Vannak, akik soha nem járnak nyaralni, és étteremben se mennek. A nők legtöbbször fejben vásárolnak – derül ki egy újabb felmérésből. A magyar asszonyok úgy gondolják, a konyhában a helyük, GDP-t csak akkor termelnek, ha gyerekükkel, férjükkel már eleget foglalkoztak.

A GfK Hungária kutatásaiból kiderült, a magyar nők számára a legfontosabb érték a család védelme. Közép-Európa más országai képest a magyar asszonyok a felmérés szerint a jókedvet, a tisztességet, a békét, a harmóniát előrébb sorolták az önbecsülésnél, ami csupán a kilencedik helyre szorult. A tíz legfontosabb érték között viszont szerepel az anyagi biztonság, a hitelesség, a barátság és az igazságosság is – adta hírül a Független Hírügynökség.

A kutatások szerint a magyar nők nem lázadnak a hagyományos társadalmi szerepek ellen, azaz egyetértenek azzal, hogy mindig a férfi felelős a család anyagi biztonságáért. Ezzel a megkérdezett férfiak közül tízből nyolcan egyet is értenek. A csodás felmérés arra is választ keresett, vajon a nők helye tényleg a konyhában van-e. 71 százalékuk tartja úgy, az ő feladata a háztartásról és a család dolgairól gondoskodni. Ezzel együtt a asszonyok 64 százaléka érzi úgy, sok lemondással jár a család, de ez a férfiak körében is magas végeredményt produkált, 59 százalékos lett ez az arány. A nők 47 százalékát fárasztja a mindennapi rutin, míg tíz férfiból négyre igaz ez. A magyar nők saját bevallásuk szerint többet vannak együtt gyermekeikkel, házastársukkal, és kevesebb időt töltenek munkával, mint a régió más országaiban élők.

Ilyenkor kiderül, mindenki olvas

A kikapcsolódásra szánt időben a magyar nők döntő többsége hetente egyszer bevásárol – adja hírül a kutatás. Hogy ez mennyire szabadidős tevékenység, nem derül ki. Csak minden harmadik nő foglakozik a teste edzésével, legtöbben azonban zenét hallgatnak, újságot, magazint vagy könyvet olvasnak, amikor nem kell főzni, vagy nevelni a gyereket. „Múzeumba, illetve kiállításra hetente tízből kettő sem jut el, de templomba, sportrendezvényekre, diszkóba és éjszakai klubokba, moziba is csak hasonlóan alacsony arányban járnak.”

A bevásárlást továbbra is döntően a nők intézik: a napi fogyasztási cikkeket a háziasszonyok egyedül szerzik be, és nem túl gyakran kerül a kosárba olyan, ami felesleges lenne. Viszont nagyon szeretnek kirakatokat nézegetni, azaz fejben vásárolni, hiszen a megkérdezettek 35 százaléka űzi ezt a programot sportként. GfK Hungária kutatása szerint ahogy korosodnak a nők, úgy egyre inkább vesztenek a spontaneitásukból, azaz nem vásárolnak olyan termékeket, amiket nem terveztek be előre. Az akciós újságokra a 40-49 éves korosztály indul be, de 70 százalékuk állítja, megnézi, mit, hol érdemes beszerezni. Abban viszont sosem dönt egyedül egy nő, hogy mikor újítsák fel, korszerűsítsék otthonukat. A nyaralás is ebbe a kategóriába esik, azaz a szülők és vagy párok valamiért közösen hozzák meg a döntést. A magyar családok 26 százaléka bevallottan soha nem megy étteremben, 15 százaléka pedig nem nyaral.