Hazánkban két éve nem futott be új zenekar, de elvileg megvan rá az esély. Az ára pedig 500 ezertől tízmillióig terjed. Szakértőink segítségével beavatjuk az olvasót a fellépő ruha kiválasztásától az első videoklip elkészítéséig a popsztár-gyártás minden stációjába, és bemutatjuk a trükkös low budget és a high tech popzenei lehetőségeket.

"Az utóbbi két évben már nem sikerült új zenekarnak betörnie a könnyűzenei életbe. Nemcsak telítődött, de szűkült is a piac" - mondta lapunknak Bara Csaba menedzser. Cikkírónk mégis segítene azoknak a kubai ellenállók elszántságával induló zenészeknek, akik alighanem a rossz dalválasztás miatt estek ki a Megasztár válogatásán, ám éreznek magukban annyi ambíciót, hogy Sophia Loren bármelyik rokonának esküvőjén énekeljenek.

Fapados énekesek és a kilincselés

"Egyedül is meg lehet próbálni a popzenei karriert. Ha egy kezdő, és alapvetően tehetséges énekes az első dalának demójából 500 darab CD-t készít, és eljuttatja a DJ-knek és a fajsúlyosabb rádióknak, az nem kerül többe 150 ezer forintnál" - mondta a Velvetnek Mezei Csaba promoter.

A nyolcvanas évek elején Madonna is így adta el "Holiday" című slágerkezdeményét néhány New York-i szórakozóhelyen, és nemrég Batka Ignác Barna is hasonlóképp kilincselt, miután a Megasztár első szériájának középdöntőjében nem kapott elég SMS-t a továbbjutáshoz. A hírnév azonban így nem garantált.

"Ha az ismeretlen énekes el tudja érni, hogy egy nagy kiadó ajánlása megjelenjen a demóanyagán, akkor nagyobb eséllyel veszik komolyan azok, akik döntési pozícióban hallgatják meg a zenéjét. Még ügyesebb indítás lehet egy kezdőnek, ha meg tudja győzni egy már befutott pályatársát, hogy énekeljenek közösen egy duettet. Jó példa erre a megasztáros Kandech Evelyn indulása, noha a hölgy számára már a sztárválogató is jókora előnyt jelentett a szakmában" - mondta Mezei Csaba, aki többek közt Sterbinszky, Náksi vs. Brunner, a Desperado és a Skyland médiamenedzsmentjével és PR-jával foglalkozik.

Lala, a mélység, és a Draft

Magyar viszonylatban a romantikus duettek jobban lekötik a figyelmet. Az "Őrült szerelem" és a "Darabokra szakítod a szívemet" című dalok mind Baby Gabi, mind pedig Lányi "Kozmix" Lala népszerűségét növelte, korábban - hasonlóképp - a külföldre költözött (de állítólag mégis köztünk élő) Bery és Váczi Eszter "Egyedül" című slágere nyert több könnyűzenei díjat. A kezdő és befutott énekes párosításra Császár Előd és Eördögh Alexa példa lehet a "Tiltott szerelem" című dallal, bár utólag kiderült, a lány mégsem írta be magát a hazai zenetörténelembe, mely ugyanakkor jegyez néhány pozitív melléfogást isaz apróbetűs lábjegyzeteiben.

"A Draftról például több dörzsölt szakember is állította, sosem fut majd be, mert a legszélesebb hallgatóságot a kommersz éri el, nem pedig az underground. Tévedtek. A csapat első dalából, a 2002-es "Dombok felett" című slágerből készült videoklip sokáig a legtöbbet játszott klip volt" - mondta Bara Csaba, aki szerint a csapat hosszú távú sikereihez az is hozzájárult, hogy több világhírű formáció - mint például a Faithless - koncertjén előzenekarként közreműködött.

Ezt pedig úgy lehet elérni, ha a koncert magyarországi szervezői kiválasztják a csapatot. Hazánkban kell lobbizni, arra ugyanis kicsi az esély, hogy koncertje előtt Maxi Jazz feltérképezze a közép-kelet európai zenei piacot. A hazai ismertséget nagy részben a VIVA televíziós megjelenés alapozza meg. Bara szerint mostanában a Hooligans és a Zanzibár klipjeit játsszák legtöbbet.

