Prostitúció elleni plakátok a metrómegállókban, szexista Snickers reklám és kurvázó honatyák. "A prostitútorok köztünk vannak" - olvasható március közepéig a Prostitúció Nélküli Magyarország Mozgalom plakátjain a legnagyobb metrómegállókban.

"Minden hetedik férfi vásárol kiszolgáltatott nőket és gyerekeket szexuális használatra" - olvasható vasárnaptól Budapest több metrómegállójában egy szürkéskék plakáton, mely "A prostitútorok köztünk vannak" címmel borzolja a kedélyeket. A plakát a Prostitúció Nélküli Magyarországért Mozgalom Keresd inkább a férfit! kampányának része.

Habozott a Reklámetikai Bizottság

Érkezésünkkor a Deák téri aluljáróban és felette tartott hétfői sajtótájékoztatón a mozgalom egyik vezetője, Forgács Zsuzsa épp pontjaikat ismerteti és azt sorolja, milyen rémes - általunk szerencsére részben még sosem hallott - szexualitással kapcsolatos dolgokat kell kiállniuk a prostituáltaknak. Majd megtekintjük az aluljáróban elhelyezett plakátokat: a legfeltűnőbbet "Álláshirdetés" címen a prostitúció kötelékéből kiszabadult nők írták. A plakát tulajdonképpen egy kamu hirdetés, amelyben "kiugrási lehetőséget" kínálnak "hátrányos helyzetűeknek, egyedülálló anyáknak, kisebbségi nőknek" egy olyan munkakörben, ahol különféle testnyílásaikba a péniszen kívül a legváltozatosabb tárgyakat helyezik, bérük 40-60, esetleg 100 százalékát megtartja a "menedzsment", és ahol a munkaköri ártalmak közé tartozik a nemibetegség, a kínzás, vagy akár a halál. Ez egyébként a mozgalom legproblematikusabb plakátja, a Reklámetikai Bizottság egy álló napig habozott, hogy engedélyezze-e köztereken való elhelyezését vagy ne, mondván öncélú szexualitást közvetít. Végül rábólintottak.

Kurcz Éva a mozgalom részéről az esethez annyit fűzött hozzá, hogy a köztereken tilos az öncélú szexuális ábrázolás, bennük azonban fel sem merült, hogy Álláshirdetés - Nők és gyereklányok kerestetnek! - feliratú plakátjukat engedélyeztetni kellene, hiszen meg voltak győződve arról, hogy a szexuális ábrázolás ez esetben nem öncélú. Negatív példaként az elmúlt hetekben megjelent új Snickers óriásplakát reklámot nevezte meg, melyen a csokoládé lényegét adó mogyorók női keblekre engednek asszociálni.

Megtaposták a munkások

A mozgalom egyik vezéregyénisége, Forgács Zsuzsa elmondta, négy különféle plakát került fel a metróba, az előbb leírt problematikusat egy munkás megtaposta, így a kettes metró Deák téri megállójában középtájt az egyik plakát gyűrötten került ki. "Jellemzőnek" és "tüneti értékűnek" nevezte, hogy éppen ezt a képet rögzítették fel a falra és nem valamelyik taposatlan, gyűrődésmentes tartalék példányt.

A plakátok egyébként március végéig tekinthetők meg az aluljárókban. A szervezet elmondta, anyagi okoknál fogva vidéken egyelőre nem tudták kirakni őket, de folyamatosan keresnek ingyenes terjesztési lehetőségeket.

"A kliens másodlagos felhasználó a folyamatban"

"Szemléletformálás" - ez volna a szervezet célja a plakátokkal, mondta a Velvetnek Sándor Erzsi újságíró, a mozgalom egyik szószólója. Szerinte nem a lányokat kellene jogszabályok alá kényszeríteni, hanem a futtatók és a kliensek oldaláról kéne megközelíteni a kérdést. "Nem igaz, hogy a lányoknak zokszó nélkül el kell fogadniuk a kliensek szexuális erőszakát. A kliens másodlagos felhasználó ebben a folyamatban, aki egy puhára vert lányt kap" - mondta, majd kifejtette, hogy a vonatkozó törvényekkel az a baj, hogy "úgy próbálnak tenni, mintha a lányok önszántukból végeznék ezt a munkát".

Gettószemlélet és munka

Sándor Erzsi szerint szemléletváltásra van szükség: "a rasszizmus ellen ugye mindenki küzd, de ott sem az a cél, hogy a gettókat lakhatóvá tegyék, hanem hogy megszüntessék. Csakis a munkával lehetne integrálni a prostituáltakat a társadalomba" - véli. Szerinte ezek a nők nővérként vagy óvónőként megállnák a helyüket, de jelenleg természetesen csak addig, míg múltjukra fény nem derül.

Honatyák kliensi szerepben és a szűrőállomáson

Szerinte egyébként azért fagyott be a törvényi szabályozás, mert "addig, míg a törvényalkotók kliensként lépnek föl, nem várható lényegi változás". Kérdésünkre, hogy a kliensséget szó szerint kell-e érteni, Sándor Erzsi igenlő választ adott.

A mozgalom egy másik szószólója, Kurcz Éva elmondta, a köztudatformálás mellett konkrét intézkedésekre van szükség. Bízik benne, hogy az országgyűlés hamarosan elkezd foglalkozni hét pontban megfogalmazott törvényjavaslat-tervezetükkel. A december óta folyó kampány eddigi leglátványosabb megmozdulása a jelenlegi plakátkampány. Terveik szerint legközelebb egy buszt bérelnek, melyben nem a prostituáltakat, hanem a klienseket fogják szűrni. A szolgáltatást az országgyűlési képviselők ingyen vehetik igénybe.