horoszkóp

Ötszáz kartonliliom, ötszáz halott

2006.08.31. 15:56
Senki sem lehet egészséges helyettünk – hangzott el a nap mondata, mielőtt ötszáz kartonlapból kivágott liliomot szórt volna a Dunába Dobrev Klára Mary Zsuzsival és Nyertes Zsuzsával. A gigászi szélben szálló szirmok a méhnyakrák-ellenes küzdelmet hivatottak jelképezni, de néhány elismételt információval is gazdagodtunk.

„Ez most az életről szól”- foglalta össze Dobrev Klára a méhnyakrák-szűrés fontosságára koncentráló Liliom program lényegét az MTA-ban, de olyan arany igazságokat is hallhattunk tőle, hogy „senki nem tud helyettünk egészséges lenni”.

A női oldal

A Lilly Hungária a szűrővizsgálatokon való rendszeres részvételért indított - elsőízben tavaly ősszel - kampányt, amelyik újabb szakaszához ért, és felkérte a miniszterelnök feleségét, legyen a sorozat védnöke. Dobrev Klára egy másik összefogás, az Egészség hídja mellrák-ellenes küzdelmét már korábban felvállalta, idővel a rákellenes tevékenységek női oldalának egész piacát lefedheti. Ezúttal azonban a téma komolyságát némileg ellensúlyozta a sajtótájékoztató színesítésére szervezett esemény.

Mint arra a miniszterelnökné a reggeli műsorokban utalt, a Lánchíd pesti hídfőjénél napközben 500 darab óriásliliomot dobnak majd a Dunába, mert tavaly éppen ennyi nő halt meg méhnyakrákban. A figyelemfelkeltésnek köszönhetően jó néhány érdeklődő, járókelő, és a hazai látványosságok iránt fogékony turista követte a politikusok, a cég vezetői és a szponzor képviselőjének menetét, amelyet Mary Zsuzsi és Nyertes Zsuzsa zárt, mint a kampány arcai (a másik két Zsuzsa keresztnevű médiaszemélyiség, Rácz Zsuzsa és Varga Zsuzsa nem tudott eljönni).

Lebomló szirmok

Be kellene fizetni a néniket naponta sajtótájékoztatóra, mert akkor lenne lelkes közönség – mondta egy mellettünk haladó nő a javarészt nyugdíjas érdeklődőkre utalva, akik élvezték, hogy előttünk néhány kameraman halad háttal a hídnak, hogy akciójukat vegye. Menet közbeni kérdésünkre, hogy miért érzik fontosnak ezt a rendezvényt, egyikük röviden válaszolt: „mert ez mindannyiunknak fontos”.

Tekintse meg képeinket!

Néhányan a géntechnológiában látták a sajtóanyagban meghirdetett óriásliliomok mibenlétét, azt kevesebben sejtették, hogy folyóba hulló, kartonpapírból kivágott virágokkal küzdünk majd a halálos betegség ellen. „Akkor kezdjük a dobást, lányok, egyszerre” – hangzott az iskolai táborok közös délutáni játékaira emlékeztető felszólítás, és a gigászi szélben igyekeztünk a Duna felé dobni a kartonlapokat. Később kiderült, a folyóban úszó műszirmok speciális, egy óra alatt lebomló papírból készültek, kis idővel azután eltűnnek, hogy a tömeg feloszlott.

Életszeretet

A kartondobásra egyébként közvetlenül az után indult el a tömeg, hogy a cég a programjának részleteiről számolt be az MTA egyik termében. A Lilly Hungaria gyógyszergyár legutóbb májusban tartott sajtótájékoztatót ebben a témában, és ahhoz képest nem sok új információ hangzott el. Dobrev Klára minden eddigi eseményhez híven ezúttal is az összefogás fontosságára hívta fel a figyelmet, néhány példaértékű, vidéki esettel alátámasztva.

A gyógyszergyár igazgatója Szabó László ismét elmondta, azért választotta az orvosi pályát, mert édesanyja rákbeteg volt, majd sikeresen meggyógyult. Nyertes Zsuzsa ismét megemlítette, hogy a Vaginamonológban játszott szerepe nyitotta meg őt a női társai felé, a teremben is napszemüveget viselő Mary Zsuzsi pedig az életszeretetét emlegette újfent metaforákban. Mindezt akár tekinthetjük egy jelzésnek arra nézve, hogy a betegség megelőzéséről nem lehet eleget beszélni, de ezt sok jelenlévő a jelek szerint inkább bakinak gondolta. Némi ellenérzés fogadta aztán Dr. Szabónak azt a kijelentését, hogy az 500 nő halála szégyen, ugyanis ezt a betegséget meg lehet előzni.

A női egészség képe

„Ez nem olyan egyszerű. A tévhitekkel kellene valamit kezdeni”- súgta a szomszédunk, akit biztattunk, ezt nyilvánosan fejtse ki, de azt válaszolta, majd inkább megírja. A kampányról megtudtuk még, az ideje alatt a szűrővizsgálatokon való részvétel megkétszereződött – habár az egész lakosság körében a részvétel 4-ről 8 százalékra emelkedéséről beszélhetünk – és erre a nyereményjátákok is ösztönzőleg hatottak. Az új játék fődíja egy Nissan Micra, mint arról a márka képviselője tájékoztatott. Ezenkívül fotópályázat is indul, amelynek a témája nem kevésbé szürreális, mint maga a liliomhullás: örökítsük meg a női egészséget.