Szerencstől a Danubiusig

Mindkét zenekar vidékről indult, ami Mezei Csaba promoter tapasztalata szerint jó antré a rockzenekarok számára, hisz már legalább egy városban ismertséget, és fix rajongótábort szereznek. A szerencsi Hooligans például több lemezt is megjelentetett már, mielőtt ténylegesen befutott volna.

Abban a menedzser és a promoter is egyetértett, hogy a popzenei karrier két legfontosabb feltétele, hogy az énekes dalait a rádiók, a klipjét pedig a zenetévék (ez esetben a VIVA, mint az egyetlen hazai zenei csatorna) játsszák.

"Ami a rádiókat illeti, mindenekelőtt a Danubiust kell megnyerni. Ha a befuttatandó énekes menedzsere jó kapcsolatot ápol azzal a teammel, amelyik a zenék összeállításában vesz részt, akkor könnyebb dolga van" - mondta Bara Csaba. A promoter szerint ezenkívül a médiában is meg kell jelennie az énekesnek. Ezek a hírverések Mezei Csaba tapasztalatai szerint egyszerű PR-tevékenységként abszolút költségkímélő, mégis eredményes, hirdetésként - óriásplakát, tévé- vagy rádiókampány - azonban igen borsos árú, milliós nagyságrendű kiadások. A promoter hozzátette: ezeket erősítendő, a videoklipre 500 ezer és egymillió forint közötti összeget kell számolni.

Tűzijáték és vakítás a klipben

Erről egy kliprendezőt is megkérdeztünk, aki szerint legalább másfél millió forintba kerül egy video, de mivel az első klip alapozza meg az előadó arculatát, érdemes maximalistának lenni.

"Mint minden munka, ez is kompromisszumok sora. A technikai feltételeket nem részletezem, csak a tartalmat. Megemlítem például a kiadónak, hogy olyan klipet szeretnék forgatni, amelyben emberünk a Balaton partján sétál. Erre biztosan nem bólintanak rá. Ha már Balaton, akkor legyen ugyanis naplemente, meg tűzijáték. Úgy mondanám, hogy a klipben vakítani kell" - mondta Herkó Attila kliprendező.

Szerencsés, ha az első klip többnek mutatja az előadót, mint amennyi valójában. A jó imidzsklip azonosíthatóvá teszi a szereplőket, bár Herkó Attila kiemelte, nem kedveli az imidzsklip kifejezést, épp azért, amiért cikkírónk a szingli és a lájtos szavakat: a gyakori használatban csúnyán elkoptak.

Leleményes kiadó, és olcsó stílus

"Amíg a zenéket illetően nem árt az aktuális trendet figyelemmel követni, addig a klipek esetében nem célszerű már bevett sémák szerint forgatni, mert amikor egy újítás elterjed, és már a negyedik klipben látod ugyanazt, megutálod" - tette hozzá a kliprendező.

Ami a lemez kiadását illeti, Mezei Csaba szerint kezdőként ismert, nagy presztízsű kiadóval célszerű (noha nem egyszerű) kapcsolatba kerülni, de ha énekesünk már hírnevet szerzett, felveheti a kapcsolatot kisebb kiadókkal is.

"Jó példa erre az Irigy Hónaljmirigy, amelyik egy multinál kezdte a pályát, majd átnyergelt egy független és igencsak prosperáló kiadóhoz. Így ez annak a szerepét is erősíti, és nem utolsósorban mindenki jobban járhat" - fejtette ki Mezei, akit egyéb trükkökről is kérdeztünk. Elmondta, az énekes stílusának kialakítására is vannak egyszerű módszerek.

"Ha egy előadó talál egy jó stylistot, akkor a nyilvános megjelenése megoldott. Emellett a divatban járatos szakember nagy eséllyel ruhaszponzort is tud szerezni, így a fellépőruhák nem kerülnek pénzbe. Mint minden, ez is leginkább üzleti lelemény kérdése" - mondta Mezei Csaba.