Se idő, se hely
Ennek ellenére nem mondhatnánk, hogy a vásárlás kiment a divatból, egyszerűen az embereknek sokkal több mindennel kell foglalkozni, és nincs idejük órákon át a bevásárlóközpontokban lődörögni. Emellett az internet nagyban megkönnyítette a vásárlást, és bizonyos dolgok beszerzését, így sokak számára már pazarlásnak tűnhet a vásárlásra fordított idő, mikor a számítógép előtt ülve mindezt pár perc alatt el lehet intézni. Úgy tűnik tehát, egyre kevésbé tudják majd a kereskedők a boltokba csábítani az embereket, és azon belül a nőket is.
A felmérések szerint a külsőségekkel sem nagyon lehet már meggyőzni a vásárlókat, többségüket ugyanis nem érdeklik a bolti díszítések, szemléltető darabok. Az élelmiszerboltokban például a megkérdezett 1000 felnőtt pusztán 9 százaléka vetett némi pillantást a bemutatott árukra, és pusztán 6 százalékukat érdekelte, milyen bort ajánl a bolt vezetősége az általuk kiválasztott élelmiszerhez. A megkérdezettek negyede a helyhiányra fogta vásárlási kedve alábbhagyását; az emberek többsége úgy nyilatkozott, azt sem bánná, ha kisebb lenne a választék, ha cserébe nagyobbak lennének a sorok közötti folyosók, vagy a próbafülkék - ez utóbbi valószínűleg döntően meghatározza, milyen hosszúra nyúlik az üzletben töltött idő, a szűk próbafülke ugyanis a legszebb ruháktól is azonnal elveszi a kedvet.
Az internet és a cipő rejtélye
Nagy-Britanniában az on-line vásárlásnak már komoly kultúrája alakult ki, olyannyira, hogy a felmérések szerint a karácsonyi bevásárlás alkalmával a britek harminc százaléka már közelébe sem megy a boltoknak, minden a karácsonyi hozzávalót az interneten keresztül rendel meg. A lanyhuló forgalommal küzdő bevásárlóközpontok és boltok egyetlen esélyüket abban látják, ha az internetes vásárlás ellensúlyozásaképpen üzleteiket személyesebbé és interaktívabbá formálják. Terveik között szerepel az üzletek tágasabbá tétele, ülőhelyek és interaktív játékterek kialakítása a próbafülkék mellett, a barátnőikre váró fiúk számára.
A fentiekből levonható legfontosabb tanulság tehát az, hogy a nők továbbra is imádják a ruhákat és az új dolgokat, viszont egyre kevésbé szeretnek bíbelődni a beszerzéssel, és a kényelem miatt egyre többen fordulnak az internet felé. Ami továbbra is rejtély azonban, a nők cipőimádata és a cipőboltok töretlen népszerűsége. Bármennyire visszaesett a vásárlásra fordított idő az utóbbi években, a cipőboltok forgalma semmivel sem csökkent.