Első látásra hihetetlennek és abszurdnak tűnik egy napokban közölt brit felmérés eredménye, miszerint az angol nők többé nem élvezik a vásárlást, többségüket kifejezetten fárasztják a vásárlással járó vesződségek. Az angolok harminc százaléka már mindent az interneten keresztül vásárol.
Nehéz lehet ezt elhinni a próbafülkék előtt szobrozó férfiaknak, de a nők többsége fárasztónak és stresszesnek találja a vásárlást, és igyekszik minél hamarabb letudni, írja a Guardian. A megkérdezett nőknek pusztán 17 százaléka találta a vásárlást örömteli időtöltésnek. Szakértők szerint ennek oka, hogy az emberek egyre kevésbé tekintik a vásárlást kellemes"időtöltésnek", mint inkább funkcionális dolognak, mindenki szeretné minél előbb megtalálni, amire szüksége van, fizetni, aztán elmenekülni.

Se idő, se hely

Ennek ellenére nem mondhatnánk, hogy a vásárlás kiment a divatból, egyszerűen az embereknek sokkal több mindennel kell foglalkozni, és nincs idejük órákon át a bevásárlóközpontokban lődörögni. Emellett az internet nagyban megkönnyítette a vásárlást, és bizonyos dolgok beszerzését, így sokak számára már pazarlásnak tűnhet a vásárlásra fordított idő, mikor a számítógép előtt ülve mindezt pár perc alatt el lehet intézni. Úgy tűnik tehát, egyre kevésbé tudják majd a kereskedők a boltokba csábítani az embereket, és azon belül a nőket is.

A felmérések szerint a külsőségekkel sem nagyon lehet már meggyőzni a vásárlókat, többségüket ugyanis nem érdeklik a bolti díszítések, szemléltető darabok. Az élelmiszerboltokban például a megkérdezett 1000 felnőtt pusztán 9 százaléka vetett némi pillantást a bemutatott árukra, és pusztán 6 százalékukat érdekelte, milyen bort ajánl a bolt vezetősége az általuk kiválasztott élelmiszerhez. A megkérdezettek negyede a helyhiányra fogta vásárlási kedve alábbhagyását; az emberek többsége úgy nyilatkozott, azt sem bánná, ha kisebb lenne a választék, ha cserébe nagyobbak lennének a sorok közötti folyosók, vagy a próbafülkék - ez utóbbi valószínűleg döntően meghatározza, milyen hosszúra nyúlik az üzletben töltött idő, a szűk próbafülke ugyanis a legszebb ruháktól is azonnal elveszi a kedvet.

Az internet és a cipő rejtélye

Nagy-Britanniában az on-line vásárlásnak már komoly kultúrája alakult ki, olyannyira, hogy a felmérések szerint a karácsonyi bevásárlás alkalmával a britek harminc százaléka már közelébe sem megy a boltoknak, minden a karácsonyi hozzávalót az interneten keresztül rendel meg. A lanyhuló forgalommal küzdő bevásárlóközpontok és boltok egyetlen esélyüket abban látják, ha az internetes vásárlás ellensúlyozásaképpen üzleteiket személyesebbé és interaktívabbá formálják. Terveik között szerepel az üzletek tágasabbá tétele, ülőhelyek és interaktív játékterek kialakítása a próbafülkék mellett, a barátnőikre váró fiúk számára.

A fentiekből levonható legfontosabb tanulság tehát az, hogy a nők továbbra is imádják a ruhákat és az új dolgokat, viszont egyre kevésbé szeretnek bíbelődni a beszerzéssel, és a kényelem miatt egyre többen fordulnak az internet felé. Ami továbbra is rejtély azonban, a nők cipőimádata és a cipőboltok töretlen népszerűsége. Bármennyire visszaesett a vásárlásra fordított idő az utóbbi években, a cipőboltok forgalma semmivel sem csökkent.