Egész Belgium gyászol, a rádiók csak zenét sugároznak, a szülők pedig katonai repülőgéppel utaznak a baleset helyszínére. Szerda kora délutáni információk szerint 17 gyereket nem sikerült még azonosítani. A túlélők közül többen már beszéltek a szüleikkel, egy belga kislány telefonon érte el az apukáját. „Hirtelen sötét lett, és egy nagy csattanást hallottam. Az ülések a levegőben repültek, és én beszorultam két ülés közé" – idézte egyiküket a Le Soir belga újság.
A kislánynak eltört mindkét lába és az egyik karja is. Mások nem voltak ilyen szerencsések, jelenleg három gyerek fekszik kómában. A kórházban fekvő áldozatokat az orvosok mellett pszichológusok is segítik.
A Le Nouvelliste beszámolója szerint elsőként egy wallisi nő érkezett a helyszínre. "Még senki nem volt ott, se a tűzoltók sem a mentők. Nem tudtam semmit tenni a gyerekekért, csak segítséget hívtam. Azóta is gyötör a lelkiismeret, hogy mit tehettem volna még, bár a mentők azt mondják, mindent megtettem amit lehetett. Még mindig magam előtt látom a gyerekek arcát a buszban. Nem tudtam élnek-e vagy halottak. Mindent vér borított. Az egész olyan volt mint egy borzalmas horrorfilm".
A belga és a svájci hatóságok egyaránt arra gyanakszanak, hogy a sofőr fáradtsága vagy elalvása okozhatta a tegnap esti buszbalesetet, melyben 28-an, köztük 22 gyerek halt meg.
Renato Kalbermatten, a wallisi rendőrség sajtószóvivője a Tages Anzeigernek nyilatkozva elmondta, jelenleg csak az biztos, hogy a sofőr elvesztette uralmát a jármű felett, egy szegélykőnek csapódott, majd a busz frontálisan belecsapódott az alagút falába.
A baleset kedden 21:15 körül történt, a mentés reggel 5-ig tartott. Több gyereket helikopterrel szállítottak kórházba. A svájci mentők felkészültségét mutatja, hogy bár ilyenkor csak egy helikopter van készenlétben, 40 percen belül 4 helikoptert sikerült mozgósítani. Az áldozatok közt 10 holland gyerek is van, ezt Mark Rutte holland miniszterelnök is megerősítette. A legutóbbi hírek szerint a holland áldozatokon kívül egy német és egy lengyel is meghalt.
A busz minden biztonsági előírásnak megfelelt, minden ülés biztonsági ővvel volt felszerelve, és az elsődleges vizsgálatok szerint a sofőrök is betartották a pihenőidőket.
A gyerekek két belga általános iskola tanulói voltak, a szülők ma reggel az iskoláknál várták a híreket gyerekeikről. A hozzátartók egyenesen a gyerekek iskolájából külön busszal indultak nem sokkal 12 előtt Melsbroek reptérre, ahonnan katonai repülőgéppel szállítják őket Svájcba. A repülőkön 82 szülő érkezik Svájcba – áll a belga külügyminisztérium közleményében. Az utazás alatt pszichológusok és keresztény lelkisegítők kísérik a hozzátartozókat.
A svájci Blick információja szerint a gyerekek egy blogon keresztül tartották a kapcsolatot a szüleikkel. Az egyik bejegyzésben valaki azt üzente a szüleinek: "Helló Mama, Helló papa! Itt minden szuper. Hiányoztok. Itt útlevél kell, képzeljétek! Szerdán találkozunk!"
A mentés egész éjszaka tartott, 200 mentő, tűzoltó és egyéb szakember dolgozott a mentésnél, az áldozatokat hét helikopterrel szállították négy kórházba. A mentésben résztvevőket megviselte a tragédia, ők szintén kapnak pszichológiai segítséget. Többen könnyeikkel küzdöttek a mentés során.
A flamand miniszterelnök, Kris Peeters és a belga miniszterelnök, Elio Di Rupo szintén a helyszínre utaznak. Arról még nem döntöttek, hogy II. Albert belga király felkeresi-e a helyszínt.
A belga külügyminiszter – aki jelenleg Vietnámban tartózkodik – arról tájékoztatta a sajtót, hogy nagy a bizonytalanság a hozzátartozók közt, mivel az áldozatok azonosítása még nem történt meg, ezért sokan még nem tudják, életben van-e a gyermekük.
A belga minisztérium egy speciális különítményt küld Svájcba, az áldozatok azonosításának az elősegítésére. A különleges egység nagy valószínűséggel DNS-vizsgálatok alapján azonosítja az áldozatokat. Az ügyben a svájci és a német rendőrség folyamatos kapcsolatot tart egymással, közölte Joëlle Milquet belga belügyminiszter.
A gyerekek három busszal utaztak Svájcba, a gépjárművek konvojban haladtak. A másik két busz utasait nem érintette a baleset.
Az alagutat, ahol a baleset történt, 1999 novemberében adták át, és naponta 15.000 autó halad át rajta. Az A9 autópályán található alagúton kétszer két sávban haladhatnak a gépjárművek. Szembejövő forgalom nincs, és 100 km/h a megengedett legnagyobb sebesség. Az alagút harmadánál van az a vészleálló, ahol a baleset történt és ahová a busz csapódott.
Az ADAC német autóklub "jó" besorolást adott egy 2005-ös tesztben az alagútnak. Marion-Maxi Hartung ADAC-szóvivő szerint az alagút megfelelt minden előírásnak és rendelkezett azokkal a felszerelésekkel, amelyek a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlenek.