Egy topmenedzser nő topmodern: nem szállítgat családot, egyedül autózik, viszont biztos, hogy a retiküljén kívül még egy laptop-táska és egy sportszatyor is lóg a vállán. Mindezt, és még számos egyéb dolgot figyelembe vettek a Volvo tervezőnői, amikor megalkották az YCC-t (Your Concept Car). A Velvet ugyancsak nő riportere gombokat nyomogatott, ülést állítgatott, menni azonban nem ment a világ egyetlen, minden munkafázisában női döntések alapján készült autójával.
Az YCC egyedi tanulmányautó, melynek segítségével a Volvo új ötleteit és megoldásait mutatja be a világnak, áll a sajtóanyagban. A bécsi sajtótájékoztatón a nőkből álló svéd tervezőcsoport két tagja mutatta be az autót. "Amikor a férfiak meglátták, először meglepődtek, azt hitték ugyanis, hogy valami cuki rózsaszín dolog lesz. Nagyon mókás projekt volt" - kezdett bele a termék ismertetésébe Tatiana Butovitsch Temm kommunikációs vezető.

2001 őszén született meg a Volvónál gondolat, hogy a következő tanulmányautót egy kizárólag hölgyekből álló fejlesztőcsapat hozza létre. A projektben részt vettek ugyan férfiak is, a döntéseket mégis kizárólag nők hozták. "Odamentünk az igazgatóhoz az ötlettel, aki rábólintott, nekünk meg elkerekedett a szemünk" - ismertette a kezdeti lépéseket az egyik tervezőnő. Az YCC egyetlen mintapéldánya tizennégy hónap alatt készült el, most pedig körbeutazza a világot.

Ülések a moziból

Tekintse meg képeinket!
"Tárolási hely, tárolási hely és még több tárolási hely" - utalt a belső tér kialakításában szem előtt tartott legfőbb szempontra Tatiana Butovitsch Temm, és valóban: a tanulmányautóba legalább annyi kis rekeszt, tároló részt, elhúzható kis ajtót, ki-be cipzározható tasakot építettek be, mint egy átlagos méretű szekrénybe. A kéziféket és a sebességváltót automatizálták és a helyükre is tároló részeket raktak, a hátsó üléseket pedig úgy alakították ki, mint a moziszékeket: fel-le hajthatók, amivel még több tér szabadulhat fel.

Szuggesztív tekintetű pillangó

Miután elöljáróban a tervezők mindezt elmondták, begyakorlott mozdulatokkal lefejtették az addig diszkréten elrejtett autóról a fehér leplet, és láthatóvá vált a the one and only. Egy helyes, arisztokratikus kisautó állt előttünk, amikor azonban szárnyas ajtaja felnyílt, átváltozott szuggesztív tekintetű pillangóvá.

Leereszkedő küszöb és automata parkológomb

Ki parkol jobban?
Egy reprezentatív felmérésben nőket és férfiakat kérdeztek parkolási szokásaikról a Volvo munkatársai. A nők 50%-a úgy nyilatkozott, hogy semmilyen problémát nem okoz neki a parkolás, míg 50% bevallotta, hogy nem nagyon tud parkolni. A férfiaknál ugyanez az arány 98% és 2% volt. A felmérés gyakorlati része végül meglepő eredményt mutatott: a tényleges arány mindkét nem esetében 50-50 százalék volt.
Rakodótér kipipálva, de milyen egyéb tulajdonságokkal bír egy nőknek szánt szuperautó? A hátsó ablak például majdnem az autó leghátsó pontjáig ér, így tolatáskor nem kell tippelgetni a távolságot. Ha kinyitjuk az ajtót, a küszöb szépen leereszkedik, így latyakos időben, világos színű ruhában sem rajzolódik vízszintes sárcsík vádlinkra.

A külsőségek után ejtsünk néhány szót az elektronikáról: kedves dolog, hogy az autó maga tesz jelentést, ha valami meghibásodik, s ezt egyúttal a szerviznek is elküldi. Így mire odaérünk, az overallos fiatalemberek már felkészülve fogadják a problémát, nekünk pedig nem kell zavarbaejtő kérdésekre hozzáértőnek tűnő válaszokat adnunk.

A tervezők által legérzékenyebbnek tartott ügy a parkolás. Nos, ha akarjuk, az autó megméri a rendelkezésünkre álló helyet és magától belavíroz, ehhez a vezetőnek mindössze a gáz- és a fékpedált kell kezelnie. "Kívülről senki sem látja, hogy nem te csináltad" - húzta alá a trükk jelentősségét az egyik tervezőnő.

A száraz technikai adatok közül csak annyit jegyeztünk fel, hogy az YCC motorja 215 lóerős és hogy az ajtaja mellé két golyós szelepes töltési pontot helyeztek el, egyet a tanksapkának, egyet pedig az ablakmosó folyadéknak, a motor meg valahol mélyen jól el van rejtve.

Lófarok és magas sarkú cipő

Klikk a képre!
A formatervezők két, kifejezetten női külsőségre is odafigyeltek: az egyik a hátul összefogott lófarok, a másik pedig a magas sarkú cipő. Utóbbiról ugyan minden oktató elmondja, hogy használata kerülendő, egy vállalatvezető nőtől azért mégsem várhatjuk el, hogy vietnámi papucsban járjon dolgozni. A pedálokat (gáz és fék) állítható saroktámasztóval látták el, a fejtámlák közepében pedig egy lófarok-kompatibilis mélyedést alakítottak ki.

Kívülről a kocsi alapvetően fémes csillogású, de a fényviszonyok függvényében árnyalatokat változhat a színe, belül pedig olyan a hangulata, mint egy nappalinak. Az üléseket egyébként nyolcféle könnyen cserélhető huzattal látták el (rózsaszín nincs).

Mindezek után más nem volt hátra, a Velvet tudósítója beült a szuggesztív tekintetű pillangóba, megtámasztotta cipőjének sarkát, lófarkát a külön erre a célra kialakított mélyedésbe helyezte és elképzelte, hogy egyszer mindez tényleg megvalósul.