Zólyomi Zsolt parfümszakértői címet kapott a Velvettől, bár szerinte még közel se az. Kicsi kora óta mindent megszagol, persze nem dohányzik, riporterünk szerint nem is igen iszik, viszont félóra alatt megmondja, milyen ember vagy. Aztán végigszagoltatja veled a parfüméria néhány termékét, melyek között biztosan ott lesz a te illatod.

"A parfümválasztási szaktanácsadás intuitív módon történik" - kezdi a beszélgetést a Velvet riporterével budavári otthonában Zólyomi Zsolt, aki parfümökkel és illatokkal kapcsolatos tudományos, üzleti és marketingtanácsadásból él, de a személyes parfümtanácsadás is része a tevékenységeinek. Ráadásul biológus. - "Bele kell látni az alanyba, akinek parfümöt keresünk, majd figyelembe véve a testillatát, elkezdhetünk azon gondolkozni, melyik lehet a számára legmegfelelőbb" - ismerteti a metodológiát.

A meleg bőr illata

Zólyomi Zsolt

A fiatal orr szerint a reklámokban nem lehet bízni és az az általános tendencia, hogy az embereknek fogalmuk sincs, mit akarnak. Ez tény, gondolom én, akinek amúgy egy egyáltalán nem parfümszakértő férfi adta a kezembe álmaim parfümjét, amit azóta is használok.

"Általában nem nagyon tudják, mi minden hat egy parfümre. Egy illat szobahőmérsékleten elkezd párologni a bőrről, ezek különféle illékonyságú alkotók, amik nem egyszerre illannak el. A parfüm egyben fegyver is, tehát egyáltalán nem mindegy, hogy mit használunk" - jelenti ki Zólyomi.

Szex és parfüm

És ez alatt azt érti, hogy a parfümök érzelmeket és emlékeket generálnak, amiről néha nem is tudunk. "Intim helyzetben, ha két illat nem jön össze, annak a kapcsolatnak lőttek" - mondja határozottan a biológus, és kicsit nehezményezi, hogy nincs semmilyen hasonszőrű diplomám, mert akkor most különböző képleteket írhatna egy nem létező papírra, és összedobhatnánk valami trendi szagot elméleti síkon. - "Mindenkinek többfajta, úgynevezett funkcionáló parfümöket kéne használnia. Ezt befolyásolhatja egy hangulat, öltözet ugyanúgy, mint az hogy dolgozni, vagy épp szórakozni megyünk."

A parfümszakértő szerint a képesség fejleszthető: korábban körülbelül hatvan parfümbolti eladót képzett ki, de elmondása szerint a továbbképzés ráférne mindegyikre. Amúgy azt állítja, hogy 99,9 százalékban meg tudja különböztetni a hamis és eredeti parfümöt.

"Az idők során szinte teljesen elvesztettünk a szaglásunkat. Nem vagyunk ráutalva, tehát nem is használjuk az orrunkat. Én már kiskorom óta mindent megszagolok, és most még egy ideig ez lesz a feladatom" - mondja, és örül. Zólyomi nem érzi magát abszolút orrnak, azt állítja ez egyfajta művészet, melyhez persze nem árt, ha van érzékünk, de fejleszthető is.

Nemzetközi karrier

Zólyomi ugyanis Versaillesba jár az ISPCIA Fragrance Academy-re, ahol összesen tizenhárman vannak a világ minden tájáról. Itt aztán egyszer majd igazi, diplomás parfümszakértő válik belőle. A cél egész pontosan bekerülni egy nagy cégbe, amire minden esélye megvan, hiszen nagyon nagy az iskola reputációja. Addig is nincs más dolga, mint szagolni, meg kotyvasztani, amíg nem lesz az eredmény egy isteni illat. "Kilenc hónapig csak ismerkedünk a különböző természetes és mesterséges illóolajokkal. - mondja, bár már az első héten ötven alapanyagot vettek - A végére körülbelül háromszáz különféle alapanyagot tudunk majd megkülönböztetni."

