A kollégák intim kapcsolatát nem minden munkahelyen nézik jó szemmel. Az összeférhetetlenség veszélye miatt főleg a bankokban, pénzintézetekben vannak szigorú szabályok a munkatársak kapcsolatára vonatkozóan, ott általában jelenteni kell, ha két kolléga túllépett a puszta munkakapcsolaton. Sok helyen szabályozzák a kérdést, a multiknál általában etikai kódexben, amelyet a törvény szerint minden dolgozó előtt ismertté kell tenni.

Bár a felmérések szerint minden harmadik ember fantáziál munkatársáról a munkaidő unalmasabb perceiben, az álmok valóra váltása sok cégnél akadályba ütközhet. Összeférhetetlenség veszélye miatt a bankokban jelenteni kell, ha két kolléga összemelegedett egymással - a bank ezután az összeférhetetlen helyzet megszüntetésére többféle lépést tehet. Sok cégnél - főleg a multiknál és a nagyobb nemzetközi vállalatoknál - etikai kódexben rögzített szabályok vonatkoznak a munkahelyen, kollégák között létrejött intim kapcsolatra - amivel a dolgozóknak elvileg tisztában kell lenniük.

Írásban kell jelenteni

A pénzintézetekben, bankokban általában be kell jelenteni, ha a dolgozók intim kapcsolatba kerülnek. "A munkatársak intim kapcsolatba kerülése önmagában nem tiltott vagy kerülendő, viszont a teljes bankra vonatkozóan érvényesülnie kell annak a szabálynak, hogy közeli hozzátartozók egymással nem kerülhetnek függelmi viszonyba. A gyakorlatban a közeli hozzátartozókon túlmenően élettársi viszonyban élők esetén is erősen ajánlott az összeférhetetlen helyzet megszüntetése" - tudtuk meg Dr. Móricz Györgytől, a Raiffeisen Bank Zrt. jogtanácsosától.

Az Office című sorozatból

"Amennyiben két munkatárs között több van, mint kollegiális viszony, úgy az érintett munkatárs vagy munkatársak kötelesek azt haladéktalanul írásban bejelenteni a bank compliance csoportjának. A továbbiakban a compliance dönt a kérdésben, lehetőség szerint valamelyik munkatárs áthelyezésével. Amennyiben az áthelyezés nem megoldható, vagy méltánytalan helyzetet eredményezne, természetesen abban az esetben sem kerül egyik kolléga se elbocsátásra, de ilyenkor az érintett, alacsonyabb beosztásban dolgozó kollégával kapcsolatos döntési jogköröket a "felettes hozzátartozónak" másnak kell átadnia" - folytatta a bank munkatársa. A bankban érvényes Etikai Kódex szabályai szerint "egymással közeli hozzátartozói viszonyban álló munkatársak egymás bérét, minősítését, előmenetelét nem befolyásolhatják, egymás munkáját nem ellenőrizhetik".

Hol a határ?

Az összeférhetetlenségek a nagyon magas vezetői szintek mellett elsősorban az üzleti területekre vonatkoznak. Fontos a szabályozás például olyan esetekben, amikor valaki jutalékos rendszerben dolgozik, mert akkor az illető közvetlenül részesedik a cég nyereségéből, így adott esetben a szó szoros értelemben pénzt tud kovácsolni a kapcsolataiból. A különböző osztályokon dolgozók a pénzügyi szférában sok esetben különböző jogosultságokkal rendelkeznek, melyeket nagyon szigorúan korlátoznak úgy, hogy mindenki éppen csak el tudja végezni a munkáját, de azon túl ne juthasson semmiféle extra információhoz - nyilatkozta a Velvetnek egy magyarországi bank munkatársa.

"Jó kérdés, hogy hol húzzuk meg ezeket a határokat. Családtag nem dolgozhat ott, de barátnő igen? Barátnő sem dolgozhat ott, de az nem gond, ha már volt egy kis kalandod az ott dolgozóval? Nem lehet semmiféle testi kapcsolatod, sem a múltban, sem a jelenben az ott dolgozókkal - de szimplán barátkozni szabad? Vagy totális, teljesen kapcsolatmentesnek kell lennie az egésznek? Szép feladat világosan definiálni azt, hogy mégis miféle kapcsolatok okozhatnak összeférhetetlenséget, és mi az, ami még tolerálható" - mondta a bank munkatársa, aki szerint bármennyire is kínos például a főnök elé állni a kollégából lett újdonsült baráttal, valóban jogos, hogy a pénzintézetek megkövetelik egyes területeken a családi és egyéb kapcsolatoknak a bejelentését és adott esetben nem is engedik, hogy mindkét fél ott dolgozhasson.

Munkahelyi szerelem: Szigorú szabályok

"Az összeférhetetlenséggel kapcsolatban rengeteg szabályozás van, kezdve a hitelintézeti törvénytől a PSZÁF szabályokon át, például emlegetik a "kínai nagyfalat" is, arra utalva, hogy bizonyos területek totális elszeparálása szükséges" - tette hozzá a bank munkatársa.

Mindenkinek tisztában kellene lennie a szabályokkal

Dr. Sipos Márta munkajogász szerint éppen az ilyen esetek elkerülése miatt a munkáltató megtilthatja a munkatársak közötti kapcsolatokat. Ha pedig a munkáltató a munkavállalótól a munkakörén túlmenően valamilyen magatartást elvár, emberi kapcsolatokkal, viselkedéssel, vagy öltözködéssel kapcsolatban, akkor ezt egy etikai szabályzatban, kódexben kell rögzítenie.

