A 35 éves Tanja Kiewitz habozás nélkül mondott igent, amikor felkérték rá, hogy a híres "Nézz a szemembe" Wonderbra-melltartókampányt újragondolva, melltartóra vetkőzve képviselje a fogyatékkal élők ügyét, vagyis felhívja a figyelmet arra, hogy ők is ugyanolyan emberek, mint bárki más. Bár kicsit tartott tőlel, hogy saját fogyatékossága túlságosan előtérbe kerül fotón, a CAP48 non-profit szervezet reklámkampánya óriási siker lett, és nagyon sok pozitív visszajelzést kapott. Kiewitz ettől még nem akarja folytatni a modellkedést, de reméli, hogy közreműködésének köszönhetően másoknak már több lehetősége lesz majd.

Pár hét alatt igazi sztár lett abból a 35 éves grafikusnőből, aki melltartóra vetkőzött a belga CAP48 non-profit szervezet reklámkampánya kedvéért. A reklámügynökség a Wonderbra híres "Nézz a szemembe... mondom, a szemembe!" címsorú plakátját fotózta újra az eredeti modellre emlékeztető, szexi és szőkeTanja Kiewitzzel, akinek egyik karja nem fejlődött ki teljesen az anyaméhben. A szexi plakát újragondolásával a szervezet arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy egy ideális világban mindkét modell esetében a dekoltázs vonná el a nézők figyelmét, hisz a fogyatékkal élők is ugyanolyan emberek, mint bárki más - írja a Global Post. “Az emberek gyakran azt gondolják, hogy a fogyatékkal élők furcsa emberek, nincs igazi személyiségük” – nyilatkozta Kiewitz, aki szerint a fogyatékosság csak egy másodlagos dolog, és szeretné, ha főként nőként tekintenének rá.

Elérték a céljukat

John Stockmann, a CAP48 kommunikációs munkatársa elmondta, hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni az embert, és csak a fogyatékára koncentrálni, és szeretnék, ha ez megváltozna. “Szerettük volna megváltoztatni az “átlagos” emberek viszonyát a fogyatékkel élőkhöz” – nyilatkozta Stockmann, aki hozzátette, a visszajelzések 99 százaléka pozitív, igaz, volt, aki némi kritikát fogalmazott meg a hirdetéssel kapcsolatban. A belga reklámfelügyelet szerint egy nagyon fontos, együttérzésre sarkalló kampány hitelességét kockáztatták ezzel a hirdetéssel, de az illetékesek végül úgy döntöttek, hogy a fotó nem megalázó a fogyatékkal élők számára. “Azt hiszem, hogy a pár negatív vélemény is azt bizonyítja, hogy elértünk a  célunkat, az emberek véleményt alkottak a problémáról” – nyilatkozta Stockmann.

Nemzetközi siker

Kiewitz elmondta, nem voltak kétségei afelől, hogy igent kell mondania a felkérésre, igaz, kicsit ideges volt amiatt, hogy kamera elé kell állnia. Hozzátette, nem azért zavarta a helyzet, mert prűd, csupán azért furcsa számára, mert a testi fogyatékossága egy kicsit kényes téma számára.  “A barátaim sokat segítettek, és pár pohár bor után simán ment minden” – nyilatkozta a 35 éves modell, aki hozzátette, a fotózásnak nagyon sok pozitív hozadéka volt. „A munkában nagyon magabiztos vagyok, de a fogyatékosságom kényes téma számomra. De ez lassan megváltozik, egyre inkább büszke vagyok az állapotomra” – nyilatkozta a grafikusként dolgozó Kiewitz, aki rövid idő leforgása alatt igazán népszerű lett világszerte. „Nagyon sokan üzentek a Facebookon. Többségében remek, pozitív visszajelzéseket kaptam. Rengeteg, különböző nemzetiségű újságíró keresett meg, kész őrület” – tette hozzá.

Négymillió euró gyűlt össze

A reklámkampány szeptemberben debütált, és a hirdetés többek közt napilapokban volt látható, valamint képeslap formájában osztogatták Brüsszel kávézóiban és éttermeiben. Tanja Kiewitz egyébként a kampányt készítő reklámcég grafikusa. Amellett, hogy híresség lett belőle, az alapítványnak sem lehet oka panaszra: a RTBF egyik telefonálós műsorában négymillió euró gyűlt össze nekik, ami 10 százalékkal több, mint az egy évvel korábban kapott összeg. „Tudtuk, hogy a kampánynak jelentős hatása lesz” – nyilatkozta Stockmann, aki szerint az igazság a sikerük kulcsa. A teleton felvezetéseként egy televíziós kampányt is készítettek, amiben azt szerették volna érzékeltetni, hogy milyen rossz lehet, ha valakit állandóan megbámulnak a fogyatékossága miatt. Szemléltetésképpen titokban felvették, hogy kávézókban békésen üldögélő vendégek hogyan reagálnak arra, ha a környező asztalnál ülő többiek egyszer csak bámulni kezdik őket.

Új lehetőségek?

A plakátkampány főszereplője úgy gondolja, ez az egyszeri felkérés még nem jelenti, hogy hivatásos modell lesz belőle, de azért reméli, hogy mások számára új kapuk nyíltak ki a hirdetésnek köszönhetően. Tanja Kiewitz szerint több olyan reklámra, hirdetésre van szükség, amiben fogyatékkal élők szerepelnek, és nem is feltétlenül csak olyan reklámkampányokra gondol, amiben a saját ügyüket képviselik. „Miért ne lehetne modell egy fogyatékossággal élő?” –  kérdezi Tanja Kiewitz, aki szerint jót tenne egy kis változatosság, hiszen szinte minden modell ugyanúgy néz ki. „Miért nem szerepel több kerekesszékben ülő ember a televízióban? Ők is ugyanúgy tudnak beszélni, mint bárki más” – tette hozzá.

Kiewitz valamelyes nyitott kapukat dönget. Példának okáért pár éve a BBC3 televíziós csatornán már futott egy olyan műsor, ahol testi fogyatékkal élő modelleket kerestek. Néhány hónappal ezelőtt pedig a Debenhams egy mozgáskorlátozott modellt kért fel arra, hogy szerepeljen az egyik reklámkampányukban. Shannon Murray 14 éves kora óta ül tolószékben, egy vakáció alkalmával ugyanis komolyan megsérült a nyaka. 1994-ben részt vett egy fogyatékkal élő emberek számára rendezett modellversenyen, és azóta dolgozik ebben a szakmában.