Gianni Annoni A nagy étteremalakítás című műsorban két hónapon át igyekezett "gatyába rázni" a lerobbant magyar éttermeket, de módszerei csöppet sem hasonlítottak az eredeti műsor főszereplőjének, Gordon Ramsay-nek az elhivatott kirohanásaihoz. Magyarázatként Gianni olyan gondolatokkal ajándékozott meg bennünket, mint hogy ő a szeretet erejében és nem az agresszióban hisz, valamint hogy a dolce vita jellegzetessége az egyensúly.

Ki az ördög az a Gordon Ramsay?

"Gordon Ramsay nemzedékének kiemelkedő szakácsa. Azóta, hogy a kilencvenes években berobbant a londoni szakácsvilágba, új és újabb éttermeivel jelen könyv kiadásáig összesen tíz Michelin csillagot szerzett, ami nem mindennapos teljesítmény. A londoni Chelsea-ben nyílt, s hamar legendássá vált Gordon Ramsay három csillagot visel, a Brit-szigetek legjobb vendéglői közé sorolják. Gordon ételeinek közös jellemzője a kifinomult íztársítás, a kiemelkedő minőségű alapanyag, a kifogástalan konyhatechnika és a bravúros tálalás. Mindezzel a kiválóság új szintjét teremtette meg a csúcsgasztronómiában. Sikerének titka az, hogy a legapróbb részletre is odafigyel, széles a palettája, jól szervezi a munkát, s mindig a tökéletességre törekszik." forrás: Gordon Ramsay: Háromcsillagos szakács, bevezetés

Március elején indította el a Viasat3 A nagy étteremalakítás című műsorát, amelyben Gianni Annoni, olasz étteremtulajdonos és általános celeb csapatával lerobbant éttermeket igyekszik "gatyába rázni". Már amennyire szerény eszközei engedik. Giannival május 7-én a szentendrei Móricz Zsigmond gimnáziumban forgatott évadzáró adás során a műsor eredeti változatáról, a Gordon Ramsay főszereplésével készült Kitchen Nightmaresről beszélgettünk. De előbb nézzük csak meg miről szól a két műsor.

A 2004 óta futó brit Kitchen Nightmares annyira sikeres volt, hogy 2007-ben egy amerikai csatorna is megcsinálta a saját verzióját. Persze azt is Ramsay-vel. A Kitchen Nightmares lényege, hogy Ramsay rosszul profitáló éttermekbe látogat, ahol találkozik a tulajdonossal, eszik az ételből, meglátogatja a konyhát, aztán sűrű fuck-ok közepette mindenkit elküld a fenébe és nekiáll rendbe hozni, amit kell. A megújult vendéglő nyitóbulija után néhány hónappal aztán meglepetésszerűen visszatér és ellenőriz. Abban sincs mindig köszönet.


A káromkodó szakácshoz hasonló figurára a magyar közönségnek is igénye volt, legalábbis A bűvös szakács nevű blog 2008 októberi hozzászólásaiból ez derül ki. "Itthon is elkelne egy olyan műsor, mint a Ramsay's Kitchen Nightmares. Alapanyag biztos lenne hozzá." - írja agyvihar. A kommentelők persze az első lelkesedés után letörnek, hiszen felmerült a "ki lenne Ramsay?" kérdés. Bár előbukkant A nagy étteremalakításban is szereplő Segal Viktor mesterszakács neve, a többség nem tudta, ki alkalmas ilyen feladatra. A másik probléma, hogy egy átlagos magyar étterem színvonala meg sem közelíti a lepukkant brit vendéglőkét, és egy Gasper nevű hozzászóló szerint a két ország között "olyan mély mentalitásbeli és kulturális szakadék van, hogy azt még egy anyázós skót sem tudná egyik pillanatról a másikra megoldani. Meg aztán melyik piacra, vagy melyik henteshez vinnék el Ramsayt jófajta alapanyagok beszerzésre?" Na, ezek után indult el a Viasat3 műsora.

Ugyanaz a célom, mint Gordon Ramsay-nek

A nagy étteremalakításban nem mertek egyetlen személyre építeni, Gianni Annoni a stáb lelke lett, a konyháért egy Fabio nevű olasz szakács és a világot bejárt Segal Viktor felelős, a dizájnt egy belsőépítészre, a növényeket újraélesztését pedig egy kertészre bízták. Azért, hogy el ne unjuk az eddig ötszereplős játszmát a 45 perces műsor végére még három celeb, Jakupcsek Gabriella, Görög Zita és Rákóczi Ferenc is beesik. Az ő igen rosszul definiált szerepükről azonban már a Comment:com is megemlékezett. A két műsor nyilvánvaló különbségei ellenére A nagy étteremalakítás nem menekült a koppintás vádja alól, ráadásul a vállalkozó Gianni kompetenciáját és karakterét is számos kritika érte.

