Közel kétszázezer forintot gombol le a szülőkről egy modellügynökség, amelynek munkatársai a gyerekeket gyakorta utcán, játszóházban, állatkertben cserkészik be. 187.500 forintért a kiszemelt gyerek képsorozatot, szettkártyákat kap, de pénzről a leszólításkor még nem esik szó. A szerződésben csupán a modellkarrier távoli és meglehetősen bizonytalan lehetőségét csillantják meg, miután a szülővel közölték: „Az ön gyermeke hatalmas tehetség”.

Felháborodott szülők számoltak be arról, hogy Next + modellügynökség munkatársai az állatkertnél, bevásárlóközpontokban, közterületen, rendezvényeken szólították le őket azzal, vigyék el gyereküket egy válogatásra, amelynek semmiféle anyagi vonzata nem lesz. Néhány szülő arra panaszkodott , hogy a kiválasztott gyerekek nem kaptak később munkát. Többen azt is megjegyezték: a cég munkatársai kihagyhatatlan, egyszeri alkalomról beszéltek, és ragaszkodtak ahhoz, hogy a szerződést azonnal, a válogatás helyszínén aláírják. Egy ilyen aláírás a szülő közel kétszázezer forintjába is kerülhet.

A módszer kísértetiesen hasonlít a Koltai Róbert nevéhez fűződő Első Magyar Médiaakadémiánál tapasztalt diáktoborzásra, ráadásul mindkét iskola az Andrássy út 4. szám alatt található. A Next+ visszautasítja a vádakat, és képviselőjük azt is közölte, nincs közük más cégekhez.

Híres leszek. Vagy mégsem?

„A nyár folyamán több szabadtéri rendezvényen találkoztam a Next hoszteszeivel, ami alapján számomra úgy tűnik, hogy szinte hajtóvadászatot indítottak a gyermekükre büszke szülők ellen. Mi is ilyen áldozattá váltunk” – írja Velvetnek küldött levelében ganita74, aki biztonsági okokból nem vállalta eredeti nevét.

„Már az egyéni meghallgatáson rákérdeztem a költségvonzatra, ahol elmondták, hogy kb. 150.000 forintra lehet számítani, ami a 72 képből álló fotósorozaton kívül egyéb regisztrációs díjakat, szettkártya [a modellek pár fotóval illusztrált bemutatása, szűkített portfolió – a szerk.] készítési költségét és internetre való felkerülés költségeit takarja”.

Ganita74-et másnap hívták az ügynökségtől, és sűrű gratulációk mellett közölték vele, hogy gyermeke bejutott a második fordulóba. A következő időpont augusztus közepére esett, amire már fürdőruhát is kellett vinnie a gyereknek.

Fizess most, mert nincs több lehetőség

A második fordulón a cég egyik menedzsere próbált beszélgetni a lányával, aki nehezen nyílt meg az idegennek. „Rövid felmérés után, szóba került ismét az anyagi vonzata a foglalkoztatásnak. A költség 150 ezer + áfa, amit akár három részletben is kifizethettem volna könnyítésként. Ha aznap fizetek 80 ezret, akkor 10 munkát már biztosítottak volna” – írta a szülő, aki azon tudott volna spórolni, ha máshol készítteti a portfóliót.

„Mindenképpen rá akartak beszélni, hogy kérjek kölcsön 80 ezret a lányom apukájától, vagy valaki ismerőstől, mert úgy már tuti lenne a 10 munka, amit garantálnak. Mondtam, hogy ez nem megy, mert nem tudok hírtelen ennyi pénzt előkaparni. Megpróbáltak sürgetni azzal, hogy a héten zárul a válogatás, és ha nem döntök, akkor legközelebb csak két év múlva lesz újra ilyen alkalom.”

A szülő kifizette a 12.500 forintos regisztrációs díjat – a szerződésben félkövér betűkkel jelzik, ez az összeg nem visszatérítendő –, ám mint kiderült, a lehetőség nem volt egyszeri és pótolhatatlan. „Közben augusztus folyamán még számtalan helyen leszólítottak minket az embereik, hogy elkérjék az adatainkat” – tette hozzá ganita74.

Az ön lányának a kifutón a helye

A valódi nevét nem vállaló szülő történetét erősíti meg Somfalvi Csaba is. „A leírtak teljesen fedik a tapasztalataimat, ugyanezen mentünk keresztül, de ez nyilván nem meglepő" – mondta Somfalvi, aki kezdettől fogva egy komoly szakember véleményére lett volna kíváncsi. „Ehhez képest az első fordulón nem is volt fontos a gyerek, az egész inkább felhajtásnak tűnt.” Somfalvi Csaba csak a második fordulóra kísérte el nejét, ahol felesége elmondása szerint ugyanazokat a kérdéseket tették fel lányának, mint az első alkalommal.

„Nagyjából 15 perces várakozás után megérkezett a menedzser, egy kb. 25 éves lány, aki ugyanazt megkérdezte, amit előtte már ketten is. Viszont megmérte a magasságát, a mell-, derék- és csípőbőségét (egy gyereknek, aki kéthetente kinövi a ruháit), majd megkérte, sétáljon kb. 3 métert.” A menedzser azután közölte, Somfalviék lánya hatalmas tehetség, a kifutón a helye, majd távozott.

„Visszatért az előző hölgy, aki közölte, nagyon tehetséges a gyerek, és ha a szerződést aláírjuk, már mehet is a fotózásra. Persze ez még önmagában nem elég, előbb be kell fizetni a 10.000 forint + áfa regisztrációs díjat” – emlékezett vissza Somfalvi, aki megkérdezte, mi a biztosíték arra, hogy a gyerek kap munkát, valamint, hogy honnan tudja a cég, hogy a lánya fotón és mozgóképen is tehetséges – ám csak kitérő választ kapott.