Van, aki lelép külföldre

"Mifelénk, egy nagy, nemzetközi reklámügynökségnél a következő történt: bár a policy szerint nem szabad házon belül összejönni, egy pár ennek ellenére is egymásra talált. Ők különböző osztályon dolgoztak. A cég vezetése nyilván nem örült volna, ha megszegnek egy központban hozott szabályt. Egyszer csak mindketten otthagyták magyar irodát, külföldre mentek, és azóta is boldogan élnek a sejkek földjén. Ilyen esetekben természetesen elég gyík dolog a tiltás, de vannak olyan helyzetek, mikor bizony komoly visszaélések lehetnek a munkatársak közti intimebb kapcsolatnak, például ha a megrendelő és alvállalkozó között alakul ki ilyen viszony". Ha ön is tud hasonló esetről, vagy talán ön az, aki lelépett vagy kilépett munkahelyi kapcsolata miatt, írja meg nekünk!

A Munka Törvénykönyve szerint pedig ezt a szabályzatot nyilvánosan elérhetővé kell tenni és munkavállalóval időben ismertetni kell annak részleteit. Sok cégnél a munkatársak közötti kapcsolatokra vonatkozó szabályokat is az etikai kódexben rögzítik.

"Sok helyen tiltják a munkatársak közötti intim kapcsolatot, de ahol összeférhetetlenségről lenne szó, nincs is ezzel baj" - mondta a Velvetnek Dr. Sipos Márta munkajogász. A munkahelyi kapcsolatok tiltása főleg a szolgáltatásokat érintő területekkel foglalkozó, a piacon jelentős szerepet betöltő cégekre, például informatikai vállalatokra, bankokra jellemző.

"Bírósági eljárásra jellemzően nem kerül sor, ha összeférhetetlenségről van szó két, közeli kapcsolatban lévő munkatárs esetében, más eszközökkel kitessékelhetik az érintett felek valamelyikét" - mondta a munkajogász.

Van, ahol nem szabályozzák

A bankokon, pénzintézeteken kívül viszont nem minden esetben tiltott a kapcsolat, ha a pár tagjai például különböző osztályon dolgoznak, ebből általában nincs probléma.

"Nálunk nincs szabályozva a munkahelyi kapcsolatok kérdése, az üzleti etikai kódexünk sem tartalmaz ezzel kapcsolatos rendelkezést, megkötést. Több pár is dolgozik nálunk, akik itt ismerték meg egymást, ők azonban nem ugyanazon az osztályon dolgoznak" - mondta Jakab Roland, az Ericsson Magyarország marketing- és kommunikációs igazgatója.

Egy személyzeti tanácsadó cég munkatársa is arról számolt be, nagyon változó, mit kötnek ki a különböző cégek. "Van olyan cég, amely akár a munkaszerződésben is rögzíti a munkahelyi kapcsolatokra vonatkozó szabályokat. De ezek általában rugalmasak. Ha nem egy riportolási vonalban vannak az érintettek, vagyis nem főnökről és beosztottjáról van szó, vagy ha különböző divízióban dolgoznak a munkatársak, akkor általában nem tiltják a kapcsolatot" - mondta Kovács András, a Grafton Recruitment business unit managere.

Egyenlőtlen viszonyok

Főnök és beosztottja: Nem egyenlő felek?

A multinacionális cégek sok mindent szabályoznak, így általában a munkahelyi kapcsolatok kérdését is. Pozitív és negatív oldala is van ennek, de fontos, hogy legyen egy mindenki által ismert szabály, amire később hivatkozni lehet. A kisebb cégek ezzel szemben nem fordítanak erre figyelmet - mondta a Velvetnek Dr. Marosán György, a Külkereskedelmi Főiskola emberi erőforrás menedzsment tanára. A munkahelyi kapcsolatok tiltásának szerinte két eleme lehet: egyrészt előírhatnak bizonyos szabályokat, hogyan kell viselkedni azoknak, akik kapcsolatban élnek, illetve tilthatják a munkahelyi kapcsolatokat, mert azok - összeférhetetlenség miatt - veszélyesek lehetnek a vállalati döntéshozatalra is.

A munkahelyeken azért sem kedvelik, ha intimebb kapcsolatba kerülnek a kollégák, mert például ha főnök és beosztottja között alakul ki intim viszony, az egyik fél lehet, hogy nem választ szabadon, ez pedig már a munkahelyi zaklatás kérdéskörébe tartozik - mondta Marosán György. Ezt főleg amerikai cégek szabályozzák, sőt, néha már-már paranoid módon túlszabályozzák. Mindezt jól példázza Marosán szerint a Zaklatás című film alapjául szolgáló könyvben az egyik dolgozó félelme: "Ma már nem merném elhívni másodszor is randizni a kolléganőmet, ha egyszer visszautasított, mert az már zaklatásnak minősülne". Nálunk itt még nem tart a helyzet, sőt, a munkavállalók gyakran nem is tudnak arról, hogy létezik etikai szabályzat.

Ha nem tiltott, akkor is jobb bejelenteni

A személyzeti tanácsadó szerint viszont akkor is jobb bejelenteni a munkahelyen kialakult kapcsolatokat, ha olyan munkahelyen dolgozunk, ahol nem szabályozzák azt, ezzel elejét vehetjük a kialakuló pletykáknak. Kovács András, a Grafton Recruitment munkatársa szerint a vezetőség azért sem szereti a munkahelyi kapcsolatokat, mert ha a kapcsolatnak esetleg vége lesz, az a munkára is kihathat.