A forgatástól kimerült olasz egy lopott negyed órában, három "Gianni, gyere már!", két cigaretta és egy sör között beszélt Ramsay-hoz való viszonyáról a szentendrei gimnázium kerítésének támaszkodva. Gianni a Velvetnek elmondta, hogy a forgatás megkezdése előtt persze ő is megnézte Ramsay műsorát, megfigyelte hogyan kezel bizonyos helyzeteket és igyekezett tanulni ebből. Rájött, hogy neki és a brit séfnek is ugyanaz a célja, bár teljesen más a karakterük.

Azt szeretem, ha átölelem a másik a vállát

" Gordon Ramsay-vel ugyanazt akarjuk üzenni, csak más szavakkal. Szerintem ebben a helyzetben az emberek lelkére kell hatni. Ha agresszív lennék, mint ő, akkor nem a lelket, hanem a haragot váltanám ki belőlük. Szerintem ahhoz, hogy a kreativitást, a szabadságot kihozzuk az emberekből, ahhoz inkább stimulálni és nem elnyomni kell őket. Lehet, hogy Anglia szereti, ha fuckoznak, én viszont azt szeretem, ha átölelem a másik a vállát, és elmagyarázom, hogy látod, ez meg az lenne a helyes."

Mi ugyan csodálkoztunk, hogy hogyan tudta Gianni és Segal Viktor megőrizni a türelmét, amikor a vecsési asszonyok a vastagon zsíros serpenyőben sütötték a húst, de az olasz tévés szerint egyrészt az asszonyok kedvessége és lelkesedése vette el a haragját, másrészt szerinte az agresszióval nem lehet tanítani.


Gianni persze belátja, hogy "más, amikor telt házzal megy az étterem, ahogy Gordon Ramsay-nél, olyankor diktálni kell a tempót." Azoknál az éttermeknél, amelyekben ők jártak, ez nem igazán fordult elő. Ennek ellenére volt, ami végül őt is fel tudta húzni. "Amikor a századik ballépés történik, akkor én is kicsit elgordonosodom"- állítja, bár ennek jelét elvétve láthatjuk. " A kamerán kívül néhányszor ki kellett mondanom, hogy baszd meg, hogy mi a faszt csinálsz, de ezek olyan pillanatok voltak, amikor már századjára sem sikerült valamit elmagyaráznom." Ahogy itt sem:


Az alapvető személyiségbeli különbségeken túl Gianni szerint a két műsor összehasonlításánál nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy Ramsay milliókat szánhatott egy helyre, míg nekik elég korlátozottak voltak az anyagi lehetőségeik. Ráadásul az olasz vendéglős szerint nekünk a magyar tradíciók kellenek és nem a csúcsgasztronómia.

A dolce vita jellegzetessége az egyensúly

"Magyarországnak szüksége van a tradíció fenntartására, és a szakácsoknak sokkal felkészültebbeknek kellene lennie. Azt gondolom, hogy az faasztallal, házi kenyérrel, házi borral, házi kolbásszal az igazi. Nem hiszek a buborékokban, labdákban, zselatinban meg ezekben a nyavalyákban. Nem hiszek a molekuláris gasztronómiában. Tudom, hogy vannak művészek, és vannak bolondok is, akik a gasztronómiából élnek és ilyeneket alkotnak. Nem azt mondom, hogy nem jó, csak én nem mennék oda minden nap. Nem mennék oda születésnapot ünnepelni, nem mennék oda randevúzni. A teletömött tányér szintén túlzás. A dolce vita jellegzetessége az egyensúly. Nem jó sem a túl kevés, sem a túl sok. Mindig van egy középút, azt kell megtalálni. Nagyon szerettem volna ezt átadni az elmúlt hónapok alatt. "

Ez mind szép és barokkos, de az első műsorokból nem tanultunk többet annál, mint hogy a friss bazsalikom jobb a száraznál, a pizzatésztát nem árt kinyújtani, és a takarítás nélkülözhetetlen egy konyhában. "Minden egyes helyen figyelembe vettem, hogy hol vagyunk, milyen emberek vannak körülöttünk, és ők milyen körülmények között vannak. Eszerint próbáltam kitalálni, hogy mi lehet az optimális segítség. Ezzel a műsorral üzeneteket küldtük, próbáltunk utakat mutatni, és ehhez az kellett, hogy valaki higgyen abban, amit csinálunk. Hittem benne, de nem tudom, hogy a vendéglősök is hittek-e. Ez pedig soha nem fog kiderülni, hacsak nem megyek vissza a konyhákba." Azt, hogy a televíziónak lesz-e erre kerete, nem tudjuk. Gordon Ramsay-nak volt.