Még vakon is képes volt letenni a gépet az angol pilóta, akit repülés közben ért agyvérzés, és ettől elveszítette a látását.

Még vakon is képes volt letenni a gépet az angol pilóta, akit repülés közben ért agyvérzés, és ettől elveszítette a látását. A 65 éves Jim O'Neill október 31-én Skóciából repült Észak-Anglia felé, amikor 5500 láb (1646 méter) magasságban egyik pillanatról a másikra megvakult. A férfi egyedül vitte kis Cessnáját, amivel végül a Királyi Légierő egy pilótájának segítségével sikerült földet érnie - írja a BBC.

A férfi kétszemélyes Cessnájával Glasgowból Colchesterbe indult egy skóciai családi összejövetelről, amikor egyik pillanatról a másikra nem látott semmit."Ijesztő volt" - emlékszik vissza O'Neill, "egyszercsak nem láttam a számokat az előttem lévő kijelzőkön". A férfi segélyhívásában még azt mondta, az éles napfény vakíthatta el, de később rájött, hogy valami ennél komolyabb dolog történhetett: "Le akarok szállni, amilyen gyorsan csak lehet" - kérte a légiirányítókat, akik a Királyi Légierő épp a közelben gyakorlatozó pilótáját, Paul Gerrardot riasztották.

Gerrard ráállt a gépre és a rádiókapcsolaton keresztül bejelentkezett O'Neillhez, kérve, hogy kövesse az utasításait. "A szó szerinti vakrepülésnél kell valaki, aki ott van melletted és irányít: 'most kicsit balra, kicsit jobbra, állj, most lefelé'. Egy ilyen esetben még a radar segítségével együtt is szükség volt valakire, aki segít látni a pilótának. Megtiszteltetés volt számomra, hogy segíthettem egy bajba került társamat" - mondta el Gerrard a sikeres landolás után.

O'Neill tapasztalt pilóta, közel két évtizede repül - mondta el fia, Douglas a BBC-nek. A férfit jelenleg kórházban ápolják, ahol már kezdi visszanyerni a látását. "Az orvosok megerősítették, valóban egy értágulat durrant ki az agyában és agyvérzést kapott, de úgy tűnik, ez a látásának ideiglenes elvesztésén kívül nem okozott más károsodást" - nyilatkozta fia, Douglas O'Neill. "Az mondja, teljesen váratlanul vakult meg ott fenn, de amikor túltette magát az első pillanatok sokkján, már képes volt rá, hogy a fényt és árnyékot megkülönböztesse". O'Neillt azért így is meglehetős megrázkódtatás érte, a légiirányító szerint végig szabadkozott, amiért nem lát: "Hallani lehet a hangjában a feszültséget és a rettegést" - emlékszik vissza Richard Eggleton légiirányító. "Én kérdezgettem, lát-e már valamit, ő pedig folyamatosan bocsánatot kért, "Nem, uram, semmit, elnézést, uram".

A leszállás nem sikerült elsőre: amikor Gerrard irányításával O'Neill először megpróbálta letenni a gépet, a Cessna a kifutópályához csapódott és visszapattant. Ugyanez történt másodszor is, és csak harmadszorra sikerült a pályán tartani a gépet. "Ilyeneket csak akciófilmekben lehet látni-hallani, hihetetlen, hogy ők tényleg megcsinálták. Elképesztőek voltak" - méltányolta a pilóta fia Gerrard munkáját. "Könnyen meghalhattam volna. Az életemet - és azok életét, akikre akár rá is zuhanhattam volna - a RAF-nak köszönhetem" - mondta el a pilóta, akit jelenleg az essexi Romford város Queen's Kórházában kezelnek, és orvosai szerint egy héten belül hazamehet.