ahol egy reklámszakemberekből és médiamunkásokból álló bizottság döntötte el, mely márkák és celebritások számítanak nálunk igazán coolnak. A szavazásba, amely a hírességek mellett természetesen elsősorban az egyes márkákra terjed ki, a CoolBrands program bevonja a széles közvéleményt is: a magyar nagyközönség a www.coolmarkak.hu oldalon adhatja le szavazatait és ajánlhat cikis vagy cool celebeket.
Beckhaméké Kelet-Európa
A CoolBrands felmérések szerint azokban az országokban, ahol már feldolgozták a kérdőíveket, a legfeltűnőbb fejlemény talán az volt, hogy David és Victoria Beckham hazájukban már nem számítanak menőnek, míg Európa nagy részén, például Magyarországon és a cseheknél még mindig a favoritok közé tartoznak.
A lengyelek egyébként jellemzően nemzetük meghatározó személyiségeit, politikusait helyezik előtérbe, II. János Pál mellett az államfő, Alexander Kwasniewski is a menők listájának élén szerepel.
A Da Vinci kód és Harry Potter az élen
A legtöbb országban azonban továbbra is a megszokott amerikai hírességek maradtak a csúcson. A felmérések eredményeiből kiderült egyebek mellett az is, hogy a legtöbb szavazatot a Harry Potter és a Da Vinci Kód című könyvek kapták, a legcoolabb politikus fogalom azonban a legtöbb európai városban nem létezik, ahol viszont igen, ott egyértelmű, hogy George Bush a legnépszerűtlenebb.
A CoolBrands program szervezői az előzetes elemzésekből arra a következtetésre jutottak, hogy míg összességében nyugaton a coolnak minősített termékek a személyiséget hangsúlyozzák, mint például a Volkswagen Beetle, a Mini vagy a Smart autómárkák, addig Kelet-Európában a piacon már megszerzett presztízs a legfontosabb tényező, mint például a BMW, a Nike, az MTV, vagy a Sony esetében.
Tilla és az iPod nyertek
A magyarországi szakmai értékelést végző CoolBrands bizottság nehéz feladat előtt állt akkor, amikor a "coolság" fogalmának meghatározására vállalkozott, osztja meg velünk vívódásukat az alkalom kapcsán kiadott sajtóközlemény. Megállapításuk szerint a fogyasztókban a cool márka iránti birtoklási vágy egyfajta önkifejezési eszköz, hiszen tulajdonosát különlegessé, egyedivé teszi mások és önmaga szemében.
A szakértői bizottság filozófiai mélységekig leásva próbálta megfejteni a trendi és a cool közti különbséget. Konklúziójuk szerint "míg a divatos a már felkapottat jelenti, addig a cool márka előtte jár a piaci trendnek, lényege az a leginkább lelkileg megfogható tartalom, amit maga a termék hordoz. Gyakran az exkluzivitás, a nehezen hozzáférhetőség is ezt a hatást erősíti, de nagyon fontos az ideológiai és kulturális háttér is. Ugyanis hogy mi tesz valamit coollá, azt az adott ország és a régió sajátosságai is egyértelműen befolyásolják".
Ennek megfelelően hazánkban a legcoolabb utazási célnak New York minősül, a legcoolabb magyarországi város Budapest, a legmenőbb férfisztár Till Attila, és - mint a CoolBrands országaiban mindenhol - a technológiai kategóriában, itt is az iPod lett a nyerő.