Már több mint 20 ezer ember osztotta meg Facebookon azt a történetet, amit egy debreceni szolárium posztolt, és az anya-fia szeretetről szól. A hozzászólások alapján többeket megríkatott a megható történet. A poszt sikerét azzal lehet magyarázni, hogy az érzelmekre kattintunk sokan, az ilyen posztoknak viszont nincs kézzelfogható gazdasági haszna.

A debreceni Kiwi szolárium nem egy átlagos szolárium, a debreceni Kiwi szolárium az a szolárium, amelyiknek a keddi facebookos posztját olvassa kis túlzással fél Magyarország. A szolárium a facebookos kommunikációjában azt a taktikát követi, hogy cuki/érdekes képek, megható történetek közé becsempészi a saját, konkrét ajánlatairól szóló posztjait. Egész sok, több mint hétezer rajongót szereztek így maguknak.

Ennek ellenére nagyon meglepő, hogy a kedden kirakott, az anya-fia szeretetről szóló posztjukat már több mint 20 ezer ember osztotta meg, több mint kétezren lájkolták, és több mint 150 hozzászólás keletkezett a poszt alatt. A sokak számára szívszorító történetet erre tudja elolvasni, ha még nem találkozott vele.

A szolárium rajongóinak száma nem nőtt meg jelentősen a poszt publikálása óta, körülbelül kétszázzal többen lájkolják az oldalt, mint tették ezt néhány nappal ezelőtt. A szoláriumstúdió tudatosan használja a Facebookot az imidzsépítésre, de azért őket is meglepte, hogy ez a posztjuk mennyire népszerű lett.

Az érzelmek a siker kulcsai

"A Facebook oldalunk nagyjából áprilisban indult, ami azt illeti, teljesen tudatos kommunikáció. Az elején egy applikációval alapoztuk meg a törzsét az egésznek, nagyjából 5800-nál ált meg májusban. A jelenlegi lájkszám szerintem teljesen jó, mivel helyi, lokális üzletről van szó és nem országos lefedettségű, bár tényleg nagy hangsúlyt is fektetek egy minőségi bázis létrehozására. A Facebook nagyon jó csatorna a kommunikációra, de tapasztalatok szerint elég óvatosan kell bánni a posztokkal, nagyjából csak 90-10 %-os arányban használjuk fel a saját promócióinkra, ellenkező esetben teljesen unalmas, érdektelen, szürke oldallá válnánk, ugyanis valljuk be őszintén, a szoliakciókra nem kíváncsi az ember napi szinten, sőt heti szinten sem" – mondta a stúdió üzemeltetője, Nagy Ádám.

A cuki/érdekes képeket és a megható történeteket viszont nem alapvetően a látogatottságuk növelésére teszik ki. "Megmondom őszintén, nem gondoltam volna, hogy ilyen népszerűsége lesz, nem erre számítottam egyáltalán, arról nem is beszélve hogy nem "promoted post". Szerintem egyértelmű, hogy mindenkinek a szívébe talált a történet, vagy teljesen megüti az embert és a fejéhez kap, hogy uramatyám milyen egyértelmű dologról van szó, mégis sokszor elhanyagoljuk, vagy pedig "fikázó" kommentet kap, (bár kicsi,1-2%os ez az arány), tehát nagyon megosztó.
Személy szerint is nagyon szeretem ezeket a motiváló történeteket olvasni! Szeretet, külsőség, hiány, küzdés, bukás, talpra állás, mind mind közhelyek, amik viszont ezekkel a történetekkel egy új értelmet kapnak és így lesz igazán mondanivalója" – tette hozzá Nagy.

Az Online Marketing blog szerkesztője, Berényi Konrád szerint szép teljesítmény, és hasznos is lehet, ha egy cég ennyi embert meg tud szólítani, de igazán nagyot azok tudnak szakítani egy-egy ilyen népszerű poszttal, akiknek a szolgáltatása nem helyhez kötött.

