Kate Middletont Franciaországban topless sikerült lefotózni egy kastélyban a múlt héten. Véletlen egybeesés, de Franciaország két legfontosabb lesifotósának a hétvégén nyílik kiállítása Párizsban. A munkájukról is beszéltek: sokszor menekültek, rendőrök is lőttek rájuk.

Egyelőre nem tudni, hogy ki és kinek a megbízásából készítette a Franciaországban nyaraló Kate Middletonról a topless fotókat, de az biztos, hogy a képek az idei év legfontosabb lesifotói között szerepelnek már most. A botrányt, amit a képek okoztak, már most a Diana hercegnő halálával végződő fotóshadjárathoz hasonlítják.

A legújabb királyi botránnyal párhuzamosan, de attól teljesen függetlenül nyílik meg a hétvégén a párizsi Palais Tokyoban Franciaország talán két legfontosabb lesifotósának a kiállítása a munkájukról. A fotósok természetesen a legnagyobb kalandokat is felelevenítették a Parisiennek, amelyekből nem hiányoznak a nagy lóvék, nagy menekülések, lövöldözések sem.

Pascal Rostain és Bruno Mouron jellemzően az egyik legnagyobb francia bulvárlapnak a Paris Matchnak teljesített feladatokat, politikusokat, színészeket, nemesi sarjakat figyeltek és fotóztak az évtizedek alatt.


Deux paparazzis s'exposent au palais de Tokyo by leparisien

A mostani esethez hasonló fogásuk is volt a pályájuk alatt.Ők voltak azok, akik Stéphanie monacói hercegnőt topless fotózták le Mauritiuson. A képekért mai áron számolva 120000 eurót (33 millió forint) kaptak egy olasz magazintól, ami a képeket közölte. A monacói hercegi családnak akkor is keresztbe tettek, amikor sikeresen fotózták le Caroline-t Saint Tropez-ban, ahogy Guillermo Vilas teniszezőt öleli 1982-ben. Több mint ötven újság hozta címlapján a képeket.

Az is elég híres képük lett, amikor teljesen véletlenül belebotlottak Mick Jaggerbe 1979-ben a Bois de Boulogne-ban. Jagger először spontán táncolni kezdett a barátnőjével, Jerry Hallal, Rostain lefotózta őket, majd amikor a zenész észrevette, hogy lefotózták, megdobta a fotóst egy csészével, aztán még eggyel , aztán még eggyel, végül egy üveg pezsgőt vágott hozzá. “Abban a pillanatban tudtam, hogy lefotóztam a rock and roll-történelem egy darbját” - emlékezett vissza Rostain a képekre. A legtöbb helyen egyébként azt írják, hogy a képek nem 79-ben, hanem 80-ban készültek, de talán nem is ez a lényeg.

Persze, voltak helyzeteik, amikor nem annyira a jókor, jó helyen taktika jött be, hanem az, hogy kitartóan várakoztak. 2005-ben Cécilia Sarkozyt, a volt francia elnök volt feleségét és Richard Attias üzletembert kellett lefotózniuk New Yorkban , amikor elindult a pletyka, hogy Sarkozyné összejött az üzletemberrel.  “Megvolt a címűk, három napon keresztül egy kórház előtti padkán ültünk. Éppen sérült volt a térdem, ezért volt rajta egy kötés, úgyhogy észrevétlenül ülhettem ott. Egyik reggel, nagyon korán, megjelentek együtt” – mesélt Mouron arról, hogy készült el a fotó.

De nem ez volt a leghosszabb várakozás. 1980-ban két hónapon keresztül jártak Párizsba és New Yorkba, meg vissza, hogy le tudják fotózni Isabelle Adjanit az akkori vőlegényével, Warren Beattyvel. A fotót végül New Yorkban tudták megcsinálni, hajléktalanokkal osztoztak a Pierre hotel előtt egy padon, és úgy várták a párt, hátha megjelenik majd.

A legveszélyesebb küldetésük viszont az volt, amikor szintén a Paris Match megbízásából mentek az Egyesült Államokba 1982-ben, hogy lefotózzák a Szovjetunióból megszökött orosz írót, Alekszandr Szolzsenyicint, aki az FBI védelme alatt az Egyesült Államokban, Vermontban rejtőzködött családjával egy erdő közepén egy magas kerítésekkel körbevett házban. “Terepszínű ruhát vettünk, és nem foglalkoztunk a 'Belépni tilos, magánterület!' táblákkal, amiket az amerikai fotósok tiszteletben tartottak. Egy kis patakban gázolva kerestük meg a helyünket, és felmásztunk egy fára. Egyszercsak egy teniszlabda hangját hallottam, közelebb mentem, és láttam, hogy Szolzsenyicin a fiával teniszezik. Megcsináltam a képeket. De a gyerek meghallotta a gép hangját, és riadót fújt. Futva menekültünk, miközben a rendőrök lőttek ránk” – mesélték.

A két veterán fotós még ma is készen áll a munkára, mindig maguknál hordják a gépeiket, de igazából a lesifotózás hőskorát, a 70-es 80-as éveket szerették a legjobban. “Ezek a képek annak bizonyítékai, hogy a hírességek még akkor is bírtak valamiféle eleganciával, amikor behatoltunk az intimszférájukba. Jaggertől Mitterand-ig, Stephanie hercegnőtől Brandóig. A való életben fotóztuk őket, beállítások és sajtósok nélkül” – foglalta össze Rostain a munkájukat.

Olyan is akadt, amikor nem lesifotókat készítettek, Rostain egyik leghíresebb képe az lett, amikor megkérte barátját, Serge Gainsbourg-t, hogy lefotózhassa a barátnőjével és az újszülött gyerekével együtt . “Ok – mondta Gainsbarre –, de akkor mindenki legyen pucér! Úgyhogy teljesen levetkőztem én is, és egy létráról megcsináltam róluk a pucér képet” – mondta Rostain. A kép végül úgy jelent meg a Paris Matchban, hogy a fotós megkérte Gainsbourg-ékat, hogy legalább valami nadrágféleséget vegyenek fel, mert anélkül nem jelenhet meg a kép. A kiállítás többi képéből erre talál egy válogatást >>>.