A globális divatipar évről évre új kihívásokkal és változásokkal néz szembe, de néhány márka állhatatosan őrzi pozícióját a legértékesebb márkák listáján. A brit Brand Finance piackutató és üzleti tanácsadó cég legfrissebb összegzése szerint a Nike Inc. továbbra is az élen áll, de a francia divatházak is jelentős előrelépést mutatnak.

Az amerikai sportszergyártó, a Nike Inc. kirobbanó sikerrel zárta az évet, hiszen a brit Brand Finance piackutató és üzleti tanácsadó vállalat legújabb összegzése alapján ő lett a legértékesebb ruházati márkája a világon. Az összesítés 50 márka között a Nike toronymagasan, 11 652,3 milliárd forinttal (31,3 milliárd dollárral) áll az élén, ami 5,6 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbi értékhez képest. A cég azóta vezeti a listát, mióta a Brand Finance 2015-ben bevezette ezt a kategóriát.

A Louis Vuitton követi a Nike-ot a listán a második helyen, 9 745,9 milliárd forintos (26,29 milliárd dollár) márkaértékkel, amely 12,2 százalékkal nőtt az elmúlt évben. A francia luxusmárka, mely 1854-ben alapított Louis Vuitton, ikonikus monogram mintájú táskáival és egyéb kiegészítőivel az idők során vált a luxus szimbólumává.

A tavalyi negyedikről harmadik helyre lépett előre a Chanel márkája, 7 220,9 milliárd forinttal (19,39 milliárd dollárral), ami 27 százalékos növekedést jelent. Coco Chanel által alapított cég az ikonikus „kis fekete ruha” és a No. 5 parfüm keresztül vált híressé.

A Gucci a tavalyi 6 722,91 milliárd forintról (18,11 milliárd dollárról) 6 615,8 milliárd forintra (17,8 milliárd dollárra) csökkenő márkaértékével a negyedik helyre csúszott.

Érdekességként a listán a Bosideng kínai márka is felbukkant, mely sikeresen terjeszkedett az európai piacon, 705,9 milliárd forinttal (1,9 milliárd dollárral). A márka többek között együttműködött a Hermes korábbi kreatív igazgatójával, Jean Paul Gaultier-vel.

A Celine divatház lett a leggyorsabban növekvő márka, márkájuk értéke egy év alatt 1 077,9 milliárd forintra (2,9 milliárd dollárra) nőtt.

A tanulmány szerint a divatiparban betöltött növekvő fenntarthatósági szerepnek köszönhetően olyan nemzetközi divatházak, mint az H&M és a Zara márkaértéke csökkent. Az H&M márkaértéke 3 486,4 milliárd forintra (9,4 milliárd dollárra), míg a Zara értéke 4 081 milliárd forintra (11 milliárd dollárra) esett vissza.

(Borítókép: Nike. Illusztráció: Getty Images)