Egy játéknak köszönhetően alig egy nap alatt több mint százezer rajongója lett Facebookon egy mellrák elleni alapítványnak. A néhány másodperces szórakoztatás január 8-án indult, a női felhasználók rohamosan kezdték megírni, milyen színű a melltartójuk. A nap végére rengeteg melltartó színét ismerhették meg a felhasználók, de a legfontosabb, áttételesen sikerült felhívni a figyelmet a mellrák elleni harc fontosságára.

A Susan G. Komen Breast Cancer Foundation (Susan G. Komen Mellrák Alapítvány) Facebokon található rajongói oldala január 8-án egy nap alatt több mint százezer felhasználóval bővült. Pedig az alapítvány semmit sem tett ennek érdekében.

Az egész egy klasszikus víruskampánynak köszönhető. Január 8-án a Facebookot elárasztották azok az üzenetek, amelyek arról szóltak, hogy az egyes felhasználókon éppen milyen színű melltartó van.

"Elképesztő volt, mennyire gyorsan terjedt el a dolog. Úgyhogy én is úgy döntöttem, posztolom a melltartóm színét, hogy támogassam őket. Arra gondoltam, hogy feketét írok, mert az szexin hangzik, de végül megírtam az igazat, hogy bézs van rajtam. Most mindenki tudja, mennyire unalmas vagyok" - mondta a Washington Postnak a játékban résztvevő egyik nő.

A melltartó színének posztolása, mint rövid, néhány másodpercig szórakoztató játék, az első említések alapján júliusig nyúlik vissza. Ekkor hozták létre azt a csoportot, ahova azok csatlakozását várják, akik posztolták, milyen színű a melltartójuk.

A csoport nagyjából harmincezer taggal működött egészen január elejéig. A Washington Post cikke szerint a jelenség nem köthető kifejezetten országokhoz, mert míg a júliusban létrehozott csoport angol, addig például Nigériában decemberben körsms-ek mentek ki ugyanebben a témában. A január 8-i kicsúcsosodás meg egészen globális volt, a nemzetközi barátságoknak köszönhetően hamar elért Magyarországra is, hogy a magyar nők is bőszen posztolhassák, milyen melltartójuk van.

Azt nem tudni, pontosan honnan indult a roham, de körlevelek kezdték elárasztani a  Facebookot, hogy mindenki posztolja, milyen színű a melltartója, mert így fel lehet hívni a figyelmet a mellrák elleni harc fontosságára. Persze sokaknak nem volt világos, hogyan kapcsolódik a mellrák elleni harc és a melltartó színe egymáshoz. "Van egy barátom, a húszas évei végén jár, és dupla masztektómiát hajtottak rajta végre, chemót is kapott, most meg sugárkezelést, őt teljesen felháborította ez az egész. Nem világos, hogyan hívhatná fel ez a figyelmet a mellrákra. Amikor emberek olyanokat írnak, hogy "Celofánba tekertem magam", akkor az egész sértővé válik" – nyilatkozta egy nő a Washington Postnak.

A felhasználók közül sokan ostobaságnak tartották a játékot, ezért arra kezdtek panaszkodni, hogy pusztán a szín említésével nincs értelme az egésznek, így egy idő után a szín mellett megjelent egy mellrák elleni alapítvány linkje is. A választott alapítvány a már említett Susan G. Komen alapítvány volt.

Hamarosan rohamosan elkezdett növekedni az alapítvány rajongóinak a száma, ami a január 8-i bumm óta kis mértékben, de folyamatosan nő. A történetben a legérdekesebb, hogy az alapítvány eddig kifejezetten rosszul használta ki a közösségi média nyújtotta kommunikációs lehetőségeket, magyarán a facebookos jelenlétet. A nyolcvanas években létrehozott alapítvány két éve próbálkozik hiába, hogy felhívja magára a figyelmet az interneten, annak ellenére, hogy ez az egyik legnagyobb ilyen jellegű alapítvány. Saját bevallásuk szerint nem ők indították a játékot, sőt egész nap próbálták kideríteni, honnan ered a dolog, de nem jártak sikerrel. "Jó lenne, ha azt mondhatnánk, mi voltunk, de igazából semmit sem csináltunk. Őszintén, csak hátradőltünk, és néztük hogyan terjed ez a dolog napfelkeltétől egészen napnyugtáig" – nyilatkozta az alapítvány szóvivője, John Hammerley. A szóvivő hozzátette, először teljesen elállt a szavuk, amikor a néhány százas rajongótáboruk hirtelen gyarapodni kezdett, majd több mint százezer új tagot szerzett egy nap alatt.

A rengeteg új rajongó egy része pénzzel is támogatta az alapítványt, de egyelőre még nem tudni, pontosan mekkora összeg folyt be a jól sikerült spontánkampánynak köszönhetően.