Ralisok illegális lezárása és tesztelgetése miatt következhetett be csütörtökön az az ütközés, amely során a Hende Csaba honvédelmi minisztert szállító autó karambolozott. Habár akadt, aki azt állította, hogy nincs más mód a raliautók tesztelésére, egy sportbíró azt mondja, hivatalos lezárással, és némi többletköltséggel elkerülhető lett volna az ütközés.

Hende Csaba honvédelmi miniszterrel együtt öten sérültek meg abban az autóbalesetben, ami csütörtökön délután öt óra tájt történt a Szécsényt és Hollókőt összekötő 2122-es úton. Az elsődleges vizsgálatok szerint nem a honvédelmi minisztert szállító autó sofőrje volt a hibás, hanem egy raliversenyző-páros, akik a hírek szerint engedély nélkül le akartak zárni egy szerpentines szakaszt.

Nem a miniszteri autó sofőrje hibázott

Szemtanúk arról számoltak be az MTI-nek, hogy a honvédségi autó megkülönböztető jelzést használva kerülte ki az illegális lezárást jelző embert, majd nem sokkal később karambolozott a ralisokkal. A raliversenyzőt az M1 Híradója szerint eddig több mint hússzor büntették meg gyorshajtásért, jelenleg hat eljárás folyik ellene hasonló ügyekben. Szemtanúk szerint Hende Csaba a baleset után a saját lábán szállt ki az autóból. A helyszínről mentőhelikopter szállította őt és a raliversenyzőt a budapesti Honvédkórházba.

Hendének a balesetben a válla sérült meg, de sem műteni, sem gipszelni nem kellett, a ficamát pedig hamar rendberakták, így pénteken már haza is engedték, akárcsak a miniszteri autó másik két sérültjét, közölte az MTI. Hende Csaba tanácsadója zúzódásokat, a miniszteri autó sofőrje pedig szegycsonttörést szenvedett. Még megfigyelés alatt tartják a Hendéhez hasonlóan mentőhelikopterrel kórházba vitt ralist, aki fedett hasi sérülést szenvedett. Az MTI értesülése szerint az autóbaleset ötödik sérültjét, az autóbalesetet feltehetően okozó raliautó navigátorát a balassagyarmati Kenessey Albert Kórház traumatológiai osztályán ápolják súlyos sérülésekkel.

"Nincs más lehetőség kocsit tesztelni"

A Velvet úgy tudja, hogy a miniszteri autó Vincze Marci raliversenyzővel karambolozhatott. Egy névtelenséget kérő ralis lapunknak azt mondta, Vincze vezeti a Rally Túra Egyesület bajnokságot, valószínűleg a következő futamra készülhettek. "A félhivatalos utánpótlás bajnokság most hétvégén lesz az RTE bajnokság következő futamán, Vác környékén, valószínűleg arra készültek, próbálgatták a kocsit. Bevett szokás, hogy elmegyünk valami nem túl forgalmas, kacskaringós útra. Lezárjuk elején-végén haverokkal, ami azt jelenti, hogy odaállnak kocsival, és megkérik azt, aki épp oda menne, hogy várja meg amíg odaér a versenyautó, nehogy szembetalálkozzanak. Nincs más lehetőség kocsit tesztelni...gondolom ebben az ügyben a politikus nem akart megállni, megszívta" – magyarázta a névtelenséget kérő ralis.

Hát akkor íme pár opció

Mást gondol az ügyről a Velvetnek nyilatkozó sportbíró. "Reális, hogy így történhetett, de nem voltam ott, nem tudom. Hozzáteszem azonban, hogy az, aki azt mondta, hogy nincs lehetősége másképp tesztelni, hazudott. Nyilván pénzért, és minimális előrelátással hivatalosan is le lehet zárni egy szakaszt (ez esetben ugye a rendőrségi zárással nem történt volna meg a baleset). Pontosan nem tudom, mi ennek a költsége, de biztos, hogy egy verseny költségvetéséhez viszonyítva elfogadható összeg, a legtöbb versenyző így szokta csinálni, nem minden ralis közveszélyes idióta. Jellemzően nem azok, de mindig van egy el nem hanyagolható kisebbség, aki így szokta csinálni" – tájékoztatott.

Nemcsak hivatalos lezáratásra van mód, de pálya is bérelhető egyebek mellett Visontán. Ez fél napra körülbelül tízezer forintba kerül, de ennél úgyis többet autóznak el üzemanyagban. "Ezeknek a pályáknak a hátránya, hogy messzebb vannak, valamint a karakterisztikájuk másabb, mint a versenyé, ezért a beállítás kevésbé pontos, inkább az autó helyes működését lehet kipróbálni. Ezért szoktak inkább a versenyhez hasonló útszakaszt kibérelni hivatalosan."

További opciók is vannak, mint például a magánterületen gyakorlás. Régi bányák, bezárt gyárak, laktanyák, telephelyek vagy repterek is alkalmasak lehetnek a tesztelésre, mindössze engedélyt kell kérni rá a tulajdonostól. "Ezen kívül több verseny rendezője is tart hivatalos tesztet, ahol jelképes összegért lehet a versenypályákhoz hasonló pályán tesztelni, olyan biztosítással (sportbírók, mentő, rendőri zárás), ami megegyezik a verseny biztosításával. Jelen esetben, úgy tudom, erre nem volt lehetőség" – közölte forrásunk, és megjegyzésként hozzáfűzte: "Szép is lenne, ha egy olyan sportban, amiből hivatalos magyar bajnokság van, nem lenne lehetőség a hivatalos tesztelésre." A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság az üggyel kapcsoatban csak annyit közölt: a balese körülményeit szakértők bevonásával vizsgálják, további tájékoztatást akkor adnak, ha lezárták a vizsgálatot.