Nem csak a luxusmárkák taroltak 2023-ban. A listán találunk olyan céget, amelynek termékei közül szinte bárki vásárolhat, de találunk olyat is, ahol egy kisebb vagyont kell odaadnunk a legapróbb áruért is.

Sokan úgy gondolnak a divatra, mint kiegészítők és ruhák összessége, de a valóságban egy több milliárd dolláros iparág áll az öltözködésünk mögött, amit a világ talán legikonikusabb márkái uralnak. Azonban ezek között a hatalmas cégek között is vannak olyanok, akik kimagaslanak a mezőnyből, egy gazdasági statisztikákkal foglalkozó cég, a Doofinder gyűjtötte össze, hogy idén melyik márkáknak sikerült meghódítani a divat világát. Íme a 10 legértékesebb divatmárka 2023-ban.

10. Rolex

Azt gondolnánk, hogy a karórák közismerten értékes piacát uraló cégek könnyedén beférnek a legértékesebb divatmárkák listájára. A valóság azonban mást mutat, ugyanis egyedül a Rolex az egyetlen olyan cég a listán, ami csak órákkal foglalkozik.

Az 1905-ben alapított genfi óramárka 2023-ban 10,7 milliárd dollárra, azaz nagyjából 3700 milliárd forintra növelte az értékét.

9. Zara

Az Inditex az egyik legnagyobb fast fashionnel, azaz gyors divattal foglalkozó cégcsoport, ami olyan brandeket tömörít össze, mint a Bershka, a Pull&Bear, a Massimo Dutti, a Stradiavarius. A vállalat legnagyobb márkája azonban egyértelműen a Zara, ami a világ egyik legnagyobb ruházati vállalatának számít.

A cég gyakran alakítja át a luxusmárkák kollekcióit, hogy azokat eladja a középosztálynak. A taktika pedig működik, ugyanis nem csak az egyik legnagyobb, hanem az egyik legértékesebb divatmárkáva nőtte ki magát a Zara. Értéke 2023-ban meghaladta a 11 milliárd dollárt.

8. Cartier

1847-ben, Párizsban alapította meg a Cartiert Louis-François Cartier órásmester, aki manufakturális jelleggel kezdett órákat és ékszereket készíteni. Az órásmester valószínűleg nem gondolt arra, hogy kis vállalkozása egyszer majd a világ egyik legnagyobb divatmárkája lesz.

A cég napjainkban már inkább ékszerekkel foglalkozik, de óráit is előszeretettel viselik a hírességek. Magyarországon idén Varga Judit igazságügyi miniszter kezén láthattunk ilyen márkájú órát. A Cartier értéke 2023-ban elérte a 12,5 milliárd dollárt.

7. Dior

LVMH az Inditexhez hasonlóan több márkát tart a kezében, azonban ez a cégcsoport csak luxusmárkákra koncentrál. Többek között olyan márkák vannak a kezükben, mint a Tiffany Co., a Fendi, a Louis Vuitton vagy éppen a lista hetedik helyét elfoglaló Dior.

A márkát Christian Dior divattervező alapította Párizsban, 1946-ban. A cég 2023-ban több mint 13 milliárd dollárt ért.

6. Hermés

A Hermés a világ egyik legrégebbi divatmárkája, amit közel 200 évvel ezelőtt, 1837-ben alapítottak Párizsban és még a mai napig meghatározó szerepet tölt be a piacon.

Bár a márka nem tartozik a legismertebbek közé az értéke 2023-ban mégis több volt mint 14 milliárd dollár.

5. Adidas

Az 1949-ben alapított német sportruházati és divatmárkát valószínűleg nem kell senkinek se bemutatni, ennek ellenére mégis meglepő, hogy a rengeteg luxus terméket áruló cég között feltűnik egy ilyen elérhető árakkal dolgozó vállalat is.

A cég jelen van sportruházati technológiák fejlesztése terén, ráadásul még a Bayern Münchenben is részesedésük van, így érthető, hogy a márka értéke 2023-ban meghaladta a 15,5 milliárd dollárt.

4. Gucci

A luxusmárka történelme több mint százévvel ezelőtt, 1921-ben kezdődött bőröndök gyártásával, Tom Ford vezetése alatt pedig a divatvilág megkerülhetetlen szereplője lett. A Gucci többek között olyan sztárokkal dolgozik együtt, mint Kendall Jenner, Jared Leto vagy Jack Grealish.

Az olasz márka értéke 2023-ban több mint 17,8 milliárd dollár volt.

3. Chanel

A Coco Chanel nevével fémjelzett márka kétségtelenül meghódította a világot és ma már kevés olyan ember él, aki még sosem hallott volna a legendás, Chanel N°5 névre keresztelt parfümről.

Az 1910-ben alapított párizsi márka túlélte a háborúkat, hogy a XX. század egyik legmeghatározóbb divatmárkájává váljon és úgy néz ki, hogy a XXI. században sem fog veszíteni jelentőségéből, hiszen 2023-ban a márka értéke több mint 19 milliárd dollár volt.

 2. Louis Vuitton

Sokan valószínűleg az első helyre várták a már a Dior kapcsán említett LVMH zászlóshajóját, azonban az 1854.ben alapított francia cég csak a második helyet tudta megszerezni.

A luxusruhákkal és kiegészítőkkel foglalkozó márka 2023-ban több mint 26 milliárd dollárt ért.

1. Nike

Bár a felsorolt márkák közül csak a Zarát alapították később, mint az 1971-ben megszületett amerikai márkát, mégis a Nike-nak sikerült felérnie a csúcsra 2023-ban.

A brand népszerűsége töretlenül növekszik az elmúlt közel 50 évben, aminek köszönhetően 2023-ban a márka értéke több mint 31 milliárd dollár, azaz több mint 10,7 billió forint (10 734 milliárd).

(Borítókép: Louis Vuitton és Dior bolt. Fotó: GettyImages)