“Sértő, és alkalmatlan arra, hogy közterületen használják” – ezzel az érveléssel tiltotta meg kilenc év után február legvégén a brit reklámfelügyelet, az ASA a Sofa King nevű kanapécégnek, hogy a szlogenjét használja, írja a New York Post.
A northamptoni cég 2003-ban alakult, azóta használják a Sofa King - Our Prices Are Sofa King Low szlogent, ami magyarul nagyjából annyit jelent, hogy Kanapékirály - Az áraink kibaszott alacsonyak. Köszönhetően annak, hogy a Sofa King kiolvasva nagyjából so fucking, ami viszont az angolban azt jelenti, hogy kibaszottul. Ezt a vicceskedő szlogent elégelte most meg a reklámfelügyelet.
A reklámfelügyelet három panasz hatására tiltotta be a szlogent. A panaszok azután érkeztek, hogy a kanapécég egy helyi újságban is a szlogenjével reklámozta magát. A reklámhatóság egy korábbi állásfoglalásában azt mondta ki, hogy a “fuck” (baszni) szó semmilyen formában nem szerepelhet reklámokban, még akkor sem, ha kapcsolódik a termék nevéhez.
A cég azzal védekezett, hogy mindig is ez volt a szlogenjük, és utoljára 2004-ben érkezett néhány rendőrségi bejelentés a szlogen miatt, de nem kellett megváltoztatniuk, nem érzik, hogy túl sok embert sértenének vele. Mindenesetre most eleget kell majd tenniük a reklámfelügyeletnek.
Mamut erekció és pita
Hasonló cégek léteznek, amelyek direkt választanak valamilyen obszcén vagy annak tűnő nevet maguknak, hogy így keltsék fel a potenciális vásárlók figyelmét. A legnagyobb ilyen cég talán a French Connection UK nevű ruhamárka, amelyik FCUK-nak rövidíti magát.
Ennél jobban viszont nem játszanak rá arra, hogy a cég neve hasonlít a fuck szóra, pláne, hogy a megcélzott közönség sem feltétlenül az, amelyik olyan ruhákat szeret hordani, amin azt szerepel, hogy bszad meg.
De nem mehetünk el amellett az építőcég mellett sem, amelyik egy mamutról nevezte el magát. Ők a Mammoth Erection vagyis Mamut Merevedés/Építmény kihasználva az angol erection szó többértelműségét. Egyébként ez a cég is rájátszik a dologra a szlogenjében. Nincs túl kicsi vagy túl nagy munka számukra, hirdetik az oldalukon.
Hasonló nevekkel operáló cégek itthon is vannak. A legszórakoztatóbb talán az egyik hipermarket parkolójában üzemelő és a Sziget fesztiválra is kitelepülő gyrosos, amelyiknek Anyám pitája a neve. A céget kerestük, hogy megtudjuk, a vicces név milyen hatással volt a népszerűségükre és a bevételeikre, de egyelőre nem tudtuk őket elérni.
A direkt obszcén cégnevek között meg kell említenünk egy fiktív céget is, amelyik a Simpson-család egyik epizódjában szerepelt, és az obszcén cégnév magasiskolája. A részben a Sneed's Feed & Seed (Sneed élelmiszer és vetőmag boltja) nevű bolt szerepelt, amelynek cégére alatt a Formely Chuck's (Korábban Chucké) felirat volt. A Sneed, feed, seed analógiát az előző boltnévre, a Chuckra alkalmazva a Chuck's Fuck and Suck (Chuck baszó- és szopóboltja) nevet kapjuk.
Nem mindig direkt obszcén
A jellemzőbb viszont az, hogy egy cég, esetleg termék neve egy véletlen miatt válik adott nyelven viccessé, obszcénné. Az egyik ilyen például a Hyundai egyik kisautója, amit a legtöbb helyen Hyundai Get néven hoztak forgalomba, Magyarországra viszont Hyundai Getz néven érkezett. A Totalcar nem is habozott lecsapni a magas labdát az autóról szóló cikkében.
Hasonló a helyzet az egyik, magát mostanában sokat reklámozó szivattyúcéggel, a Grundfossal, amelynek neve magyarul nem annyira találó, pláne, hogy egy olyan cégről van szó, amelyik szivattyúkat gyárt, hogy azokkal dolgokat szippantsanak fel mélyről. Vagy talán éppen ezért találó, ki tudja? Mindenesetre a dán Grundfos a világ egyik legnagyobb szivattyúcége.
Nem obszcén, de magyarul szintén nem szerencsés a Gas Jeans This is Gas szlogenje, ami magyarul annyit tesz, hogy ez gáz. Pedig biztosan nem arról van szó, hogy az olasz cég kemény önkritikával élne, és véleményt alkotna a termékeiről.
Végül emlékezzünk meg a Petőfi Csarnokról, ami régen csak a szlengben létezett a picsára hasonló PeCsa néven, mára viszont ez lett az anyakönyvezett neve. Azután, hogy az átalakítás után a Pecsa Music Hall nevet kapta.
Aki mélyebben el szeretne merülni a témában, az erre talál egy listát néhány létező, de nagyon elbénázott honlapcímről, erre pedig a Chive gyűjtését egy csomó szerencsétlen márkanévről.