Soha vissza nem térő alkalom annak, aki saját villamosra vágyik: a BKV kiárusítja a legrégebbi járműveket. Egy mogyoródi vállalkozó nyomban kilencet is vásárolt, hogy felújítsa és kávézóként, fagylaltozóként üzemeltesse Budapesten. Ám a fővárosi önkormányzat nem kér a veterán büfévillamosokból, mert rontaná a városképet. A 47-es vonalon még közlekedő példányok viszont lepukkantan is illeszkednek Budapest arculatába.

Rontaná a városképet, ezért nem engedi sem a fővárosi, sem a zuglói, sem a XV. kerületi önkormányzat, hogy kávézóvá, fagylaltozóvá átalakított veterán villamosokban múlassák szabadidejüket a budapestiek.

Pedig a kiszuperált járműveket egy mogyoródi panziótulajdonos eredeti állapotában állítaná helyre. Úgy csillognak-villognak majd a BKV által kiárusított UV villamosok, mint ötven évvel ezelőtt.

Ötven évig nem rontották a városképet

Már csak az a kérdés, hogy hol és kinek. Amikor ugyanis Szendrei Krisztina, a vállakozó egyik munkatársa érdeklődött néhány önkormányzatnál, informálisan mindenütt azt a választ kapta, hogy felesleges próbálkoznia, úgysem kap területhasználati engedélyt.

Nézze meg képeinket!

Szendrei Krisztina nem érti, ha ötven évig nem rontották a városképet az időközben teljesen leamortizálódott villamosok, restaurált állapotukban mi lenne velük a baj. A mogyoródi vállalkozó darabonként félmillió forintért vásárolta a járműveket, amieket daruval és különleges trélerekkel szállítottak el Budapestről. Most sorsuk jobbra fordulását várják a panzió udvarán.

Lakjon villamosban!

Költöztetésük körülbelül annyiba került, mint akciós beszerzési áruk és a felújítás is legalább ennyit elvisz még, ha nem többet. Akár közterületen állnak, akár nem, mindenképp ragyogni fognak, új tulajdonosuk ugyanis valósággal szerelemre lobbant irántuk, és semmi pénzt nem sajnál, hogy régi fényükben lássa őket.

A panzió egyet vagy kettőt büfévé vagy összkomfortos lakosztállyá alakítva megtart saját magának, a többit szánták közterületre, sajátos arculatú kávéház- és fagylaltozó-hálózatnak. Persze, csak ha az önkormányzatok hajlandók érdemben foglalkozni a kérdéssel, és nem utasítják el élből a kezdeményezést.

A főváros szerint rondábbak

Márpedig Horváth Sándor, a fővárosi önkormányzat vállalkozási ügyosztályának vezetője szerint is kicsi az esélye, hogy területhasználati engedélyt kapjanak a büféként funkcionáló, restaurált villamosok. Az eddigi gyakorlat legalábbis ezt mutatja - indokolja Horváth Sándor.

Emlékeztetett rá, hogy korábban a Móricz Zsigmond körtéren is működött egy hasonló büfé, de városképvédelmi okokból el kellett tűnnie. Horváth Sándor nem tudta megmondani, a restaurált villamosok miért rondábbak, mint a 47-es vonalon jelenleg is közlekedő, lepukkant járművek, és ötven évig miért nem volt senkinek baja az UV-kkal.

Csak kint a pusztában nem zavarna senkit

A közterülethasználati engedélyek kiadásában illetékes közgyűlési bizottság ideiglenes alelnökének tetszenének a villamosbüfék. Horváth Gyula azonban biztos benne, hogy a frekventált területekre - amilyen például az Andrássy út, a Hősök tere vagy a Vörösmarty tér -, biztosan nem lehetne felállítani a veterán villamosokat.

Klikk!

A XIV. kerület polgármesterének, Weinek Leonárdnak magánemberként tetszik az ötlet, de egyelőre nem tudta megmondani, lehet-e jogi akadálya a kávéházi villamosoknak. Zuglóban amúgy is nagy múlja van az UV villamosnak, ilyen típusú jármű közlekedett többek között a Nagy Lajos Király útján, amíg le nem cseréltél a hannoveriekre.

A XV. kerület sajtóosztályán azt közölték, hivatalos megkeresésre van szükség ahhoz, hogy eldönthessék, jöhetnek-e a kávéház-villamosok a közterületekre.

Akciós villamos félmillióért

Aki tehát saját villamosra vágyik, félmillió forintért még vásárolhat a BKV-tól. A közlekedési vállalat azért árusítja ki a járműveket, mert a Combinók miatt feleslegessé váltak a legrégebbi darabok. A nagykörúti Ganz villamosok ugyanis apránként átkerülnek azokra a vonalakra, ahol még az UV-k közlekednek. Dél-Pesten, az 52-es és 42-es járatokon például már a korábbi 4-es 6-os villamosok viszik az utasokat.