A Benetton korai plakátjait idézte a Benetton ellen intézett legújabb akció: a Fauna állatvédő egyesület önkéntesei a ruhamulti belvárosi üzlete előtt birkának öltözve tiltakoztak az ausztrál állattartók ellen, akik a gyapjú előállítása érdekében kínozzák a juhokat. Az akció alatt a vevők ugyanúgy betértek a boltba, és a Benetton nem is tudott a bojkottról.

"Nézd már, ennyire nem megy a Benettonnak, hogy a húsvéti szórólapozóit poénból birkának öltözteti? " - kérdez egy kosztümös bürokrata lány egy másik kosztümöst, akivel együtt az új Váci utca egyik irodájából lép ki, és minden bizonnyal szendvicsembernek nézi a Fauna állatvédő egyesület aktivistáit.

Benetton-hatás

A sajátos gondolatmenet csak első hallásra tűnik ostobának, a sokkolás képi eszközei a márka korai kampányait idézik. Néhány fiatal fehér kezeslábast, és műanyag birkaálarcot visel, mások fekete kendővel bekötött szemmel állnak sorfalat a márkabolt előtt az állatok kínzására felhívó transzparenssel a kezükben. A Benetton-hatásról éppen a kézben tartott plakát gondoskodik. A képen egy birka vérző feneke látható, amelyről négyzet alakú húsdarabot szakítottak ki. Mintha csak a cég korai reklámplakátjait tervező Olivero Toscani ötlete lett volna a téma, aki a márka erős színvilágáról ugyanúgy asszociált egy vérfoltos újszülöttre, mint egy pappal csókolózó apácára. Riporterünket azonban e pillanatban a "Benetton: Bekötött szemmel nézi végig az állatok szenvedését" felirat stilisztikája sokkolta, igaz, már eleve bojkott-hangulatban érkezett a helyszínre a környéken portyázó adománygyűjtők miatt. Közelebb érve a demonstrálók esetlen birka-couture-jét nem tudja komolyan venni.

Tekintse meg képeinket! >

"Bojkottálni szeretnénk a Benetton áruit, mert a cég a ruhakészítéshez felhasználja azt az ausztrál merinói gyapjút, amelynek első osztályú minőségéért a farmerek megkínozzák a juhokat. A durva csonkító művelet során az állat faráról nyesőollóval vágnak ki húsdarabot, hogy ott ne tudjanak megtelepedni a legyek, és kikelő lárváik ne rongálják a gyapjú minőségét" - magyarázta a bolt előtt lapunknak Dömötör Erika a demonstráló szervezet aktivistája. Az állatkínzást bizonyítandó az egyik aktivista törzsére szerelt képernyőn egy végtelenített rövidfilmet mutat be "Ausztrália titkos szégyene" címmel, angol nyelven. A riportot látva sem világos azonban, miért épp a Benetton az akció céltáblája.

Horvát bárányok, ismeretlen márkák

"Ez nemzetközi kampány, amelynek során a Peta (People for The Ethical Treatment of Animals) már tavaly októberben meghirdette az ausztrál gyapjú nemzetközi bojkottját. A kollégáim a Prijatelji Zivotinja horvát állatvédő egyesület munkatársai" - mutat a hallgató bárányok felé Dömötör Erika. "A kirekesztett márkák közt sok olyan név is szerepel, amely nálunk nem is létezik. Ezért tartottuk fontosnak, hogy egy ilyen ismert brand állatkínzó akciói ellen hívjuk fel a figyelmet, mint a Benetton, amelyik ráadásul folyton a humánus módszereket és a környezetvédelmet hirdeti"- folytatja az önkéntes állatvédő. Az utcán ezalatt a kora tavaszi szezon spanyol és brit turistái tűnnek fel, és mosolyogva nézik a néma pörformanszot. A Fauna akcióit egyébként a fővárosiak már ismerhetik: a cirkuszi állatszámok ellen ugyanúgy felemelik a hangjukat, mint a bálnavadászat ellen. Tavaly húsvétkor pedig a metró utazóközönsége közt vegyültek el birka jelmezben, hogy megmutassák, mit éreznek a teherautón összezsúfolt állatok szállítás közben. Aki azonban gyakran használja a tömegközlekedést, biztosíthatja az aktivistákat: enélkül is sejti, milyen érzés lehet.

A Benetton nem is tudott a bojkottról

"A metrós akciónk sikeres volt, nemzetközi összefogással el tudtuk érni azt, hogy kilenc óránál hosszabb időtartamnál tovább ne szállíthassák az élő állatokat, ezen kívül azt is elértük, hogy az állomásokon megitassák őket" - mondja az aktivista. Az eredményben az sem utolsó szempont, hogy követeléseik mellett legalább öt éven át kitartottak. A Benetton ellen irányuló akció azonban olyannyira új, hogy még az érintettek sem tudnak róla.

Klikk a képre!

Kollégánk ugyanis benyit a boltba, hogy szóra bírja a másik oldalt is. A bolt személyzetének lekezelő magatartása megdöbbenti. Az eladók még azt sem hajlandók elárulni, foglalkozik-e bárki is ezzel a tiltakozó akcióval, csak egymásra mutogatnak. "Mi nem tudunk semmiről"- árulják el végül. A végszóra megérkezik a Benetton hazai márkaképviselője és tíz perc türelmet kér, hogy a cég hivatalos állásfoglalását közölje.

"Tudod fiam, ezt nem Magyarországon művelik az állatokkal, mi nem vagyunk ilyen szadisták"- magyarázza egy nagymama a rövidfilm hatására elsápadt unokájának. "Őszintén remélem ezt a filmet nem akkor fogják majd bemutatni, amikor vacsorázunk" - intézi ezt a mondatot már az aktivistának, aki egy szót sem ért magyarul. A zöld sálas Benetton képviselő közben átadja lapunknak a nyilatkozatot, ami egy nyomtatott oldal angol szöveggel. A cég közli, a Peta méltánytalanul hozta össze a brandet az állatkínzási fiaskóval, amelyhez semmi köze. Ugyanakkor tiszteletben tartja az ausztrál manufaktúrák hagyományait és működését. További információt pedig egy külföldi telefonszámon lehet kérni. Szinte biztos, hogy a Benetton ezentúl is Ausztráliából szeri majd be alapanyagot, amelyik továbbra is a világ legnagyobb gyapjúexportőre.