Az IKEA új katalógust mutatott be úgy, hogy az újságírókat kérték meg, hogy negyedóra alatt alakítsanak át egy szobát. Ösztönösen az élénk és színes textilekhez nyúltunk, és hagytuk a feketét. A fennmaradó időben esemény házigazdája Kasuba L. Szilárd osztotta meg velünk lehangoló tapasztalatait. Eszerint ez a generáció már túl tud lépni a régi koloniál bútorokon és a csipkés terítőkön, viszont az átlagember még mindig nem tud stílusosan berendezni egy lakást.

Megjelent az IKEA 2010-es katalógusa és ennek örömére sajtótájékoztatót tartottak. A cég mottót is választott: egyszerű változtatás, látványos hatás, és mindezt kevés pénzből. Hogy akció is legyen, a résztvevőket felkérték három, a helyszínen felállított nappali átalakítására, melynek eredményére később térünk ki. A házigazda Kasuba L. Szilárd műsorvezető volt, aki nyilván nem spontán módon elmondta: ez a generáció már túl tud lépni a régi koloniálbútorokon és a csipkés terítőkön, viszont az átlagemberek még mindig nem tudnak stílusosan berendezni egy lakást.

A bútormárka a katalógusváltás előtt nyolcezer embert kérdezett meg az otthonával kapcsolatban. Felmérésükből kiderült, a gazdasági válság ellenére az emberek 83 százaléka szeretne legalább egy kicsit változtatni a lakásán. A válaszadók szerint a legegyszerűbben a függönyökkel, ágyneműkkel, konyhai textíliákkal, dekorációval és növényekkel érhetünk el igazán látványos változást.

150 ezerért optikai tuning

Ezt az elméletet tesztelhették a sajtótájékoztató résztvevői, akiket három csoportra osztottak. A country, a skandináv és a modern stílusban berendezett nappalik lehető leglátványosabb átalakítása volt a cél, és erre a nagyjából 10-12 fős csoportok 15 percet kaptak. Bár a negyed óra őrült kapkodással, bútortologatással, egyezkedéssel és variálással telt, a végeredmény látványos lett. A feladat során csupán a szőnyegeket, függönyöket, takarókat, párnákat, növényeket, lámpabúrákat, vázákat és a gyertyákat cserélhettük másmilyenre, a bútorok maradtak a régiek. Az idő hiánya miatt az átalakítást nem számszerűsítették, utólagos számításaink szerint nagyjából 100-150 ezer forintból át lehet alakítani egy szoba kiegészítőit.

Modern nappali feltunningolva

A három mintaszobán a színvariálás volt a fő jellemző. A country stílusú nappaliból eltűntek a jellegzetes virágminták, és a szürkét kombinálták pirossal. A skandináv stílusra jellemző világos színeket – amik a hosszú telek ellensúlyozása miatt vannak jelen – leegyszerűsítették és fekete-fehér kiegészítőkkel alakították felismerhetetlenné a szobát. A harmadik csapat, melybe a Velvet riportere is bekerült, a modern nappalit kapta. A sötét színek, a fekete, a szürke, és sötétlila helyett élénk színű és világos textileket kaptunk. Igaz ez utóbbi a véletlen műve volt, hiszen a kapkodásban mindenki egyszerre rohangált, és végül a legtöbbször felbukkanó fűzöld, fehér és rózsaszín maradhatott a szoba területén.

A gyerekszobájából mentette ki a bútorokat

A házigazda, Kasuba L. Szilárd szerint a lakberendezésben már látható itthon a fejlődés. Szerinte kétféle ember létezik: aki nem foglalkozik ezzel, és aki teljesen belevetette magát, és állandóan katalógusokat néz. "Ha ez embernek nem oktatják a lakberendezést, vagy nem foglalkozik vele, akkor a lakásán az látszik, nincs meg az egységes stílus."

A műsorvezető a sajtótájékoztató utáni beszélgetésünkben azt is elmondta, az ő első lakása sem volt "még kiforrott", leginkább a gyerekszobájából vitte át a bútorokat új otthonába. Ezzel ellentétben a mostani lakásánál már minden részletre figyelt, és sokkal egységesebb kép alakult ki. Persze szerinte ehhez a fejlődéshez hozzájárult, hogy már rengeteg lehetőségünk van. „Most már az emberek eljárnak lakberendezési boltokba, nézelődnek, látnak egy csomó dolgot, és van miben gondolkodni. Amíg nem voltak ilyen nagy áruházak, csak a Domus, addig nem tudtál sok minden közül választani, az ember beszűkült.”

Kattintson a bemutató képeiért!

A jó ötletek überelik a sok pénzt

„Nem is várhatom, hogy egy átlagember jó ízléssel válogasson. Ezt onnan tudom, hogy amikor az Ötlettárat el kezdtem csinálni, bementem egy üres szobába, és nem tudtam elképzelni, mit lehetne ide tenni” – nyilatkozta Kasuba. „Utólag arra jöttem rá, azért nem, mert akkor még nem volt meg a fejemben az a sok képanyag. Azóta nagyon sok újságot, katalógust láttam, elmentünk olasz designhetekre. Amíg ez nem volt meg, hülyének éreztem magam, fogalmam se volt, mi mivel illik össze. Szerintem így érezheti magát egy átlagember” – fejtette ki elméletét.

Véleménye szerint most már jobb a helyzet, mint régen, de még mindig nincs itthon kultúrája a lakberendezésnek. Az én generációm, a mostani 30 éves korosztály már jobban képben van és nagyobb is az igénye. „Most már nem az van, hogy nagyon sok pénz kell, az ötletek is sokat számítanak. Szokták mondani, egy lakásban vagy sok ötlet van, vagy sok pénz. Jó, amikor a kettőt lehet ötvözni, de a sok jó ötlet überel mindent” – mondta Kasuba L. Szilárd.