A Daily Mail információi szerint elfogták a csalókat, akik a Costa Concordia tragédiája után kártérítésért jelentkeztek a Külügyminisztériumnál. A Budapesti Rendőrfőkapitányság sajtóosztálya a Velvetnek csak annyit árult el, hogy ismeretlen tettesek ellen nyomozást indítottak, csalási kísérlet vétsége miatt. Jelenleg tanúkihallgatások, illetve az üggyel kapcsolatos adatok értékelése folyik, letartóztatásra egyelőre nem került sor.
A lavinát a brit napilap cikke szerint a magyar származású, New York-i ügyvéd, dr. Rónai Péter indította el: nála jelentkeztek ugyanis a csalók, nevezetesen egy nő, mondván, a hajótörés során eltűnt a lánya és ötéves unokája. A nő, aki a Külügyminisztériumnak is bejelentette az eltűnést, akkor lett gyanús, amikor az adategyeztetésre soha nem volt hajlandó megjelenni. Később kiderült, hogy az állítólagosan eltűnt nő édesanyja három éve halott.
Az utazási iroda az illetékes
A gyakorlat szerint a Costa Concordia január 13-án, pénteken bekövetkezett szerencsétlensége során a luxushajó magyar utasait nem a zömmel olasz tulajdonban lévő, de az Egyesült Államokban, Miamiban székelő Costa társaság köteles kártalanítani, hanem az az utazási iroda, ahol befizettek a hajóútra - árulta el a Velvetnek dr. Pongrácz Krisztina, kártérítési ügyekre szakosodott ügyvéd. Ebben az esetben ugyanis a kárvallottak az utazási irodával állnak szerződésben, és egy hasonló esetben az abban foglaltak szerint kötelesek eljárni, és ez szabályozza a kártérítések összegét is.
Ez a helyzet abban az esetben is fennáll, ha egy külföldi utazási irodában fizettünk elő a hajóútra, csupán annyival bonyolultabb a dolog, amennyivel nehézkesebb kártérítési igényt érvényesíteni egy külföldi cégnél. Más a helyzet viszont azokkal a magyarokkal, akik – mint a tragédia magyar áldozata, Fehér Sándor, hegedűs – alkalmazottként voltak jelen a tragédiánál. Az ő esetében a hozzátartozóinak mindenképpen külföldi ügyvéd segítségével, az ottani joggyakorlatnak megfelelően kell érvényt szerezni kártérítési igényüknek, méghozzá annál a cégnél, amellyel az elhunyt, vagy a károsodott alkalmazotti jogviszonyban állt.
A dominóelv szerint
Mindez azért ezzel a protokollal folyik, mert a szerződésben azok a szolgáltatások szerepeltek, amelyek teljesítése során történt a baleset - mondta az ügyvédnő. A novemberi, több halálos áldozatot is követelő egyiptomi buszbaleset az utasokat a repülőtérre szállító transzferjárattal történt, a szerződésben pedig az a szolgáltatás, hogy az utasokat az utazás végén kifuvarozzák a repülőgépükhöz, benne volt, a Costa Concordia esetében pedig egyértelmű az eset.
Az utazást szervező iroda ugyanakkor szintén élhet a kártérítési igényével, amit afelé a cég felé tud érvényesíteni, amellyel, mint külföldi partnerrel szerződött, így a dominóelv szerint, alulról fölfelé jelentik be ilyen irányú igényeiket a lánc tagjai. Így a Costa Concordiát üzemeltető hajótársaságnak – mivel egyértelműen az ő alkalmazottjuk, Francesco Schettino kapitány hibás manővere miatt következett be a tragédia – az egyébként biztosított hajójuk elvesztésén kívül várhatóan jelentős összegű kártérítési igények miatt főhet a feje.
Más lenne a helyzet, ha a baleset nem a szerződésben foglalt programok alatt éri az utasokat, teszem azt, az egyiptomi buszbaleset áldozatai nem a reptéri transzferjárattal, hanem egy helyi válallkozás által működtetett busszal, fakultatív program közben sérülnek meg. Ebben az esetben viszont mindenképpen az illetékes külföldi társaságnak, egy ottani ügyvéd segítségével kell benyújtani a kárigényt, hiszen szerződés itt is él: csak éppen nem magyar céggel. Ez a helyzet állt fenn például a két évvel ezelőtti philadelphiai hajóbalesetnél is: ott a vétkes uszályt üzemeltető cégnek kell kártérítést fizetnie.
Az amerikaiak harcra készülnek
Az ügyvédek országaként ismert Egyesült Államokban ugyanakkor véres persorozatra készülhet a miami székhelyű hajózási társaság. Az egyik ottani ügyvédi iroda ugyanis már felhívásban várja a Costa Concordián utazókat, hogy egy közös perben dollármilliókat gombolhassanak le a cégről. Álláspontjuk szerint ugyanis egyedül a hajózási társaság a felelős a tragédiáért - Schettino hibája, a mentési gyakorlat elmaradása, a hajó elhagyására utasító jelzés késleltetése, ráadásul a Costa Cruises vérig is sértette a kárvallottakat a kedvezményes utazásra vonatkozó ajánlatukkal - és mindent meg is tesznek azért, hogy ezt a bíróság előtt is bizonyíthassák. Ahogy közleményükben fogalmaznak: ügyvédi munkadíjat egyáltalán nem is kérnek, elég nekik a sikerdíj, vagyis a megítélt kártérítési összeg egy bizonyos százaléka. Miután a hajón úgy négyezer utas tartózkodott, vélhetően jó néhány tucatnyi amerikai állampolgár is köztük lehetett, és néhány milliós fejenkénti kártérítéssel így egész tisztességes ügyvédi honoráriumhoz juthatnak.