Kísért a múlt
Talán kevesen tudják, de a makulátlan fehér bőr mint szépségideál azokból az időkből származik, amikor az olyan metropolisokban, mint Hongkong vagy Bangkok, felhőkarcolók helyett még szerény kis házak szegélyezték az utcákat. A lebarnult külső mindig is a szegénységről és a szabadban végzett fárasztó munkáról árulkodott.
Napjainkban a vakítóan fehér bőr a legtöbb ázsiai számára előkelőségről, jólétről és nőiességről tanúskodik. Egy piackutatási felmérés azt mutatta, hogy Indonéziában a férfiak 69, Malajziában pedig 74 százaléka a fehér bőrű nőket kedveli.
Több milliós nyereség
"Az ázsiai nők rémesnek találják a szeplőt és egyáltalán nem óhajtják, hogy arcbőrük sárgásbarna árnyalatú legyen. Központi helyet foglal el számukra a fehérítő" - állítja Berenice Tse, a L'Oréal Paris kozmetikai cég hongkongi menedzsere. A kozmetikumok előállítói számára ez több milliós nyereséget jelent.
Hongkongban minden második nő a bőrét világosító kozmetikumokat használ. A Siseido japán kozmetikum-óriás egész ázsiai üzleti forgalmának egynegyedét a bőrt világosabbá tevő szerek teszik ki. Thaiföldön, ahol az arcápoló szereket előállító ipar évente 82 millió eurónak megfelelő forgalmat bonyolít le, ennek 60 százalékát a bőrt fehérítő szerek teszik ki.
Veszélyes szerek
A konkurencia nagysága és az eredményességi követelmény miatt egyes gyártók nagyon sok higanyt kevertek a bőrt világosító szereikbe, hogy minél erősebb legyen azok fehérítő hatása. Hongkongban két éve egy asszony megbetegedett a higany tartalmú kenőcstől és többen kénytelen voltak szakorvoshoz fordulni, mivel az általuk használt szerek higanykoncentrációja sokszorosa volt a javasoltnak. Az elvégzett vizsgálat szerint azonban a fehérítőkrémek többsége nem tartalmaz egészségkárosodát okozó vegyi anyagokat, így az ázsiai nők továbbra is használni fogják ezeket a szereket.