A szerződés nem mehet ki az ajtón

„Ekkor jeleztem, hogy elvinném a szerződést átolvasni, mielőtt aláírom. Közölték, hogy erre nincs mód, ’biankó szerződés nem mehet ki az ajtón’.” Miután Somfalvi semmilyen biztosítékot nem kapott volna a pénz befizetése ellenében, és a cég munkatársai elzárkóztak az olyan kérésektől, hogy fotós is lássa a gyereket, mielőtt aláírják a szerződést, egy új konstrukciót ajánlott.

„Azt javasoltam, hogy nem fizetek egy vasat sem, sem a regisztrációra, sem a portfólióra, se egyéb költségekre, hiszen a gyerek hatalmas tehetség. Viszont az általuk kért 20 százalékos közvetítői díj helyett minden bevételt megfelezek az ügynökséggel, így közös a kockázatvállalás.” Természetesen a szerződés nem jött létre, az ügynökség azzal hárította Somfalvi ajánlatát, hogy ők már évek óta a saját konstrukciójukkal dolgoznak.

A cég munkatársa közölte Somfalvival, ez az egyetlen lehetőség, a válogatás este 7-kor lezárul, és aki nem írja alá a szerződést, az lecsúszott a nagy lehetőségről. „A csattanó az, hogy múlt csütörtökön az egyik játszóházban voltunk, éppen ott válogattak ismét, és persze megint felírtak minket, és szombaton jött is a telefon” – nyilatkozta Somfalvi a Velvetnek.

Ők akkor sem vágnak át senkit

A fórumokon a szülők arról panaszkodnak, bár befizették a kívánt összeget, a cég a mai napig nem adott munkát gyerekeinek, holott jól fizető, 30-400.000 forintos jövedelmekkel kecsegtették őket az elbeszélgetéseken.

„A cég abszolút egyedül működik, becsületes módon, a gyerekeket, fiatalokat csak szülőkkel együtt hívjuk meg telefonon" – közölte e-mailben a cég ügyvezetője, Ostraukhov Olga a Velvettel. "Az első válogatáson egy nagyobb felvilágosítást ad a szülőknek ügynökségünk, majd személyesen beszélgetnek kollegáink, melyen kiszűrik, hogy ki nem felel meg, illetve ki igen. Miután ez megtörténik, együttműködési szerződést ajánlunk fel, aki elfogadja, arról portfólióanyagot készítünk és különböző lehetőségekhez juttatjuk őket, hogy ki tudják próbálni magukat egyes területeken" – ismertette módszerüket a cég képviselője.

Az ügyvezető arra a kérdésünkre nem reagált, soknak tartja-e a 187.500 forintos összeget egy portfólióért és a szettkártyákért (miközben több fórumozó azt is felrótta a cégnek, hogy gyermekük végül nem jutott munkához), azt viszont felsorolta, a modellek többek között szerepelhettek már az ING reklámfilmjében, samponreklámban, vagy népszerűsíthették a By Nature barnító sprayt.

A Velvet megszerezte a Next Model Management együttműködési keret-megállapodását, mely szerint a cég vállalja „olyan lehetőségek felkutatását, mely Megbízó modellként, hoszteszként, vagy statisztaként történő foglalkoztatását lehetővé teszi.” Munkát tehát nem, csak a lehetőségek felkutatását vállalja. A 187.500 forintos összegért az ügynökség egy 72 képből álló, CD-n átnyújtott fotósorozatot, 100 darab szettkártyát – a megrendelő huszat kap meg, nyolcvanat archiválnak –, és weboldalas megjelenést ígér. Az összeg a 12.500 forintos regisztrációs díjat is tartalmazza.

A szerződés szerint a 72 képből álló képsorozat 100.000 forintba kerül. A keretmegállapodás arra nem tér ki, vajon ezek a képek retusáltak-e, vagy amolyan házi fotók, amiket mi is bármikor el tudunk készíteni.

Egy portfólió 6-12 képet tartalmaz

A képsorozatok árairól az Egyesült Államokat is megjárt ismert fotósnál, Szipál Péternél érdeklődtünk. „Én maximum nyolcvanezer forintot kérek el egy portfólióért, ami tartalmaz legalább hat-hét profi képet, de abban akkor már nagyon sok munka van” – mondta a Velvetnek Szipál. „Normális körülmények között egy ilyen helyről menekülni kell. Mi szakemberek sokszor szenvedünk attól, hogy számtalan cég az emberek lehúzásából él” – jegyezte meg.

Kazareczki Hajnalka, a Bloom Modellügynökség ügyvezetője a Velvetnek elmondta, a profi képsorozatok ára általában 50 és 80 ezer forint között mozog, de kivételes esetekben elérheti a százhúszezret is. „Ezek a tarifák az ország legjobb fotósaira vonatkoznak, nem névtelen fényképészekre” – jegyezte meg Kazareczki. Hozzátette, egy ilyen képsorozatban általában 9-12, minimálisan retusált kép található.

„Nagyon fontos, hogy gyerekeknél ez nem így működik. Gyerekekről nem csinálunk portfóliót, ugyanis olyan gyorsan változnak, hogy elég félévente egy-két fotót készíteni róluk” – emelte ki. A modellügynökség vezetője elmondta, a működésük alatt több olyan modellügynökségnek nevezett vállalkozásról hallottak, amelyek leginkább modelltanfolyamokat és fotózást árusítanak. „Azt a céget nevezzük modellügynökségnek, amely a regisztrált modelljeinek fizetős munkát biztosít” – érzékeltette a különbséget Kazareczki.