A világon mindenhol fontosnak tartják felhívni a nők figyelmét arra, hogy saját érdekükben muszáj rendszeresen eljárniuk rákszűrésre. Számtalan kampány szolgálja ez a célt, igaz, a módszerek rendre eltérőek. Egy lengyel rákközpont például provokatív szlogennel képviseli a jó ügyet, Brazíliában pedig helyi művészek értelmezték újra a melltartót.

Lengyelországi feministák meglehetősen sértőnek találják az egyik kórház mellrák elleni kampányának szlogenjét, ami a következőképpen szól: „Magam gondoskodom a női dolgozóim mellvizsgálatáról”. A mottó természetesen nem arra utal, hogy a főnöknek saját kezűleg kell megvizsgálnia az alkalmazottak kebleit, hanem inkább azt szeretné elérni, hogy a vezetők a náluk dolgozó nőket arra buzdítsák, hogy rendszeresen járjanak el rákszűrésre – írja a Gazeta Wyborcza.

Jó ügy, rossz mottó

A Feminoteka alapítvány vezetője, Joanna Piotrowska szerint a szlogen meglehetősen szexista, ráadásul bizonyos értelemben szexuális zaklatásra szólít fel. „A kampányban tulajdonképpen tárgyként tekintenek a nőkre. Nem tudom, hogy hasonlóan viccesnek gondolnák azt a mottót, hogy 'Magam gondoskodom a férfi dolgozóim péniszvizsgálatáról'”- tette hozzá Piotrowska, aki úgy véli, hogy ez a kampány nem igazán áll távol azoktól a reklámoktól, amikben dögös nők mutogatják a mellüket autók motorháztetőjén pózolva. Elżbieta Radziszewska, a lengyel kormány egyenlő bánásmódért felelős tagja írt is egy levelet az illetékeseknek, amiben az állt, hogy ugyan támogatja az ügyet, de a szlogent talán érdemes lenne megváltoztatni.

Hímsoviniszta szlogen

Wieslaw Kaczmarek, a kampányt elindító rákközpont egyik munkatársa szerint az volt a céljuk, hogy az üzenet eljusson a nőkhöz, és úgy véli, hogy ez sikerült is, hiszen nagyon sok cég és intézmény jól fogadta a kezdeményezést. Hozzátette, lehet, hogy a szlogen kissé provokatívnak tűnik, de ez nem meglepő, hiszen ez volt a szándékuk. Paul Prochenko, egy kommunikációval foglalkozó szervezet vezetője elmondta, hogy a kampány az ő oldalukon is megtalálható, és nagyon sok hozzászólás érkezett a témával kapcsolatban. Szerinte ez a szlogen a férfiak nézőpontjából közelíti meg a témát, ami egy ilyen jellegű kezdeményezés esetében nem biztos, hogy túl szerencsés.

A Gazeta Wyborcza egy olyan cég munkatársnőjét is megszólaltatta, ahol a főnök is megkapta a kampányanyagot, és azt be is mutatta az alkalmazottaknak. „A férfiak és a nők is egyaránt nevettek a szlogenen. Nem gondolom, hogy bármi köze lenne a szexuális zaklatáshoz, inkább hímsovinisztának érzem, hiszen arra utal, hogy a nőket tulajdonképpen a férfiaknak kell irányítania.”

Művészi melltartók

A lengyelországi vitával párhuzamosan Brazíliában is folyik egy kampány annak érdekében, hogy minél több nő járjon rendszeresen rákszűrésre. Igaz, a dél-amerikai országban nem egy vitatható szlogennel, hanem egy Sao Pauloban megrendezett kiállítással próbálják felhívni a figyelmet a mellrák megelőzésére. A kiállításon több brazil művész, többek közt Paulo Pino, Barbara Altstadt, Nino Millan, Domingos Abreu, Ivan Porterro, Fernanda Rodante, Carlos Dercoles és Miguel Sanchez műveit, pontosabban műalkotásnak beillő melltartóit lehet megtekinteni.