Ez a hivatás feltehetően nem tartozik a Magyarország legkedveltebb foglalkozásai közé, ebből aztán logikusan következik, hogy a fiatal parfümőr (ahogy hivatalosan majd hívni fogják) néhány évig külföldön fogja folytatni pályafutását.

Magyar parfümgyártás

"Nincs parfümgyártás Magyarországon, legalábbis az elmúlt időkben nem volt. Utoljára a két világháború között létezett a magyar parfüm, akkor különben híresen jó. Judith Müller hozza be az országba, aki most piacra dobta a Hungarian Rhapsody Nr.5 nevű kompozíciót, ám ennek is inkább csak az alapanyagok használatában van köze hazánkhoz."

Serge Lutens-kreáció

Majd álmairól beszél, arról, hogy szeretne Magyarországra visszatelepíteni luxuskozmetikai- és termelő kapacitást, ehhez kéne a gyakorlat és kapcsolat, amit azonban csak külföldön tud megszerezni. Hozzáteszi, hogy az országban egyelőre csak médiás és marketinges megjelenési vannak a különböző nagy cégeknek, a Liszt rapszódiájáról elnevezett csoda sem magyar kreáció, összetevőit külföldi szakemberek válogatták. A parfüm feltehetően az érettebb korosztály részére készült, és én leginkább a paprika tüsszögést generáló illatát érzem benne, de el tudom képzelni, hogy lesz, akinek ízleni fog.

Desztillált víz + festéktartósító + illat = 15 millió dollár

"Az iparágban 15 milliárd dollár forog évente, de nem az illóolajok importja a fő, hanem a sikeres parfümökön elérhető hatalmas haszonkulcs. Az illóolaj-import amúgy már létező dolog nálunk is, hiszen rengeteg növényt visznek ki, ugyanis ne felejtsük el, hogy itt most nem csak a parfümökről beszélünk, hanem mindenről, aminek valami mesterséges illata van." Ilyenek a mosószerek, autóillatosítók, meg egyéb, illat szempontból harmadosztályú termékek.

Átrágjuk magunkat még a szintetikus és természetes anyagok témáján, amiben egyértelmű elfogultságot mutat, mert szerinte a mai ember immunrendszere már képtelen bármi ellen védekezni. Közli, hogy az Európai Unió 26 allergén parfümipari alapanyagot tart számon, holott ennél sokkal több van, mert ilyen erővel bármi lehet allergén. "A D- limonén például szerepel az allergének listáján, pedig a narancs héján is megtalálható. Ráadásul jóval nagyobb mennyiségben, mint egy parfümben, mégse írják a narancsra, hogy allergiát okoz."

A vidéki rokon

Összetételüktől függnek tehát az illatok, amúgy mindegyik recept ugyanaz: illatanyagok, desztillált víz és festéktartósító, a kasszánál pedig a márka és a parfümőr neve dönt. "A parfümkészítés egy állandóan változó műalkotás, pontosan azért, amiért olyan sok minden befolyásolja. Azért ilyen drágák a minőségi parfümök, mert a szellemi tőkét kell megfizetni. Bizonyos nagyon híres parfümőrök már megengedhetik maguknak, hogy saját márkát dobjanak piacra, de ez persze nagyon ritka. Ilyen az én egyik személyes kedvencem, Serge Lutens parfümsorozata, ami nagyon egyszerű, mégis mindent lever."

Serge Lutens amúgy a Shiseido kreatív igazgatója volt évekig, és saját néven kihozott parfümjeit egy 'igazi orr' csinálja, ő csak a koncepciót és ötletet ad hozzá, nem is akármilyeneket, véli Zólyomi.

A parfümszakértő a kreativitást említi még, mint fő szempont, mivel véleménye szerint mostanában nagyon hasonlítanak az illatok, az iparág profitéhes és nem elég bátor. "Így fordulhat elő, hogy befogadnak egy szegény pesti fiút, egy híres és méregdrága párizsi iskolába. Kell nekik a frissítés. A kisinas."