A Gazdasági Versenyhivatal 40 millió forintos bírságot szabott ki az AVON Cosmetics Hungary Kft-re, mert a cég a katalógusaiban több termékéről is olyan információkat állított, amelyeket nem tudtak konkrét vizsgálatokkal, bizonyítható eredményekkel alátámasztani – áll a hivatal szerdai közleményében. A valamivel részletesebb indoklás pedig így hangzik: „Egyes szempillaspirálok a hirdetésekkel ellentétben, csak egymás után húsz-harminc rétegben felkenve adták a hirdetett eredményt, a ránctalanító és bőrfeszesítő termékek nem igazolták a reklámozott hatékonyságot a feltüntetett használati idő alatt, a ráncfeltöltő készítményeknél pedig klinikailag igazolt eredménynek titulálták a termék használói között végzett amerikai közvéleménykutatásokat" – olvasható a GVH közleményében.
A kifogásolt termékek listája:
- SuperShock szempillaspirál a dús és ívelt pillákért
- Anew Ultimate bőröregedést késleltető éjszakai krém
- Terhességi csíkok és narancsbőr elleni testápoló krém
- Testfeszesítő spray
- Vitalizáló nappali arckrém SPF20
- Vitalizáló éjszakai hidratáló arckrém
- Intenzíven ívelő és hosszabbító szempillaspirál
- Anew Clinical ráncfeltöltő mimikai ráncokra
Azt gondolják, nem hazudtak
A cég hivatalos álláspont formájában reagált a fejleményekre. Állításuk szerint a döntés nem azt jelenti, hogy hazudtak volna nyolc termékükről, vagy olyan tulajdonságokkal ruházták volna fel azokat, melyekkel nem rendelkeznek, csupán arról van szó, hogy a GVH szerint egyes állításaik a fogyasztók megtévesztésére alkalmasak. Példaképpen a fenti felsorolásban szereplő nappali arckrémmel kapcsolatos panaszt említették meg.
A Gazdasági Versenyhivatal ennél a terméknél azt az állítást nem tartotta kellőképpen bizonyítottnak, hogy három nap használat alatt javítja a bőr megjelenését, tisztaságát és egyenletessé teszi tónusát. A tesztelésben részt vett 126 nő átlag 67 százaléka tapasztalt három nap alatt lényeges javulást, ám a hatóság ezt nem értékelte megfelelő arányúnak az állítás bizonyítására.
Vegyészekkel, állatok nélkül
Az AVON a sajtóközleményben egyúttal betekintést engedett abba, hogyan is zajlik náluk a termékfejlesztés és -tesztelés. A cég New York melletti Suffernben található Innovációs Kutató és Technológiai Intézetében mérnökök, biokémikusok, vegyészek és gyógyszerészek állítják elő és értékelik a termékeket, ami meglehetősen költséges folyamat. Az cég csak 2007-ben 71,8 millió dollárt költött kutatásra és fejlesztésre, ami szerencsére állatkísérletek alkalmazása nélkül zajlik. Mint kiderült, az AVON garanciát is vállal; kozmetikai termékeit kifogás esetén három hónapon belül kicseréli vagy a teljes vételárat visszatéríti.
A GV idén több mint 300 milliót kaszált
A Gazdasági Versenyhivatal mostanában nem kímélte a kozmetikai cégeket. Márciusban például 150 millió forintos pénzbírsággal büntette a L'Oréal Magyarország Kozmetikai Kft-t, amiért 2007 januárja és júliusa között az Elsève Színvédő Balzsamot, a Nyári Tündöklés Testápolót, a Golyós Hasfeszesítő Kezelést, a Normaderm krémet, a Dercos hajhullás elleni férfikozmetikumot, az Anthelios termékcsaládot, a Revitalift ránctalanító krémek több típusát, valamint más anti-ageing termékeket nem jogszerűen népszerűsítettek. A szakemberek szerint ugyanis a L'Oréal által tett ígéretek a termékek bevizsgálása során nem teljesültek, vagyis megtévesztették a fogyasztókat.
Áprilisban újabb két cég kapott példás büntetést hasonló okból. A Johnson&Johnson Kft. 70 millió forint bírságot kapott négy reklámja miatt, míg a Beiersdorf Kft. 110 millió forintot kellett leperkálnia 30 napon belül. Az utóbbi cég esetében három termékcsaláddal kapcsolatban merültek fel problémák, míg az előbbinél a Johnson's Baby, és a Retin-Ox+ termékcsalád reklámjaiban voltak a fogyasztók megtévesztésére alkalmas állítások.
Teszteld magadon!
Mint azt a fenti adatok is mutatják, az AVON kapta a legkisebb összegű büntetést, ami szerintük annak köszönhető, hogy elismerték a tájékoztatási folyamatban felvetődött problémákat, és természetesen aktívan tesznek is azért, hogy megfeleljenek a GVH elvárásainak, többek közt felülvizsgálják a reklámjaik és katalógusaik állításait. Úgy tűnik, ebbe a folyamatba a szakértők mellett szeretnék bevonni a fogyasztókat is, ugyanis úgy döntöttek, hogy mind a nyolc, vizsgálat alá vont termékből 100-100 db-ot felajánlanak azoknak, akik saját maguk szeretnének utánajárni, hogy igazak-e a cég állításai az adott termékről.