Bár a szövegíró épp a melegközösséget célozta megszólítani, a Mások melegmagazin szerint hiba volt a 13. LMBT Fesztivált kisgyerekek fotójával reklámozni. Steiner Kristóf, a Viva felvállaltan meleg műsorvezetője is túlságosan provokatívnak tartja a plakátot, amelyen három dacos kiskölyök szólítja fel a melegeket a saját jogaikért való fellépésre, ugyanakkor van olyan katolikus pap, aki épp a merész és ütős üzenetet díjazza benne. A sorozatnak pedig még nincs vége.

Még csak pár napja jelent meg a 13. alkalommal megrendezésre kerülő Leszbikus, Meleg, Biszexuális és Transznemű Fesztivált hirdető plakát, máris alaposan felborzolta a kedélyeket és megosztotta a véleményeket. Egyesek felháborítónak tartják és nem értik, mi köze van a gyermekeknek a fesztiválhoz, mások szerint teljesen érthető az üzenet, hiszen a fotó csak illusztráció, és arról szól, hogy a gyerekek mennyire nyitottak minden dologra, ezzel szemben a felnőttként már nem olyan könnyű kiállni az igazunkért. Vannak, akik úgy gondolják, akár virágos rét is lehetne a plakáton, a meleg szóra mindig vérszemet kapnak az ellenzők.

Steiner Kristóf szerint a plakát olaj a tűzre

A VIVA TV Premier Pláne című műsorának szerkesztője maga is felvállaltan meleg, de nem tartja túl jó ötletnek ezt a plakátot, mivel szerinte csak tovább szítja az ellentéteket. "Évek óta, rendszeresen probléma van a Meleg Méltóság Menet körül. Egy ilyen rendezvényt eleve nehezen tolerálnak az emberek, nem értem, hogy miért kellett egy ilyen provokatív plakátot gyártani hozzá" - nyilatkozta a Velvetnek a PEP! magazin felelős szerkesztője, aki a plakáton szereplő három gyerek miatt is aggódik. "Vajon 10 év múlva is egyetértenek majd azzal, hogy arcukat adták ehhez a reklámhoz? A szöveg is meglehetősen suta, hiszen azt sugallja, hogy nyugodtan bólintsunk rá mindenre. Ennyi erővel akár egy gépfegyvereket reklámozó plakátra is felrakhatnánk ezt a szlogent a gyerekekkel."

Elmebeteg felvonulók?

Steiner eddig egyetlen Budapesten rendezett felvonuláson sem vett részt, mivel szerinte a szándékos polgárpukkasztásnak csak akkor van értelme, ha valamilyen művészi célt szolgál, és ezek a rendezvények csak ártanak a meleg közösségnek. "Elméletileg ezeket az eseményeket azért hozták létre, hogy megmutassák, a homoszexuális emberek is ugyanúgy szórakoznak, mint a heteroszexuális emberek, vagyis ugyanúgy meg van a helyük a társadalomban. Ehhez képest a műmellekkel, világítós vibrátorokkal felszerelkezett, kamionon táncoló felvonulók inkább azt hangsúlyozzák, hogy teljesen elmebetegek vagyunk" - tette hozzá Steiner Kristóf, aki egyben javaslatot is tett külföldi tapasztalatai alapján.

Néma menet volna jó

"Több olyan demonstrációt is láttam, amikor az emberek egymás mellett, némán, méltóságteljesen vonultak végig egy város főbb útvonalain, és nem dübörgő elektronikus zenére rázták magukat egy kamion platóján. Szerintem ez követendő példa lenne, és akár egy kulturális fesztivállal is össze lehetne kötni a felvonulást, hiszen ez könnyebben elfogadható lenne mások számára is. Így viszont szándékosan belerúgunk azokba, akik még nem jutottak el oda, hogy elfogadják a másságot" - vázolta fel az egyik lehetséges megoldást Steiner Kristóf, aki egy londoni melegfilmfesztivált hozott fel példaként. Az ötnapos budapesti rendezvényen egyébként lesznek kulturális programok, de ezek általában nem kapnak olyan nagy nyilvánosságot, mint a Meleg Méltóság Menet. "Mindenkinek, aki szeretné képviseltetni magát a rendezvényen, és "ki akar állni magáért", azt javaslom, hogy böngéssze át a fesztivál programját, hiszen a felvonulás mellett izgalmas színházi elődások és filmvetítések is zajlanak. A pink parókákat és cicanadrágokat meg tartogassák farsangra."

"Aki mást magyaráz bele, az saját előítéletességéről tesz tanúbizonyságot.

Steigler Sándor, a Pride.hu szerkesztője megkeresésünkre elmondta, hogy a fesztiválszervező Szivárvány Misszió Alapítványt még április elején kereste meg a BBDO Budapest reklámügynökség azzal a lehetőséggel, hogy szívesen elkészítik a 13. LMBT Fesztivál plakátjait, hirdetéseit. "Több terv készült és több plakát is. A most megjelent plakátot az LMBT közösségnek szántuk. Azért emellett a koncepció mellett döntöttünk, mert mindannyian voltunk gyerekek, akár heteroszexuálisként, akár leszbikusként vagy melegként éljük most az életünket. Az pedig ismert, hogy a gyerekek, ha igaztalanul bántják őket, a legnagyobb elszántsággal küzdenek az igazukért. Így teszünk most mi is, és nem hagyjuk magunkat megfélemlíteni, hiszen tavaly nyáron megtámadtak bennünket a felvonuláson és az azt követő éjjelen is.A plakátoknak elkészült két másik verziója, amely ugyanerre a gondolatra épít: mindenkinek szüksége van az elfogadásra, ahogyan a gyerekeknek a szeretetre. Az elfogadás pedig csak úgy lehetséges, ha megismernek bennünket. Ennek a legjobb módja, ha eljönnek a fesztiválra, ahol számos kulturális programmal várjuk az érdeklődőket. Ezek a plakátok ezt üzenik, és aki mást magyaráz bele, az saját előítéletességéről tesz tanúbizonyságot."

