Egy föld alatt futó kábel zárlatos lett, emiatt hibásodott meg a vasúti biztosítóberendezés a hétfői monorierdei vasúti tragédia előtt. Az Intercity mögött haladó vonatnak 110 helyett csak 15 km/órával lett volna szabad haladnia. A szakemberek szerint, ha a személyzetek követik a szabályokat, elkerülhető a tragédia.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet a baleset után megkezdte a szakmai vizsgálatot, melynek során megállapították, hogy egy föld alatt futó kábel zárlata miatt hibásodott meg a vasúti biztosítóberendezés Monorierdőnél. Az üzemzavar már a hétfői vasúti szerencsétlenség előtt egy órával bekövetkezett.

Készítette: Kis-Guczi Péter (Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság)

Csak 15 km/órás sebességgel haladhattak volna

A helyszíni szemlén bebizonyosodott, hogy amikor a vonatok elhagyták a baleset előtti utolsó állomást, Pilist, akkor olyan jelzést kaptak, ami utalt az előttük lévő szakaszon a biztosítóberendezés működésképtelenségére. A jelzés szerint a vonatoknak a hibajel feloldásáig 15 kilométeres óránkénti sebességgel lehetett volna haladniuk. Az úgynevezett vonatbefolyásoló berendezésnek pedig meg kellett volna állítania automatikus befékezéssel azt a vonatot, amely ezt a sebességhatárt túllépi. A személyvonat azonban - bár üzemképes volt az automata megállító szerkezet - valamiért mégsem lassult le.

A műszaki hiba önmagában nem vezethet balesethez

A szakemberek álláspontja szerint egy ilyen véletlen műszaki meghibásodás még nem vezet szükségszerűen balesethez, amennyiben az érintett személyzetek követik az ilyen esetekre érvényes szabályokat. A vonatokon nem találtak olyan műszaki meghibásodásra utaló jelet, amely megmagyarázná a tragédiát.

Az adatrögzítő elsődleges kiértékelése szerint a személyvonat az ütközést megelőzően 100-110 km/óra sebességről kezdte a fékezést és 75-80 km/óra sebességgel ütközött az előtte körülbelül 10-15 km/óra sebességgel haladó InterCity vonat utolsó kocsijának.

Képek a baleset helyszínéről

Hazaengedték a kórházból a könnyebb sérülteket

A 19 sérült közül hármat még megfigyelés alatt tartanak. Egyikük agyrázkódást szenvedett, ő 24 órás felügyeletet igényel, de valószínűleg már kedden kiengedik. A másik két súlyos sérültet megoperálták. Egy 19 éves német lány állapotát 9 órás műtét után stabilizálták az orvosok. Egy középkorú férfi végtagtöréseket szenvedett. A két sérültet valószínűleg még hetekig benntartják, tudta meg az inforadio.hu.

A baleset a Budapest-Cegléd vasútvonalon, Monorierdő vasúti megállóhelynél történt tegnap, amikor a Nyíregyháza felől Budapestre tartó Hajdú IC-vonatra ráfutott a Ceglédről ugyancsak Budapestre tartó személyvonat. Négyen meghaltak, 35-en megsérültek. Az Intercity utolsó kocsijának a teteje teljesen szétnyílt. Több szemtanú is megerősítette, hogy a személyvonat vezetője - amikor látta, hogy nem tudja elkerülni az ütközést - a vezetőfülkéből beszaladt az utastérbe. A rendőrség vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt eljárást indított.