“A szolárium, amelyikről szó van, szinte kizárólag ilyen érzelmes bejegyzéseket oszt meg – ez alapvetően nem baj, de az emberek fejében annyit tud így csak elérni, hogy a neve ismert lesz. Persze ez is fontos hatás, de mindenképpen megkívánja, hogy valamivel ki is egészítse ezt a fajta kommunikációt, például egy-egy olyan bejegyzéssel, ami a konkrét szolgáltatásokról szól, és az ilyen bejegyzést érdemes kiemelni (pénzért). Ezt most nem látom, hogy megtörténne.
Egyébként elsősorban olyan cégeknek érdemes ennyire széles körben terjedő tartalmakkal dolgozni, amelyek ügyfélköre nem lokális, vagy az egész országból elérhető: ilyenek lehetnek például webáruházak, webes szolgáltatások, üzlethálózatok” – mondta a szakértő a Velvetnek.

Kézzelfogható haszon nem is származott a posztból a szoláriumnak, de a cég megismertetéséhez nagyon jól jött. "Ami fontos, hogy nagyon sok emberhez eljutott az üzenet, és való igaz, hogy az oldal látogatottsága és interaktivitása is megsokszorozódott, ideértve a blogunkat is. A szoláriumban, tehát az üzleten belül lényegében nem érződik, egy ilyen történet nem azt váltja ki az emberből, hogy akkor gyorsan szolizzunk egyet. Viszont én úgy gondolom, hosszútávon mindenképp pozitívan sülhet el" – mondták a szolárium részéről.

A poszt sikerének a kulcsa egyébként a poszt tartalma, a megindító, érzelmes történet. “A közösségi médiában az olyan tartalmakat szeretjük megosztani , amelyek érzelmeket váltanak ki belőlünk. Az mindegy is, milyen érzelmet: örömet, bánatot, elérzékenyülést, esetleg haragot, dühöt. A kulcs az érzelem. Ha magas az érzelmi töltete egy bejegyzésnek, képnek, videónak, akkor szívesen kattintunk a megosztás gombra – igazából az nem is számít, ki volt az, akitől kaptuk. Így egy-egy érzelmes bejegyzés nagyon sok emberhez eljut, azt elolvassa a Facebookon (pl. a saját üzenőfalán), és olvas tovább, be se lép a tartamat eredetileg elhelyező oldalára. Így tehát jelentősebb hozzáadott értéke a bejegyzésnek az eredeti oldal felé sokkal kisebb, mint ahány embert valójában elértek” – mondta Berényi Konrád szakember.

Egy szolárium, ahol tud, segít

A szolárium igyekszik nagyon naprakészen használni a közösségi média nyújtotta eszközöket, még akkor is, ha a szolárium nem feltétlenül az a terület a szépségiparon belül, ahol a vásárlókkal mindenképpen napi kapcsolatot alakítanak ki.

"A stúdió tevékenységét is összekötjük egyébként "nemes" – megint csak közhelyesen hangzik, de nem kis tartalom van mögötte – célokkal, legutóbb egy állatmenhelyen segítettünk. Közel 100 kg szárazeledelt és egyéb finomságokat sikerült összegyűjteni a gazdátlan állatoknak. Karácsonykor pedig egy árvaházon szoktunk segíteni, tavaly tíz, óriási zsáknyi ruhát és játékot sikerült ugyancsak a vendégeink és a stúdió segítségével közösen összegyűjteni, az otthonvezető nem kis meglepődöttségére" – mondták a szolárium részéről.

Nem új a történet

A posztban szereplő történet egyébként egyáltalán nem magyar, csupán magyarul van. A vázolt szituáció nem túl életszerű Magyarországon (előre kifizetett éttermi számla), rövid keresgélés után kiderül, hogy a történet tényleg nem magyar, és egyáltalán nem is új.

A Snopes arra jutott, hogy a történet először 1995-ben jelent meg a Reader's Digest amerikai kiadásának októberi számában, “A másik nő az életemben” címmel. Ez még nem a mostani formájában megosztott sztori volt, hiányzott belőle a nagy csattanó, hogy a posztban szereplő anya a fiával elköltött vacsora után néhány nappal meghal szívrohamban. Ez a sztori nem annyira az anya-fia szeretetről, mint inkább a boldog házasság feltételeinek megteremtéséről szólt.

Az internet elterjedésével a történet a Reader's Digest után megjelent a különféle fórumokon, 2005-ben pedig már az a verzió keringett az angol oldalakon, amelyiket a debreceni szolárium is megosztott. Azt nem tudni, hogy pontosan mikor egészült ki a szívszorító csattanóval, de az biztos, hogy így lett igazán kerek, igazán sok érzelmet kiváltó.