Teljesen független, mi szerepel a plakáton, ha a melegekről van szó

A szervezők számítottak arra, hogy kapunak hideget és meleget is, de szerintük ez akkor is így történt volna, ha nem gyerekek szerepelnek a plakáton. "Aki nem akarja elfogadni, hogy mindenki lehet más és más, meleg vagy leszbikus, cigány vagy zsidó, szőke vagy barna, az ugyanúgy támad majd minket, attól függetlenül, hogy mi szerepel a plakáton. Bízunk benne, hogy a filmeken, kiállításokon és beszélgetéseken keresztül minél többen megismernek bennünket és ezek a mélyen gyökerező előítéletek enyhülnek". A szervezők szeretettel várnak mindenkit 2008. július 2-6. között a fesztiválon, és remélik, jelenlétükkel minél többen támogatják a szombati Meleg Méltóság Menetét.

A szervezők közt is megoszlanak a vélemények

Az első, a 3 gyerekkel

A Mások melegmagazin szerkesztői viszont teljesen más állásponton vannak ezzel kapcsolatban: "Egyáltalán nem tartjuk jó ötletnek, és ha mi is ott lettünk volna, amikor eldöntötték, hogy ez a plakát hirdesse a fesztivált, biztosan nem egyeztünk volna bele. Bár valóban nincsen benne több, mint amit belemagyaráznak, előre lehetett volna tudni, hogy erre ugrani fognak. Ezért a mi honlapunkra fel sem került ez a plakát."

Aranyos és mégis komoly

Sándor Bertalan katolikus pap ugyanakkor így vélekedik a dologról:

"Pont tegnap láttam a plakátot. Hát, mit ne mondjak, elég ütős lett, először nagyon meglepődtem, aztán belegondoltam, hogy egy reklámnak pont ez a célja: felhívni az emberek figyelmét. Sajnálatos módon biztosan sokan félreértelmezik, pedig semmi baj nincs vele. Aranyos, mókás, de mégis komoly, és pont arról szól, amiről szólnia kell: felszólítja a melegeket a küzdelemre, ahogyan a gyerekek is kiállnak mindig az igazukért. Az viszont elszomorító, hogy még mindig szükség van erre."

Nem szabad lemondani a jogokról

A botrányt kavaró plakát szövegíróját nagyon meglepete a felhajtás, mert meg sem fordult a fejében, hogy nem olvassák el azt, ami oda van írva. "Elsőként azt szeretném leszögezni, hogy a gyermekek édesanyja beleegyezett a fotózásba, a gyerekek tudták, hogy mire készülnek a plakátok, a családnak több meleg ismerőse, barátja is van. Ez a hirdetés egyébként egy sorozat darabja, amely meleg célcsoportnak készült, és kizárólag két meleg újságban jelent meg. A célja a melegfesztiválról való híradás mellett az érintettek felszólítása volt: menjenek el a fesztiválra, és legfőképp a felvonulásra, hogy ne fordulhasson elő az, ami tavaly megesett. Hogy méltósággal mutassák meg együtt, nem maradnak csöndben otthon, és nem mondanak le a jogaikról, csak mert párszázan úgy gondolják, tojással üdvözlik és megverik az embereket" - véli Tóth Petra, a BBDO munkatársa.

A szexuális identitás nem választás kérdése

Szerinte Magyarország hátul jár még a toleranciáért folytatott harcban, ahogy erről a Velveten megjelent cikk kommentjei is tanúskodnak. Épp ezért itt nem lehet egy melegfesztivál plakátja vicces, vagy egyszerű, meg kell mozgatnia az embereket, mindenkit, megtartva a társadalmi célú hirdetés fogalmát. "A kampány gondolata arra épül, hogy a gyerekek megkérdőjelezhetetlen kitartása, mindent elsöprő hite példaként állhat mindnyájunk előtt. Velük felébresztjük annak szükségét, hogy a melegek megmutassák, büszkék arra, kik lettek, emellett a heterók megértsék, hogy a szexuális identitás nem választás kérdése. És mivel az idei fesztivál szlogenje az "Egy család vagyunk" (tekintettel a házasodási és gyerekvállalással kapcsolatos kérdésekre), ezért is volt kézenfekvő a család, és a szeretet témakörét felidéznünk. Egy harmincéves fiatalember egy plakáton már nem tiszta lappal indul a társadalom bírái előtt. Egy gyerek azonban még igen. Egy harmincéves fiatalember a plakáton már meleg, míg a gyermek elsősorban gyerek, és később hetero vagy akár meleg felnőtt lesz."

Nincs vége

Pillanatokkal ezelőtt újabb plakát látta meg a napvilágot a fesztivál honlapján. A szőke, fürtös hajú kislánnyal illusztrált hirdetés a toleranciára és elfogadásra hívja fel a figyelmet. "Ez a plakát már a heteróknak készült, de csak a fesztivál honlapján elérhető, hogy gyerekek ne találkozhassanak vele" - nyilatkozta Tóth Petra, a BBDO reklámügynökség munkatársa.