Legutóbb egy Harlem shake-et járó bányászbrigád járta meg a hirtelen jött, internetes népszerűséggel. Korábban Magyarországon is előfordult már többször, hogy azután, hogy valaki híressé vált az internetezők között, kirúgták a munkahelyéről, mint a vicces BKV-s sofőrt, vagy évekkel korábban egy Vodafone-dolgozót, aki beszólt a T-Mobile-nak.

A Harlem shake az utóbbi idők leggyorsabban kínossá váló mémje volt, de azt a 15 ausztrál bányászt, aki előadta ezt a táncot, nemrég nem azért rúgták ki, mert rossz az ízlésük, hanem azért, mert egyáltalán szórakoztak. Pedig a videójuk nagyon népszerű, alig néhány nap alatt közel egymillió letöltést gyűjtött össze Youtube-on.

De nem az ausztrál munkások az egyetlenek, akiket azután rúgtak ki, hogy hirtelen híressé váltak az interneten. A Buzzfeed közölt a témában tartalmas összeállítást, amiből kiderül, hogy alapvetően két dologért szokták kirúgni az elhíresült dolgozókat. Ha valami teljesen ártalmatlan, viccesnek szánt dolgot csinálnak, vagy ha valami kifejezetten bunkót. A lényeg, hogy mindkettő mögött elfér az az indoklás a cég részéről, hogy a dolgozó rossz fényben tüntette fel a munkahelyét

Ártalmatlan poénok

Kirúgták például annak a kaliforniai strandnak szinte a teljes személyzetét, ahol az úszómesterek saját videoklipet gyártottak a Gangnam Style-hoz. Pedig jól látszik, hogy a felvételeket munkaidőn kívül készítették. Bár, lehet, hogy pont ez volt a probléma. A történeti hűséghez hozzátartozik, hogy nem sokkal később a strand visszavette a kirúgott alkalmazottakat, de ők testületileg felmondtak utána, nem akarták magukat megalázó helyzetbe hozni.

Hasonló történt tavaly nyáron Budapesten is, ahol egy, a BKV megtépázott imidzsét próbálta javítani egy buszsofőr, aki a szépséget kereste a saját munkájában, ezért például vicces beszólásokkal szórakoztatta az utasait. A BKV-nál úgy látszik fontos, hogy az embereknek ne legyen szimpatikus a cég, nem véletlenül rúgták ki a cuki bajuszos bácsit és a vicces buszsofőrt sem.

Talán a leginkább elhíresült ilyen magyar eset egyébként az volt, amikor a Vodefone hivatalos Twitter-oldalát kezelő marketinges tényleg viccesen reagált a nagy konkurens T-Mobile hálózati problémáira.  „A hálózati problémával kapcsolatban lesz hivatalos tájékoztatás. Türelmeteket kérjük!" – írta a T-Mobile Twitteren a 2009-es nagy decemberi leállása idején. „Ok, csörögjetek ránk!” – válaszolta a Vodafone szintén Twitteren, ami a helyzetből kihozható maximális poén. Egészen príma vicc, de a Vodefone marketingesét, aki a Twittert is kezelte, kirúgták, mert úgy értékelték, sportszerűtlenül reagált a konkurencia problémáira.

John Toomey is a humora miatt maradt munka nélkül tavaly karácsonykor. A San Francisco-i Macy's áruház Mikulása hosszú évtizedek óta dolgozott Mikulásként az áruházban, kisebb helyi hírességgé vált az évek során. Tavaly viszont egy túl érzékeny párral akadt dolga, amelynek tagjai kiakadtak azon, hogy a Mikulás pajzán poénokat mond a felnőtteknek.

Bunkó munkatársak

A Buzzfeed összeállításában az a massachusettsi férfi talán a legnagyobb bunkó, akit a napokban rúgtak ki. Hókotróként dolgozott, és levideózta, ahogy dolgozik. A munkája pedig abból állt, hogy örömmel borította be a letolt hóval az út szélén álló, nagy nehezen kiásobb parkoló autókat. A munkájára szükség volt, mert ha mások nem, hát a mentők és a tűzoltók számára járhatóvá kellett tenni az utcákat, ami a kirúgását okozta az az volt, hogy kijezetten élvezte a videó alapján, hogy megkeserítheti egy pár ember napját azzal, hogy beborítja hóval a kocsikat.

Ha az embernek munkája során más embereket kell kiszolgálnia, akkor különösen szerencsétlen, ha bunkó. Az orosz Aeroflot egyik munkatársát azután rúgták ki, hogy elterjedt egy kép az interneten, amin a stewardessek helyéről mutat be az utasoknak.

De a legrosszabb, ha az ember a saját munkáltatóját szidja úgy, hogy azzal híressé válik. Nem kellett sokáig nyomozni azután a Starbucks-dolgozó után, aki a kávézóláncot pocskondiázta egy Youtube-ra feltöltött számában, mert a dal elején bemondta a teljes nevét. A munkáltatói viszont sokáig nem találták meg a dalt, így azt már kb. 300 ezren töltötték le, mire felfedezték.

A kaliforniai Pizza Kitchen egyik dolgozója után viszont kellett egy kicsit nyomozni 2009-ben. A cég dolgozója egy népszerű Youtube-blogger volt, aki a pizzeria hivatalos Twitter-oldalán posztolt arról, hogy milyen rosszak az új egyenruhák. Miután a cég kiderítette, hogy ki élt vissza a Twitter-oldallal, a bloggert azonnal kirúgták.